Vi förbereder en grupptalan mot svenska banker kring kundkännedomsfrågor, avstängning mm

Är ni trötta på bankernas kränkande kundkännedomsfrågor och/eller har ni blivit avstängda från banken trots att ni inte begått brott (penningtvätt eller terrorismfinansiering)?

Vi håller på att förbereda en grupptalan mot bankerna kring hela det här med kundkännedomsfrågor, hot om avstängning och liknande. Låter det intressant? Gå med i den Facebook-grupp vi skapat för ändamålet, Grupptalan mot svenska banker kring kundkännedomsfrågor mm.

4 gillningar

Spännande. Klickar dock inte på någon dylik länk utan mer underlag för att kunna bedöma risk för phishing.

Låter som att bankerna har hittat på kundkännedomsfrågorna på egen hand…

Herregud, länken går till facebook.com

Phishing är ett icke-problem om man är lite extra uppmärksam när man klickar på länkar man inte känner igen. Att det skulle vara farligt att klicka på länkar är en myt. Det krävs ett antal steg/klicka efter att man klickat på en länk innan man riskerar något.

3 gillningar

Det stämmer bra det. Ursprungligen var det Bankföreningen, och dess motsvarighet på EU-nivå, som hittade på frågor och processen, numera är det något som heter Simpt, som sköter detta. Där ingår det mesta av bank- och finansbranscherna.

1 gillning

Ah, ok. Phishing mail brukar aldrig ha en länk som går någon annanstans än vart de påstår. Så när en anonym främling på nätet berättar att den här länken går att lita på så vet jag inte behöver vara orolig. Tack!

5 gillningar

Jag gissar du läst befintliga trådar i ämnet? Vad tänker du som insatt om innehållet i dem? Toppen att det här görs, det är underligt med den omvända bevisbörda som införts I det tysta iom detta.

Det är faktiskt sant. Du kan klicka på länken och sedan när webbsidan laddats verifiera adressen, att anslutningen är säker osv.

Dessutom, när du musar över en länk ser du ju destinationen (eller trycka och håll på en länk i telefonen så visas en pop-up där länken framgår, inkl “kopiera länk” osv).

Så nej, du behöver inte vara orolig när du klickar på okända länkar. Men vi inser att det inte kommer gå att övertyga dig om detta för du är en sådan som alltid tror du har rätt och aldrig har ett popperianskt inspirerat falsifieringskriterium.

3 gillningar

Vi har sett tre trådar på forumet om detta (utan att ha letat särskilt noga).

Bankerna övertolkar lagen å det grövsta. Detta tror vi delvis är en kulturfråga, teknikbranschen är mycket mer ideologiskt medveten än finansbranschen. Vi diskuterar ett antal av dessa aspekter i den här tråden https://www.facebook.com/groups/grupptalan.mot.banker/posts/4642003336121991/

Situationen är egentligen ganska märklig. Det finns inget starkt folkligt tryck på politikerna att skruva åt detta, tvärtom, men de väljer ändå att göra det. Ungefär som med FRA-lagen, den var inte efterfrågad av medborgarna.

Centrum För Rättvisa är kanske villiga att engagera sig i detta.

1 gillning

Lite OT, men Zugbergets hela affärsidé är ju att fiska till sig användares tid, pengar, förbrukningsmönster och (misstänker jag, men kan inte bekräfta) själ.

p.s. Jag tror att gå via politiska kanaler är vettigare, men önskar er lycka till.

2 gillningar

Menar du Facebook? Oavsett så är det en bra kanal att samla människor. Vi sköter vår “grupptalsliknande” process mot Bokio via Facebook. Har fungerat utmärkt.

Är apelsin en frukt?

Ja, jag menar fb och kan därmed inte läsa eller delta i den eventuella/grupptalan. Men som sagt, jag hade också sett en rimlig kundkännedomsprocess som var lika hos alla banker.

2 gillningar

Som någon som jobbar med IT-säkerhet dagligen, chilla. Sprider du länkar anonymt på nätet så behöver du förstå att du är en del av problemet. Hänvisa istället på ett sådant sätt så att folk kan googla. Länkar är det enklaste I världen att spoofa och det är lätt att missa.

3 gillningar

Ni tror inte det har något att göra med symbolpolitik och att bankerna vill distrahera från legitima tvivelaktigheter de själva är inblandade i?

Det som förvånar mig mest I detta är I vilken grad bankerna nu bevisligen inte längre behöver bry sig om sina kunder. Det är det tydligaste tecknet på att något är allvarligt fel med branchen. Lycka till.

Lite synd att ni inte vill sätta er in i den diskussion som forumet redan haft I ärendet. Ni hade säkert kunnat reda ut lite frågetecken.

1 gillning