Nja det är bara att kolla terminerna på el…att det varit skyhögt i år innebär inte att det kommer att vara det i framtiden.
Terminspriserna för i vinter är fortsatt höga men har fallit 25% på en vecka.
25% från vad? Priserna är ju ändå väldigt höga. Framtiden kan ju se annorlunda ut, men det uttrycket för mej är ju ett antal år framåt.
Att vi kommer se normala priser kommande år, när Svenssons inte behöver bry sej om elpriset och kan brassa på obehindrat tror jag inte inträffar än på ett antal år.
Ja priserna nu och första halvan 2023 är höga dock ser vi ett trendbrott under sommaren 2023 där priserna börjar gå ner och ser ut att bli lägre priser än 2022, 2024 och 2025 stabiliseras terminerna på en klart lägre nivå än nu om än högre än “normalt”. Sommarpriserna stabiliseras mellan 45-90öre under solsäsongen vilket gör att man utan 60-öringen säljer med förlust eller väldigt liten vinst.
Dock lär väl ingen regering våga peta på subventionenerna så den blir säkert kvar ett antal år så solcellspekulanterna kan fortsatt festa på.
Tycker det syns ganska tydliga trender på flera håll nu som pekar åt att vi i och med kommande vinter är igenom det värsta, men visst vintern blir tuff även om priserna sjunkit.
De sista åren har dock lärt oss att precis allt kan hända så osvuret är bäst.
Jag trodde först att jag hade tjänat på elpriset men kom sedan på att jag också måste ta med följande i beräkningen:
Sämre BNP-utveckling till följd av högre priser på insatsvaror, nedlagda företag, arbetslöshet, ökade kostnader för transfereringar m.m.
Plötsligt ser inte min kalkyl lika rolig ut.
“Vi som har tjänat på elpriset och de som vill berätta för oss att det är övergående” ![]()
Säljer med förlust, hur tänker du då?
Tar terminerna hänsyn till dygnsvariationen i elpriset?
Förlust blir det ju inte, dom flesta säljer ju för spotpris+nätnytta.
Att priserna skulle stabiliseras mellan 45-90öre är inte mej emot, dock så är det mindre troligt på ett bra tag.
Det verkar ju även expertisen vara överens om.
Svar nej och det har inte jag heller gjort, rimligen är dygnsvariationerna mindre med ett lägre snittpris också. Gissningsvis kommer du att producera och sälja el tidvis under en dag som ligger under produktionspriset utan subvention.
I övrigt räknar jag på att produktionskostnaden för sol på villatak ligger nånstans mellan 70-90öre/kwh,
Min utgångspunkt för egna solceller är att se det som en försäkring att sätta ett fastpris på en del av min konsumtion. Räknar vi på priser som ovan och slopade subventioner så blir det ett ganska litet överskott, däremot en bra hedge om priserna fortsatt blir höga.
Terminspriserna torde vara summan av experterna det är det pris elen handlas för idag, det är ju fortfarande ett högt sommarpris jämfört före 2021, tror det är ganska rimligt. Observera att det är priser vår-sommar-höst dvs solcellssäsongen.
Förlust kan det väl bli utan 60-öringen, det beror ju på priset och din produktionskostnad,idag är priset 4öre i snitt och negativt viss tid tex då är det väl på gränsen till förlust även med 60-öringen?
Låter märkligt med tanke på att elnäten är sammankopplade och södra Europa behöver massor av el på sommaren. Priset var ju högt i somras och det blåser inte på sommaren så ingen vindkraft.
Ja, det är sant. Men man måste se det under längre tidsperioder.
Rimligt är då per månad.
Likaså finns det timmar då elpriset snuddat på 10:-/kWh, men det betyder ju inte per automatik att det går att göra en kalkyl på det.
Ej heller på 0:-/kWh.
Värsta gaskrisen är löst och gaspriserna har halverats sedan toppen, den franska kärnkraften(och Ringhals) stog still i somras, finska kärnkraften lär vara igång också. Tror de som köper och säljer har rätt bra koll på hur det ser ut på produktionssidan på längre sikt. Europa har lärt sig att spara el…
Men det är klart om Putin smäller av nåt på fel ställe kan va som helst hända.
Jo absolut det är det som är min poäng se framåt några år.
Jo visst är det så men kylbehov på sommaren växer ständigt och Ukrainas och Europas största kärnkraftverk är i ryska händer. Omöjligt att veta hur det blir.
För närvarande är faktiskt inte något av de ukrainska kärnkraftverken på ockuperad mark alla är fritagna, fronten flyttar sig fort nu. Det hindrar ju inte att de kan skickas missiler på men det är kontraproduktivt då det kan drabba ryssarna lika mycket och lär dra in NATO i kriget så jag tror inte på det. Oklart dock om de går på full effekt skulle gissa att flera av reaktorerna står dock still just nu.Iaf är verket i Zaporizzija med 6 reaktorer helt nerstängt det är det som just nu är närmast striderna.
Vi får väl se.
Det låter på dig som nuvarande elförbrukning i Sverige och Europa kommer att vara konstant framöver. Storskalig produktion ligger minst 10-15 år framåt i tiden och om omställningen till fossilfritt (kanske >300 TWh…) till 2040-45 skall vara möjlig behövs även småskalig dito året runt. På somrarna när det blåser det mindre och vattenmagasinen behöver ackumulera är solenergi perfekt för att hålla igång den ständigt ökande gröna produktionen i landet.
Hustaken och finmaskigt nät lokalt finns redan och bara väntar på att utnyttjas. Många bäckar små…!
Nope det tror jag inte, vi beräknas fördubbla konsumtionen av el till 2045. Dock finns det ju olika perspektiv med olika längd och förutsättningar.
Med veckans aviserade högkostnadsskydd blir det lite av paybacktime, då vi band elavtalet redan förra hösten. Vi bor i SE3. Såklart inte 100% rättvist men är nog den bästa lösningen Svk kunde få fram under stor press och kort tid.