Men, ska man dra den parallelen med den här tråden, så blir det lite som att nuvarande diskussionen gäller hur mycket man kan hyra ut en fjällstuga för 2-3 veckor/år.
Om det är ekonomiskt försvarbart att köpa en fjällstuga enbart i detta syfte är lite utanför ämnet.
Ja, men du måste ju jämföra med vad du tjänar under hela livslängden och jämföra det med om du istället hade placerat pengarna på börsen, säg 7% per år.
Lite funderingar kring om detta är tillfälligt.
Den som skaffade solceller för några år sedan gjorde det knappast av ekonomiska skäl utan kanske mer av miljöskäl och intresse. Det var svårt att räkna hem den investeringen jämfört med hur pengarna hade utvecklats på börsen enligt historiken.
Nu är läget helt annorlunda pga att man nått ytterkanterna för hur elmarknaden fungerar givet effektbristen som finns i alla länder. Vi hade inte behövt lida av det lika mycket om vi behållt alla reaktorer och hade vi byggt fler reaktorer från början, vilket ingick i planen innan folkomröstningen om kärnkraft, så hade vi haft ett guldläge idag med antagligen Europas lägsta elpriser och ungefär som i Norge som ju har mestadels vattenkraft.
Frågan är hur det ser ut om 5 år? Om man gör något åt hur elbörsen fungerar, säg att man sätter vinsttak kopplat till vad produktionskostnaden för el är, så att man slipper betala för dyraste energislaget och dessutom slipper smittas av andra länders misslyckade energipolitik, ja då kanske solceller inte längre är speciellt lönsamma.
Och om 15 år då vi förhoppningsvis har många nya kärnreaktorer i Sverige, och helst då även inte utvidgad exportkapaciteten i kablar till andra länder, ja då kan solceller på villataken rent av bli olönsamma, speciellt givet att börsen tar fart igen.
Sen är det så att om det blir för många solceller som kopplas in på elnätet så blir det instabilt. Kanske blir det då krav på andra typer av växelriktare för att få leverera ut på nätet, alternativt att man belägger solel utan sådana växelriktare med straffskatt.
Det är ju den stora frågan, vad vet vi om börsen och elpriserna?
Vi kan ju bara fokusera på det vi har nu, och hur det ser ut i närtid.
Börsen kan ju faktiskt ge -8% i avkastning dom närmsta tio åren.
Angående kärnkraft är det förmodligen ett måste, men att tro att det ska stå fullt fungerande kärnkraftsverk färdiga om 15år är nog ett önsketänkande. Dock så borde 15år vara fullt rimligt. Men med dagens politiska oreda ser det mörkt ut.
Fast fasta kostnaden på idag 450 kr/månaden på EON kommer man inte undan
Det täcker ju många gånger 60öringen upp för, eller för den delen överproduktionen.
Förutsatt att man har en anläggning som täcker årsbehovet eller mer.
Får bara 60 öringen till du når den förbrukade mängden du köper vad jag hört
Har för mej att det är 30 000 kWh max.
Vi betalade våra kontant istället för att ha 113.000 på ett konto med någon liten ränta.
3 dagar i Augusti blev samma intäkt som det hade blivit.
Lägre räkningar och försäljning gör det till rätt investering som det ser ut nu, men det kan ändras.
Börsen har rasat så att ha den som jämförelse funkar inte.
Fastigheter med Solceller borde inte heller tappa i värde lika fort som ett likvärdigt utan.
Har bara haft våra paneler sedan Juli så vi får se hur bra investering det är senare
Det som det pratas om nu vid husköp är just driftskostnaderna. Jag tror att dom som satsat på att ha optimerat fastigheten driftsmässigt också har lättare att få den såld framför andra som inte gjort det.
Framförallt nu i sämre tider. Du får ju i praktiken mer pengar över varje månad samt för vissa även ett högre låneutrymme.
Bankerna har ju också börjat ge bättre räntor till husägare med miljötänk.
Det visar också på ett sätt att man sköter om sitt hus.
Jag skaffade solceller för att få så pass billig elräkning som möjligt även om kwh priset va lågt… Bonusen va att elpriset gått upp å då är de bättre förtjänst va inge jag räknade me…
Max den el du köper själv, men aldrig mer än 30000kwh.
Jag håller med om det mesta i ditt inlägg…
Då kan å andra sidan batterilösningar och öfunktion vara ett alternativ.
Vi installerade 20,8 kWp i öst/väst i elområde 3 i februari 22. Vi har i år köpt 5294 kWh för 5652 kr och sålt 15215 kWh för ca 29000 kr (vet exakt i mitten av oktober) Vi betalade 240 tkr efter subventioner. Har Greenely med på påslag på 0,25 öre per kWh första året. Om vi tjänar mer än vad vi gör av med så kommer vi behöva skatta på det om jag förstår det rätt, då vi har en uthyrningsdel i huset.
Hade tänkta att bygga pool när vi flyttade in men kom på att vi ville säkra uppvärmning till poolen först. Sen känns det bra att kunna ladda hybriden på egen el, även om det är köpt el på natten. Byter bil till ID4 vid årsskiftet. Miljön är det viktigaste för min sambo men för mig trumfar ekonomin. Bra när det kan gå hand i hand.
Det kan stämma med 30,000 kwh, men fortfarande så får man tydligen bara dessa 60 öre upp till samma mängd man köpt.
Det är vad andra har skrivit tidigare.
Det syns vid deklarationen.
En annan sak att kolla upp nu när nätagifterna ska höjas är att förlustersättningen bör följa deras höjning.
Har idag 6,9 öre kwh extra av Eon.
Jag skickar överbliven ström 6 meter till närmsta granne så förlusterna är noll i princip.
Är det inte nätnytta man får, för att man tillför el på nätet?
Sedan är det ju svårt att veta vem som just då behöver ens ström.
Oavsett så går strömmen till närmsta granne. Spelar ingen roll vilket bolag som skickar fakturan
EON som har nätet får lägre förlust när jag/vi har överproduktion.
Kan i princip driva hela radhuslängan sommartid(dagtid) vid soligt väder.
Fick idag kvartals räkningen från vattenfall för juli, augusti å septembar…
Från januari till juni va vi plus 1.300 kr å nu ligger vi på plus 7.500…
Får se vad kwh priset hamnar på för kv4… Förbrukningen kommer å bli mellan 2.500 till 3.000, å såld el troligen runt 350 kwh… Hamnar kwh priset under 3 kr så kommer de bli plus minus noll…
Finns ju se som menar att solceller kan börja bli olönsamt redan nästa år. Produktionen blir såpass hög på sommaren att man inte kan skicka ut nån el från taket alls utan att det blir överbelastning.
Det är nog bara ett önsketänkande från dom som av olika anledningar är emot solceller. Priset på el är ju skyhögt även på sommaren, vilket tyder på effektbrist.
I natt så fick vi med timpris dock betalt för att förbruka el. (Netto)