Vid vilket läge är det rent krasst “värt” att betala för finansiell rådgivning?

Någon som anlitat någon av rådgivarna som det tipsas om och kan delge sin erfarenhet efter mer än ett år?

Tror nästan ingen som har koll på de grundläggande principerna för ett långsiktigt sparande och som inte har en hiskelig mängd pengar där rådgivningen är en så pass liten del av det totala värdet att det inte spelar någon roll, kan räkna hem att betala för en ekonomisk rådgivare. I den situationen att man kan mycket och har väldigt mycket, fungerar rådgivaren mest som en typ av psykolog som ger bekräftelse på att man tänker rätt. Vilket kan vara värt en hel del i det fallet iofs.

Jag själv skulle nog bara skapa en tråd här på forumet om jag behövde en second opinion inom ekonomi, eller livsstil för den delen. Har också en hel del smarta och ekonomiskt sunda personer bland familj och vänner som jag hade kunnat använda för bekräftelse på att jag tänker rätt eller ge fler perspektiv.

Det finns dock en hiskelig massa individer i det här landet som verkligen skulle behöva oberoende ekonomisk rådgivning men som blir lurade in i bankernas “gratis opartiska” rådgivning. Det är lite sorgligt när man tänker på hur många blir utnyttjade på så många olika områden.

1. Rekommendera egna dyra fonder.
  2. För låg risk, generellt. (minimerar risken att kunden lämnar efter 1 år om börsen går ner)
  3. Rabatter på försäkringar man inte behöver, lockbete, för att låsa fast kunden.
  4. Rabatter på bolån som ändå är dyrare än snittet. “Wow, 1% rabatt. det är mycket! tack” Listränta borde förbjudas.
  5. Dela upp bolån och binda små delar på lång sikt för att låsa fast kunden.
  6. Tvinga kunden att pruta på bolånet varje år för att behålla sin rabatt.
  7. Sparkonton med bindningstid, för att få exempelvis 0.3% högre ränta. Låsta fast kunden.

Testade chat-gpt nyss. Gav riktigt bra förslag på långsiktigt sparande. Man kan ju hoppas att folk söker råd hos chat gpt i högre utsträckning än att ringa banken framöver. Känns ju som att den nya generationen kommer att ha det bättre bara av den anledningen. Tills bankerna släpper sin egen AI, “som är anpassad för just dig och dina behov och drömmar”

1 gillning