Varför tänker jag på Sunes Jul 
Dyrt och dyrt. Tänker att det ska vara unikt och omöjligt att kopiera också. Gärna väldigt onödigt. Som att äta utrotningshotade djur. Tänk att ha den absolut sista havsörnen på en tallrik framför dig…
Köpt en hel del Evolution och Investor, i bägge dessa ligger jag rätt tung.
Evo för att det är en pengamaskin utan dess like. Går bra i sämre tider också (when in trouble, double).
Investor för att det är investor 
Sen extra stora köp i Spiltan investmentbolag för att fylla på med flera investmentbolag.
Och såklart det vanliga sparandet som rullar på
Billig och billig, det vet jag inte. Men för den långsiktige som vågar tanka fastighetsaktier så är det nog ingen dum idé. Har själv fullt med Castellum och vågar inte köpa mer.
Vad är fullt? 2% av din portfölj eller 5% eller x%?
Har egentligen ingen större betydelse för mig, men undrar vad du anser är fullt 
Då kan man göra smidigt för sig och köpa Industrivärden och Investor ?
. Klarar man göra det mycket bättre själv än de 2 utmärkta billiga investementbolag ? Eller varför inte nöja sig med Plus Allabolag Sveriges index ladda in allt vad man har
?
Jag fyller på lite här och där.
Har gjort mig av med en del räntefonder. Förstår inte produkten och är för långsiktig i mitt sparande för att behålla räntor.
*Har flyttat en det cash till sparkonto på SBAB.
*Fyller på Lysa bred 100% aktier.
*Månadssparar i Indexfonderna.
- Enskilda aktier som jag köper just nu är
investor, sbb, axfood. Spanar på lite andra bolag som kommit ner i värde, bla Balder, softronic, Assa abloy, tele 2, stora enso/ holmen, Bahnhof.
Jag är vääääldigt långsiktig i min strategi.
Köper Saab och BAE
Jag har vissa principer för min portfölj.
Investmentbolag som t ex Investor får väga max 7%.
Stabila bolag med lång historik som t ex Castellum får väga max 5%.
Övrigt max 3%.
Och givetvis inte för mycket i samma bransch eller exponerat mot samma valuta eller trender.
Har ökat i Lundberg, Svolder, Latour, Creades
Sålt av alla utländska innehav och har bara kvar svenska investmentbolag.
Har runt 35 aktier och två fonder jag äger långsiktigt och fortsätter öka i månad/kvartalsvis eller när tillfälle dyker upp. Samtliga bolag är Svenska. Använder inte Lysa eller någon annan robot som jag förstår är populärt på forumet.
Under Okt har jag hittills köpt på mig fler
Embracer group B
Ratos B
Sandvik
Getinge B
Corem Property Group B
Ericsson B
Gillar fonder mer, har ingen förmögenhet i jämförelse med många “drakar” här
men håller ~150k delat på LF global index och numer Sverige Index. “Daytradar” med ~30k och sätter in vinsten (~30%+ innan hemtag) på fonderna. Just nu ~30% upp på fingerprint köpta i början på veckan så de säljs av tills nästa dipp kommer i någon liten billig aktie. Förmodligen pasta och köttbullar till mig och killarna som är hemma från skolan idag, lax hade vi igår när frun var hemma ![]()
Jag som Wallenberg vill tjäna pengar på krig så kanske Saab?
Det går ju fint nu när befolkningen hejar på för att tömma våra lager på vapen och ammunition.
Kan ju bli klirr i kassan och fett konto när vi ska återfylla förråden?
Att “bli rik” är på annans bekostnad! Pengar är en skuldsedel!
Förstår inte denna jakt på pengar.
Vad lever man för?
[quote=“Miwa, post:23, topic:42204”]
investmentbolag.
Och såklart det vanliga sparandet som rullar på
[/quote] tv
Hej
Fond LF global med en sådan spridning verkar förståndigt.
I övrigt förslagsvis Republic Service, avfallshantering som alltid behövs, Lockhe
Köper lite smått i olika sektorer. Skanska, handelsbanken, cloetta, securitas bland annat. Mest småposter sedan några veckor tillbaka även om jag är osäker på att detta är botten…
Minesto är jag mest intresserad av just nu. Har precis fått igång sin elproduktion ut till nätet och det verkar funka bra efter första rapporterna. Kan också utmynna till ett dyrt forkningsprojekt och bli en dålig investering. Engelsmännen verkar ju också villiga att investera så blir iaf intressant framöver med all diskusion om hur vi får ny energi snabbt. Tidvattenenergi är mer kontinuerligt än vind och sol så potentialen är hög.
Ännars är såklart en ugnbakad lax också en fin investering.