Vilka aktier säljer man?

Behöver en sak förklarat för mig som nybörjare…

Om jag köper en aktie Y vid t.ex 3 tillfällen och då en post om 10 st. varje ggn. Köpkurserna är 10:-, 20:- och 30:-.

En månad senare säljer jag en post om 10 aktier till kursen 30:-. Vilka aktier har jag då sålt? Dom som kostade 10:- och följaktligen genererar en vinst om 20:-/st. Eller kanske dom som kostade 30:- vid köp och altså varken ger vinst eller förlust?

Mvh Funderande…

Har du dem på depå/aktiefondkonto eller på ISK? Skiljer mycket i hur det beskattas, om det är det du undrar över?

Normalt sätt så beräknar man snittvärdet av köpen som används för att beräkna vinst på depå/AF konto där vinsten beskattas med 30%.

På ISK beskattas bara totala värdet med ungefär 1% om året.

I ditt exempel så är ditt snitt inköpspris 20 kr per styck för 30 aktier. Säljer du 10 st för 30 kr så blir vinsten 10 kr per aktie dvs totalt 100 kr. Den vinsten beskattas med 30% dvs 30 kr. Om det är på depå/AF konto.

Hjälpte det dig?

2 gillningar

Tror inte man kan tänka så. Alla dina aktier läggs ihop och du får ett GAV (genomsnittligt anskaffningsvärde) på 20kr/aktie. Säljer du då av några på 30kr så har du gjort en vinst på 10kr. Efter sälj kommer du ha samma GAV som innan din försäljning.

4 gillningar

Som tidigare skriver: om du fyller ett glas med vatten 1/3, sen 1/3 och sedan ytterligare 1/3. Vi har nu ett fullt glas vatten 3/3, om du nu dricker upp 1/3, vilken tredjedel har du druckit upp? En 1/3 av helheten, inte av en av de tidigare tillförda tredjedelar.

Hoppas det blev tydligt!

3 gillningar

Går det inte att separera dessa på t ex olika konton, eller olika banker? Det skulle ju t ex vara så att man har en aktie sedan gammalt som ska beskattas enligt schablonmetoden, samtidigt som man vill spekulera i samma aktie kortsiktigt. Man vill då inte “förstöra” ett lågt GAV, eller?

Intressant fråga. Skulle gissa på att GAV bestäms per konto

För att fortsätta på din analogi: :nerd_face:

Om du fyller ett glas med 1/3 kallt, 1/3 ljummet och 1/3 varmt vatten blir vattnet ljummet. Om du dricker 1/3 av glaset, dricker du 1/3 ljummet vatten, inte en av de ursprungliga temperaturerna.

1 gillning

Du kan absolut separera på olika konton. Men bortsett från ev skatteeffekter handlar det ju bara om mental bokföring.

Tusen tack för bra och uttömmande svar. Detta gällde inte ISK så det är ju GAV som gäller :smiley: