Vilka Amerikanska värdepapper skall jag köpa?

Jag har en strategi som gå ut på att investera i aktier med hög och stabil utdelning, då jag i framtiden vill leva på dessa. På den svenska börsen passar XACT Högutdelande (ETF) perfekt då jag får diversifiering och hög utdelning samtidigt.

Motsvarande på den amerikanska börsen är svårt att hitta, då det exempelvis inte går att handla amerikanska ETF på Avanza och Nordnet. Blir jag tvungen att köpa individuella amerikanska aktier med utdelning för att få exponering mot denna marknad med min nuvarande strategi? Känner olust för att tappa diversifieringen.

Kontant utdelning är ett krav, då jag får mest mental tillfredsställelse av denna typ av investeringar, även om jag är medveten att indexfonder med exponering gentemot den amerikanska marknaden hade kunnat vara ett alternativ.

Invesco har en liknande ETF som XACT Högutdelande fast för S&P 500, går att handla på t.ex. Nordnet.

indexfond -> sälj 4%/ år manuellt och återinvestera i samma fond.

valfritt vilken utdelningsandel du vill ha iofs och du slipper betala courtage för att återinvestera.

Hej,

Vad vinner jag på att sälja 4% av en indexfond och direkt återinvestera i samma fond, det blir väl +/- 0?

Sedan håller jag med dig om att man kan investera i en indexfond och sälja 4% per år manuellt och sätta sprätt på pengarna, som ett alternativ till att leva på kontant utdelning.

Tack!

Är det något jag missar? Det är ju bokstavligen 0 poäng i att sälja av delar av en fond för att sedan direkt återinvestera i samma fond? ?