Vilka är dina sparmål?

Jag har kört fast!
Jag har uppnått mina 2 första sparmål och behöver nu nya!
Vad sparar just du till och varför.

7 gillningar

*Huvudmål - 25 års horisont.
Pension, har kass prognos.

*Minimål - 2-3 års horisont.
Till marksten till kolonilotten, till pergolan och sen göra mer handikappanpassade stråk.

5 gillningar

Bra idé till en diskussionstråd(inspirationstråd kanske den bör kallas).

Huvudsakligt sparmål: Tillväxt av kapital för att kunna bli helt skuldfri (omfattar även att inte ha ett bolån).

Alternativt/Sekundärt sparmål: Spara ihop en privat pension pga kass prognos.

6 gillningar

Försöker nå 100 000€ aka Sverige miljonär

3 gillningar

Dryga ut en prognostiserad låg pension, större bostad, och en chans att bli finansiellt oberoende och kunna pensionera mig några år tidigare. Börjar närma mig min andra miljon, men det hänger förstås på att börsen inte dyker.

1 gillning

Har många mål där vara en bra far och make är viktigast.
Spelar ingen roll om jag lägger en mille på hög årligen om livet faller ihop samtidigt så därför jag nämner det bland sparmål :blush:
Med det sagt så är finansiella huvudmålet att passiv inkomst ska täcka allt fler månadskostnader. Slutmålet är att täcka årliga kostnader.

Hade beloppsmål förr men det blev ganska tomt att nå för att bara flytta upp ribban samma dag det nåddes. Misstänker du är där med tanke på ditt inlägg?

Med passiv inkomst blir det mer som att försöka driva ett företag och öka dess inkomst.

8 gillningar

Finansiella målet är att kunna spara ihop så att jag som pensionär, kan plocka ut lika mycket som jag gör nu i lön ungefär. Alltså glappen som blir mellan pensionsutbetalningar och lönen jag har/hade innan pension.

Även om utgifterna säkert kommer vara lägre då.

3 gillningar

Ett väldigt sunt och sant inlägg!
Är verkligen familjen som är viktigast!
Och helt rätt med beloppsmål! Känns meningslöst Jaha nu har jag en då ska jag till 2 osv

2 gillningar
  1. köpa en semesterbostad utomlands
  • detta är planen att realiseras inom 1-5 år (lite svårt att säga när det kommer ske, skulle jag hitta en idag kan jag teoretiskt casha 0,5-0,75 av bostaden men vill gärna köpa hela utan lån, men växelkursen mot EUR får gärna förbättras lite…)
  1. jag vill ha mer i ISK-kapital än hela mitt bolån, ungefär då kommer jag nog känna mig kunna gå bekvämt i pension och ev sälja huset för att bo i hyresrätt eller liknande beroende på hur familjesituationen ser ut.

2. sparar åt båda barnen hela barnbidraget, prognosen är väl att kunna stötta med runt 1 miljon till vardera barn när det är dags för bostadsköp. Förbehållet att barnen lärt sig hantera pengar på något godtyckligt vis :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Jag har inget sparmål annat än att ge så goda förutsättningar som möjligt för mina barn och, om det blir några, barnbarn. Tror inte det handlar om ett stort arv eller så, snarare att jag kan ge en gåva/förskott på arv när det behövs - typ vid köp av bostad eller liknande.
I goda förutsättningar räknar jag även att vi gör saker som skapar minnen tillsammans här och nu, samt att jag jobbar så pass att jag kan vara en ok förälder.

2 gillningar

Mitt sparmål är baserat på att kunna göra som Åke:

11 gillningar

Allt under 10 år är korttidsspar för mig. Där sparar jag till livet generellt sett. Resor, sparar för att kunna köpa ny bil när det behövs, sparar för att ha buffert för husgrejer som behöver åtgärdas.

Allt spar som är mer än 10 år framåt är för mig för pension då jag vill kunna gå om 13 år (när jag är 57).
Så jag löneväxlar lite.

Sen sparar jag till barnen, dubbla barnbidraget till mina 2 barn så det blir cirka 5000 i månader som jag sparar till dem för att kunna betala körkort, pengar för moppebil när den dagen kommer, samt för boenden sen när de ska flytta hemifrån.

Fire som med inflation och högre skatter ständigt förskjuts längre bort

Att inom 5-10 år kunna göra omvänd karriär (byta till enklare tjänst), gå ner i tid. Sen göra det jag gillar mer, njuta av böcker, film, musik, kultur.
Läsa ett nytt språk bara för att jag vill och kan.

Sen förmodligen inse att jobbet ändå behövs i viss utsträckning för något slags stabilitet i vardagen.

Målet kort sagt är att äga min tid helt inom 5-10 år

/W

10 gillningar

1: Betala av alla lån inklusive studielån och huslån (Klart!)
2: FIRE + Utlandsflytt vid 50 för mig och frugan (10 år kvar och ligger före planen!)
3: Sparande till barnen (har två) (Eftersom vi ligger före vårt mål till FIRE och tappade lite motivation till att spara vidare så började vi spara mera till barnen med samma tre delmål vi haft (insatts hus/lägenhet, betala alla lån och sen mot FIRE för dom också, får se hur långt vi kommer på dom 10 år!

3 gillningar
  1. Mittemellanspar (10-13 år) för en eller flera rejäla resor tillsammans med barnen när de är gamla nog att klara av och minnas episka äventyr, men tillräckligt unga för att fortfarande följa med så länge mamma och pappa betalar :wink:
  2. Pension och möjligheten att sluta jobba helt eller i stort sett, vid 58-62 istället för 68 års ålder
  3. Mer av korttidsspar kanske än sparmål, men huset har en del förbättringspotential, så samlar ihop och genomför renoveringar vartefter. “Sparmålet” är att ha kommit igenom listan på prio 1 och 2-renoveringar inom 5-6 år, sedan kan vi nog lugna oss med dem och lägga in pengarna på ovanstående resesparkonto.
1 gillning

Nästa 1-5 år: Maximera avkastning utifrån riskpreferenser genom att följa strikta regler och strategier. Jag har ett relativt stort kapital så har råd att ta en mindre risk än många andra i mina ålder. Men ännu långt till pensionen så månadssparandet är ganska aggressivt. Kanske bostadsköp inom kommande tre år så ligger med en rätt stor buffert i räntefonder.

Har inget mål direkt, varpå jag för första gången på 5 år tänkte minska mitt månadsspar och unna mig mer nu istället för om 30-50 år. Det tar emot jättemycket.
Får se om jag lyckas.

7 gillningar

Jag vill inte behöva jobba för pengar längre.

Jag vill inte att någon annan har makt över mitt liv och arbete och vad, hur, när och med vem saker ska göras.

4 gillningar

Siktar på minst 100 millar (SEK) innan 80, vill gärna känna mig rik på kyrkogården.

Har inget direkt sparmål för tillfället.

:innocent:

2 gillningar