Vilka är era bästa snåltips?

Diska tallrikarna i toaletten via spolning. Använda kalsongerna 4ggr (1 gång per sida). Ta en kopp kaffe hos grannen för toabesök och wifi. Sjukskriven på flera jobb. Mikra mat och dusch på gymmet.

5 gillningar

Dricka kaffe på jobbet istället för hemma är väl ändå en mer konventionell variant.

Hej! Jag tycker det är lite roligt att hitta sätt att spara pengar på i vardagen.

Vilka är era topp tre bästa spartips?

Här kommer mina topp 3

1. Jämföra olika priser på olika sajter. Rabattkoder såsom studentrabatt, rabatt via jobbet osv. Kolla rabattkoder på Instagram.
  2. Köpa mat som snart går ut ur datum. Tex kött som går ut dagen efter.
  3. Begagnat. Handla på loppisar, vinted eller tex röda korset.

(Nummer fyra)- handla inte bara för att något är billigt. Utan planera köpen och tänk efter mycket innan konsumtion. Är detta verkligen något jag behöver? Som är nödvändigt? Eller kan jag tex laga något jag har hemma?

3 gillningar

Ja, visst kan det bli en kul sport att kunna spara pengar i vardagen. Iallafall är det kul när man KAN, men inte MÅSTE. Håller med dig om allt, och särskilt nummer fyra.

Här är mina topp 3:

1. Köp så lite som möjligt, men då av bra kvalitet.
  2. Lär dig laga god mat av råvaror som oftast är billiga: potatis och andra rotfrukter, baljväxter, säsongens grönsaker och frukter, havregryn, ägg, kyckling.
  3. Gör dig av med saker du inte använder, och vårda de saker du har kvar.
4 gillningar
  1. Använd det du har. De flesta har för mycket hemma som inte används tillräckligt. Det gäller primärt kläder, men även andra saker i hushållet.

2. Skippa sådant som du rutinköper. Låt det ta några dagar extra att bestämma större inköp.

3. Laga det som går att laga.

2 gillningar

Har man lånekort finns en hel del filmer att låna

5 gillningar

Man kan också ha flera olika lånekort så kan man använda tjänsten lite mera.

Ett sätt att metasnåla är att aktivt programmera om sina preferenser till att aktivt vilja ha så lite som möjligt, och att tycka illa om att konsumera. Det är mycket enklare att tacka nej till något man inte vill ha, än att avstå från något man vill ha.

”Nej, jag vill inte ha en bil. Jag tycker inte om bilar. De kräver en massa pengar och skötsel och är stora, tunga och åbäkiga och skadar miljön. Jag vill gå eller cykla till jobbet - då får jag röra på mig, jag mår bättre och jag sparar pengar. Mina kollegor tar bilen till gymmet och tränar spinning och betalar för ett gymkort. När deras pass är slut är jag hemma. Jag tar cykelkärran när jag ska handla, den rymmer flera veckors mat. Men jag går inte in i butiken, jag hämtar allt som e-handlad mat, då blir det inga spontanköp. Jag vill inte ha något annat än kött, potatis, grönsaker och mejeriprodukter. Jag tycker inte om spontanköp och tycker inte om butiker. Jag tjänar hälsa och sparar pengar. Jag dricker heller inte alkohol. Det finns inget bra med alkohol så därför vill jag inte ha det. Tanken på bakfylla och missbruk gör att vinet, spriten och ölen smakar illa. Det finns inget godare än vatten. Jag älskar vatten. Det är det bästa man kan dricka. När andra är fulla är jag skärpt. Dagen efter, när de är bakfulla, är jag ute och njuter av morgonsolen.

Jag förstår att många kanske tycker att det här låter torftigt och tråkigt, men det är tvärtom - det är frihet och lyckan av att kunna njuta av naturens under; guds skapelse. Solens strålar, rena ingredienser, porlande vattendrag, morgondagen, en stjärnklar natt, vinden som sveper genom håret. När man inser hur lite man egentligen behöver så blir man fri från behovet av att gå till ett jobb man inte gillar för att kunna köpa saker man inte behöver.”

16 gillningar

Hälsoprodukter går det att spara mycket pengar på. Om du behöver tillskott av vitaminer /mineraler (vilket de flesta med en lagom varierad kost INTE behöver), är det bättre att köpa apotekets eget varumärke av “multivitamin” - tabletter. Dagsbehovet av ca 10 vitaminer och ca 10 mineraler för typ 150:- för 200 dagars behov istället för att köpa ett preparat med en eller två vitaminer eller en eller två mineraler i typ brustablett för ca 50:- för 20 dagars behov…

Fiskleveroljekapslar är ett jättedyrt sätt att få i sig Omega 3 fettsyror för att få ner det dåliga kolesterolet(all TVreklam kostar massor…). Mycket billigare och naturligare är att köpa en flaska linfröolja(oftast kallpressad och kravmärkt). En flaska med 250ml kostar ca 30-40:- och räcker ca en månad! Kapslar kostar ofta 100-300:- per månad.
Linfröolja innehåller dessutom en väldigt hög koncentration av Omega 3, Omega 6 OCH Omega 9 fettsyror! En matsked över yoghurten och müslin, över gröten eller dylikt och kolesterolet sjunker minst lika bra som med dyra processade kapslar.

Om du äter müsli till frukost kan du med fördel köpa en påse chiafrö, solroskärnor, pumpakärnor, russin etc och dryga ut müslin med. Nyttigt, gott, enkelt och billigt. Enkelt att variera en billig “basmüsli”.

Mvh DonTomaso.

2 gillningar

Det kan du trycka på en tröja… det är nästan så att min shoppingovilja skulle övervinnas av sådan klokskap. :+1:

2 gillningar

Det låter som ett dyrt sätt att dryga ut müslin på, är inte de där sakerna dyrare per kilo än müsli? Havregryn kan vara en bra, och god, sak att dryga ut müslin på.

Havregryn är ofta huvudingrediensen i müsli. Vill du ha den billigaste frukosten så är såklart havregrynsgröt att rekommendera, nyttig dessutom.
Min poäng är att det går att variera sin müsli och göra den mer näringsrik genom att addera t ex olika fröer, kärnor och nötter samt russin och liknande. Fler olika näringsämnen och godare!

Kostnad…? Det är inte svårt att hitta solroskärnor eller pumpakärnor och russin i stora förpackningar med ungefär samma kilopris som billig “enkel” müsli. Det blir ett väsentligt mycket billigare alternativ än att köpa müsli med flera olika kärnor, nötter och torkade frukter i som brukar ha ganska högt kilopris även i stora förpackningar.

Mvh DonTomaso.

1 gillning

Jag bakar eget bröd, blir väldigt billigt och gott med egen gjort bröd.

2 gillningar

Jag håller med om det du säger förutom att det som snåltips kanske inte är så bra.

Om man som du skrev vill dryga ut en billig sort så är havregryn bättre.