Börjar man bli tunnhårig som jag själv varit i unga år kan man acceptera the bald truth och gå händelserna i förväg och raka huvudet. Går då att spara in på både frisörbesök och andra hårprodukter samt elräkningen till hårfönen. Istället för att lägga stora summor på hårtransplantation kan man investera pengarna i att ha ett rikt liv och använda den tid och det engagemang man lagt på sitt hårfäste på något som är mer produktivt och givande. Som plus i kanten blir man ju som skallig också något mer aerodynamisk, vilket är bra för den som är i farten.
Jag byter alltid elavtal via elskling eller elpriskollen varje år och sparar månadsavgifterna på elhandelavtalen. Samtidigt får jag alltid lägsta påslagen på elpriset.
30-100kr per månad.
Oftast sparar man ca 400-700kr beroende på vad du betalar för månadsavgift.
Var bara noga att återkalla fullmakter efter bytet är genomfört.
Vill man spara el ska man framförallt titta på el-golvvärme då den är en enorm energislukare. Sänkt den eller stäng av den.
Om man har möjlighet så är ju ett hett tipps att odla rotfrukter som, potatis, palsternacka, morötter, väldigt enkla grödor att sköta,då har du många månader med gratis kolhydrater.
Säkert nämnts hundra gånger i tråden, men kolla efter extra priser på typ kyckling kött och fågel, sist nu köpte jag 5kg kyckling för 60 kr/kg.
Helt plötsligt kan man göra matlådor för tian.
Jag körde en 30days of hell variant, man ska träna och äta bra en hel månad.
Den mat jag äter när jag tränar är iofs rätt fyrkantig, men den innehåller allt man behöver.
Tror jag åt för typ 1500 på en månad, men ibland vill man ju unna sig annat än knäckebröd och ägg till frukost
Edit: Glömde mitt bästa spartips, men även hälsotips, fasta 24h 1 gång i veckan.
Om du odlar egen mat är det smartare att satsa på de som är dyra i butiken. Ex sockerärtor, örtkryddor och diverse salladsblad.
Kolhydrater har oftast ett riktigt lågt kilopris. Dessutom tar de stor plats och är svåra att lagra för de av oss utan jordkällare. I
Torktumlare sliter på kläderna, drar oheliga mängder ström och kostar att ersätta när de går sönder, så jag hängtorkar allt även fast jag har en, inkl barnstrumpor.
Men eftersom tråden handlar om snåltips så var min poäng att man sparar mindre på odling av potatis och rotfrukter jämfört med annat.
Bladgrönsaker till sallad för direktkonsumtion hela odlingssäsongen. Sockerärtor och spenat dessutom in i frysen för vintern. Torkad mynta mm till eget örtte.
Även av miljöskäl är det förstås bättre att äta frysta, egenodlade sockerärtor i februari än hitflugna från Afrika.
Läs igenom försäkringsbrev. Jag såg att min sjukvårdsförsäkring täcker alla kostnader för receptbelagd medicin. Blir ca 4k kr för mig per år eftersom halva summan är från mediciner som inte täcks av högkostnadsskyddet. Trodde aldrig jag skulle gå plus på att ha en försäkring.
Vi har precis, inspirerad av kontotricket, minskat matkostnaderna med 4-5000/månad genom att ha veckobudget. När vi är 6 pers varannan vecka är den ca 1500:- mer än när vi är 3 pers. Det var inte ens svårt och ingen har behövt äta gröt än.
Skippar lunchen när jag bor på hotell. Man äter lätt halva dagens kaloribehov till frukost, och så räcker det med en frukt, proteinbar motsv. vid lunch.
Går alltid plus på traktamentet när jag reser.
Ska dock tillägga att jag i normala fall inte äter frukost, så en rejäl frukost räcker hela dagen.
Man får 20% rabatt när man köpt fyra enkelbiljetter inom en vecka på Västtrafik. Men om man inte reser så ofta kan man köpa varje zon för sig. Då ger en tur och retur tvåzonsresa rabatt!
Skall man svara politiskt inkorrekt. . så “inga barn eller djur”
Men snåla för mig är “för man vill” eller “för man behöver”
Att försöka va nån Joakim Von Anka och ha enorma resurser men ändå snåla på allt ser jag ingen nytta med. . om du nu inte har som mål att ge ett stort arv.
Den kör jag också. När jag är på jobbresor så brukar jag käka en stabilare hotellfrukost, lunch med kunder och lättare middag - t.ex. en picadelisallad eller en proteinbar och frukt. Det blir fullt tillräckligt med kalorier för en dag och sparar in dagens dyraste måltid om man ska äta ute.
En till snålvariant på picadelin är att köpa framförallt protein (som är dyrt) i picadelin för 150 kr/kg och sedan komplettera med ett äpple och en banan för 30 kr/kg. Sparar några kronor.
Det jag också gillar med picadelin är att jag kan få en sallad som jag vill ha den, med mycket kött och lite annat.
För att sedan spara in ytterligare så köper man självklart ett träningspass inklusive sallad från picadeli, förutsatt att man inte nyttjar friskvårdsbidraget fullt ut på annat sätt.