Demeyere Proline och Atlantis kör jag för stekpannor här hemma. Köpte 28cm först och blev såld så nu har jag alla storlekar, 24cm används oftast dock. Har induktionshäll. Har en kolstål från De Buyer och en Skeppshult gjutjärn men de rostfria demeyere används i 9 fall av 10. De tål dessutom diskmaskin och har 30 års garanti.
För grytor och kastruller kör jag mixat Demeyere Atlantis och Fissler original profi (köpta på amazon.se då de är svårt att hitta i Sverige). Kunde inte vara mer nöjd.
Har nyligen haft Hedvig och var nöjd med deras tillgänglighet, men behövde aldrig använda mig av hemförsäkringen. Nu har jag Gjensidige, blev billigare för mig
Jag har börjat blanda egen müsli. Började först köpa en billigare variant men märkte att det var mest havregryn men till väldigt högt kilopris. Man behöver inte köra avancerat med granola och ugn utan bara blanda havregryn med det man uppskattar så blir det garanterat billigare. Ofta nyttigare också då många sorter annars innehåller socker. Kör själv på nötter, frön, russin, kokosflingor och kanel.
Jag köpte över 20 kg matpumpa som jag älskar. Jag har sparat fröer och nu försöker sälja dem på Tradera. Vet ej om jag får någon krona men super roligt om det funkar.
Säkert blivit sagt men, jämföra dem billigaste extra priserna mellan affärerna, extra pris på 2 olika affärer kan skilja i pris, måste alltid analysera alla variabler för o snåla maximalt o hitta det absolut billigaste
Har Hedvig hemförsäkring (Villa) och har haft ett ärende och de var väldigt smidiga. Hade pengar på kontot (ca 7000 kr) inom 48 h. De ville ha en offert på utbyta av trasigt glas i altandörr och de nöjde sig med en ospecificerad offert via mejl. Svara snabbt på meddelade i appen. Så bara nöjd än så länge.
Torkade gula ärtor (bästa matvaran), morötter, potatis och vitkål!
Det är väl det mest effektiva tipset.
Något som känns bra men som kanske inte gör så stor skillnad ekonomiskt är att återanvända gammalt tyg till trasor för städning. Hushållspapper finns inte hemma.
Glöm ej bort att man får poäng på sitt handlande på vissa mataffärer, poäng på coop till ex, använde värdecheck där idag o fick mat för en vecka gratis på insamling av poäng/värde check, visste ej ens ja hadde poäng där, så glöm ej kolla era poäng på mataffärer !
Innan jag slänger batterier testar jag alltid med Multimeter för att bekräfta att de verkligen är tomma. Dvs familjen lägger de batterier de tror är tomma i en hink, och innan den kommer till återvinningen är jag framme med min Multimeter!
Oftast är minst 30% av batterierna typ fulla. Troligen annat fel på apparaten eller att ett av batterierna lägger av snabbare, varpå man tror alla batterier i apparaten är tomma.