Vilka ekonomiska misstag har du gjort?

Vilken rolig tråd. Väldigt “kul” att läsa.

Två av mina misstag så här på rak arm.

1. Fick information om ett klockrent kap på börsen av en vän på jobbet. Detta var innan jag ens hade skapat ett konto på Avanza. Min erfarenhet och kunskap var på noll men det hindrade inte mig. Skapade ett konto och investerade ca. 30 000 I bolaget. Jag köpte verkligen på toppen. Förlorade ungefär 16 000 på den.

2. Började daytrada i Tesla. Gick plus några enstaka tusenlappar och underskattade riskerna något enormt. Vaknade en morgon där jag helt plötsligt fick för mig att testa liknande med ett annat bolag, som jag inte visste någonting om. Vid öppning köpte jag för 100 000 i det här bolaget. Backade 20 000 inom loppet av ca. 2 timmar. Ångesten var enorm. Sålde allting strax innan stängning och då hade jag förlorat ca 15 000. :triumph:

4 gillningar

Insåg precis en stor en - så stor att jag till och med förträngde den i mitt förra svar.

• tron på att man får ett bättre resultat på börsen genom att lägga mer tid, engagera sig mer, läsa på mer och vara mer “insatt”. T.ex. läsa årsredovisningar (=fundamental analys) eller följa börskurser (=teknisk analys).

:man_facepalming:

14 gillningar

En som jag inte nämnde i mitt tidigare inlägg är även en av mina viktigaste lärdomar.

Att man underskattat eller inte ens varit medveten om den känslomässiga bergodalbanan när man handlar i aktier. Det är väldigt många gånger man tittar på händelseförloppet av en aktie som sträcker sig över 1 år och tänkt “om jag bara hade köpt för 1 år sedan” utan att vara medveten om att man högst troligt hade sålt långt innan aktien nådde sin topp och att risken finns att man till och med hade sålt på minus.

Jag har delvis av mina ovanstående misstag lärt mig att aktier inte är för mig, just pga. Den känslomässiga aspekten. Det är rent ut sagt ett helvete när man investerat stora belopp i olika företag och man varje minut tittar hur det går och när man väl inte går in och tittar så tänker man på det.

Detta har jag även märkt är en av dem vanligaste misstagen hos nybörjare - att man stirrar sig blint på det positiva händelseförloppet och inte inser bergodalbanan aktien åkt för att nå dit och att man högst troligt inte hade mått bra under den färden.

7 gillningar

Mitt största misstag är att jag brytt mig alldeles för lite om pengar. Jag ”snubblade in” på RT via ett bloggavsnitt som handlade om psykologiska aspekter på ekonomi, och där någon uttalade något liknande ”pengar har inget värde förrän man använder dem till något man värdesätter”. I det kände jag mig hemma.

Nu har jag, med stor vånda, viss ångest, och i små steg, tagit tag i min ekonomi. Även om det är väldigt många år ”försent” så är ändå näst bästa tidpunkten idag.

Känner stor tacksamhet för allt jag lärt mig här!

11 gillningar

Att jag inte började spara utanför sparkonto före 40 års ålder…

3 gillningar

Wow…efter den här dagen står ett större innehav i introduktionen av Lipum absolut på listan. Ska nog teckna på lite färre konton om man blir sugen på nån fler börsintroduktion i framtiden igen…,

3 gillningar

Att som gammal data nörd inte genomföra köpet av bitcoin tidigt 2011 (Tänkte köpt ca 3000 bitcoins för 3000kr-5000kr) Jag var så nära men ångrade mig innan jag genomfört köpet, då det kändes lite riskabelt med de handelsplatser som fanns på den tiden.

Förmodligen hade jag sålt av redan innan jag tjänat en miljon, och inte haft kvar dom idag (vilket varit värt drygt en miljard kr!).

4 gillningar

Men jämfört med Ronald Wayne så tror jag att alla här inne känner sig som vinnare. Han ägde 10% av Apple när det startades. Han sålde tillbaka sin andel så fort han kunde för ett par tusen dollar. 10% av Apple skulle idag vara värt… vågar inte ens räkna på det :man_facepalming:
Har för mig att han även sålde originalkontraktet för företagen för några hundra dollar. Samma papper såldes några år senare för över en miljon dollar om jag minns rätt. :man_facepalming:

1 gillning

Ja om man kunde se in i framtiden skulle man gjort många lysande affärer😀

1 gillning

Hade varit nöjd om jag behållt de 13 Bitcoin jag ägde 2013. MEN precis som du skrev antagligen hade jag sålt de låååångt innan idag eller flyttat de till någon handelsplats som sen kapats (typ MT-Gox?)

1 gillning

Ja vart ska man börja. Det finns massor med saker man ångrar, men sen har jag också funderat på detta med “läropengar” och om det kanske var meningen att man skulle gå på ett antal minor för att bli formad till den snåle fan man är idag.

Jag har alltid varit “snål”, Farbror Joakim var min favoritkaraktär, och jag satt ofta och räknade min spargris. Köpte sällan nåt som yngre. Sen när man fick jobb och pengarna började flöda in skedde under loppet av ett antal år saker som jag helst vill ha ogjorda

• Investerade kraftigt från sparkonto till fonder under 2012-13, när börsen gick som tåget. Tyvärr sålde jag av när en fond gått upp ca 20%, jag återinvesterade ingenting, utan hade någon märkligt åsikt om att “rädda vinsten”. Ett väldigt kortsiktigt tänk, men kanske ingen katastrof.

• Agerade i panik och sålde en del fonder 2008. Dock behöll jag kanske 70% på börsen och väntade ut . Det stora misstaget var att jag blev så rädd att jag inte vågade investera på flera år. Det mesta jag köpte då, det köptes bara nåt halvår innan kraschen. Minns en gubbe på jobbet som sa “hehe jag sålde redan i somras”, när jag berättade att mina fonder hade gått ner si och så mycket. Minns att jag tänkte “hur f-n kunde han veta att det skulle krascha”.

• Köpte en dyr bil för +350000 kr, som såldes efter 100 mil. Det var ungefär vid denna tidpunkt som jag och min sambo bestämde oss för att byta livsstil helt och hållet och bli riktigt ekonomiska. Det var även här jag mailade lite med Jan om min tjänstepension, då jag hade börjat intressera mig för sådant på allvar. Bilen köptes enbart för “status”… som ingen brydde sig om ändå. Ett stort uppvaknande.

• Hade en svindyr försäkring på min första bil, kostade 12000 kr om året för en vanlig Volvo S60. Bytte bolag och vips kostade den bara 5000 kr.

• Lade ner alldeles för mycket pengar på boende (möbler, trädgård) och sånt under några år när vi köpte vårat första hus.

• Varit alldeles för feg vid löneförhandlingar, pga låg självkänsla.

• Köpte ett antal “yield trap”-aktier som säkert har kostat mig 80000 kr då jag till slut sålde skiten. Lyssnade på fel personer helt enkelt. Tyvärr har jag också sålt av ett antal bra aktier (som t.ex. Microsoft, Apple och andra lågyieldande) och köpt ren skit enbart för hög utdelning.

• Ångrar att jag inte bara köpte ett antal indexfonder och återinvesterade.

Sen har jag gjort bra saker också:

• Vid ca 30 års ålder tog jag tag i ekonomin rejält, nu finns allt i excel. Vår nuvarande portfölj ligger ca +100% upp på 5 års sikt. Inga riskfyllda innehav. rejäl buffert, inga slösaktiga inköp av prylar vi inte behöver. Ingen bryr sig ändå så det är ingen mening att köpa fin bil för att impa på grannen.

• Träffade en ekonomiskt lagd fru. Vi tänker frugalt i allt vi gör.

• Köpte vårat nuvarande hus väldigt billigt. Värdet har gått upp ca 100% och då är det en försiktig värdering.

• Hotat med att sluta hos min nuvarande arbetsgivare, när jag märkte att min lön var alldeles för låg. Ökade bruttolönen på två dagar med ca 9000 kr.

Finns säkert mycket mer, men det är vad jag kommer på nu

6 gillningar

Svar @Adde
Det skulle jag inte klassa som ett misstag, utan som att du köpte dig lite lugn och ro. Om du hade tjatat på för att få ut mera pengar från bostadens värde skulle det kanske ha lett till att du blev mycket tröttare, ledsnare och argare. Sådant kostar på mer än man tror. Med åren har jag lärt mig att värdesätta min sinnesfrid. Släpp det, och känn dig nöjd med att du har lämnat det bakom dig!

2 gillningar

Har gjort samma misstag, och kan lägga till

• Gick på bankmannens råd och delade upp bolånet på olika bindningstid, 3-8 år. När det är dags att binda om de sista kommer vi efter ränterabatt ha betalat 2-300 000 kr för mycket för lånen.
  • Är på tok för snäll i löneförhandlingar, speciellt vid nya jobb.
  • Inte satsat på investeringar där exakt allt sett rätt ut och dessutom föll ut bra.

Been there…

1 gillning

Beror säkert på varifrån man startar!
Och blir inte resultatet bättre har man i alla fall haft roligare

Det finns jobbiga exempel även på hemmaplan. Bengt Bjartorp som skapade Hemnet sålde plattformen till Mäklarsamfundet för 15.000 spänn. Vid börsnoteringen nästa vecka är värderingen 10 miljarder kronor.

Bengt Bjartorp har nu gått ut i media och avråder från att teckna IPO:n.

I mitt bakhuvud ekar Tony Rickarsssons/Robert Gustavssons “Jag är inte bitter”. :rofl:

Bra inlägg! Din historia är nog väldigt snarlik många av inläggen här och jag känner definitivt igen många av mina egna misstag i din historia vilket leder till en känsla av “wow jag är inte ensam”. Det är precis därför vi delar med oss av våra historier och misstag. Dels kan vi lära av varandra och dels att vi inte är ensamma med att göra de misstagen.

2 gillningar

Det här är nog en av de bästa trådarna jag läst, dels för att vi alla naturligtvis gör en massa investeringsmisstag men framförallt för att man verkligen förstår hur dålig man är på att ta vettiga beslut när man gör saker på impuls eller går på en tillfällig känsla när man vill investera. En sak som sticker ut när jag läser många inlägg är hur dåliga vi är på att löneförhandla, dvs vi inser inte vårt värde. Nu är det ju inte det som gör oss rika utan vad vi gör med våra pengar men ändå ett antal tusenlappar som går förlorade varje månad.

För min egen del pga av alla mina egna misstag så litar jag inte längre på mina känslor eller hjärna längre, nu är det bara indexfonder som gäller och en liten lekhink så mitt ego kan leka där.

5 gillningar

Det har du nog rätt i… Det var inte precis att jag behövde anmäla mig till Lyxfallen efter jag och min sambo gjorde slut. :wink:

1 gillning

Sålde bostadsrätt och investerade vinsten i Ethereum… precis på toppen 2017/2018. Sålde ganska direkt när det började falla. Men förlorade 60 tkr. Insåg att det är lätt att bli fartblind. Så. Jävla. Dumt. Jag har speldjävulen i blodet. I min inre värld hade det satsade kapitalet stigit med 1 000 % och jag var miljardär. Om något låter för bra för att vara sant så är det troligen det…

5 gillningar

Nej, det var ett misstag. Misstaget var att ha en för låg risknivå - och det berodde på okunskap snarare än att vara riskavert. Anledningen till att det ej var investerat var alltså inte att min risktolerans var låg, eller att jag tyckte börsen var läskig, utan att jag helt enkelt inte visste vad börs eller risk var eller att det var bra att ta risk i unga år.

1 gillning