Jag har fått in en rejäl summa pengar som jag kommer att stoppa in långsamt i fonder.
Kapitalet som ännu ej får jobba i fonder, tänker jag binda upp, på lite olika löptid, på lite olika fasträntekonton (6M samt 12M)
Kravet är att hålla mig under det statligt insättningsgarantin på 1050kkr per institut.
Jag vill gärna ha smidig hantering, så det är enkelt att öppna kontot och sedan enkelt att stänga det hela när löptiden gått ut.
De bolag jag just nu har på min radar är:
Nordiska
Collector
Nordax
Bluestep
Northmill
Men det finns ju andra, så som:
Aros
Marginalen
SevenDay
Erik Penser
Vilka bolag väljer ni att använda fasträntekonto på, och varför? Hur rangordnar ni dessa bolag? Några som är bättre att ha att göra med än andra? Några att helt undvika?
Hoist, Margnalen, Bluestep, Collector, Santander har jag god erfarenhet av. Å andra sidan tänker jag så här: så länge det finns statlig insättningsgaranti i botten och bolaget i sig har en hyfsad resultat-/balansräkning och inte är helt nystartat/sitter några skumma individer i styrelsen så torde man inte behöva fundera särskilt mycket…
Har testat Svea Ekonomi, Collector och Aros Kapital.
Gillar nog Aros bäst. Förtida uttag till rimlig straffavgift, vettiga räntor, avslutas automatiskt och överförs till rörligt konto, funkar för företag via samma inloggning.
Har själv kört mycket (flera miljoner) hos Hoist och Marginalen. Fördelen med Marginalen är
att där kan man använda pengarna ”på riktigt” eftersom de är en fullvärdig bank. Att jaga de sista tiondelsprocenten kan ju bli komplicerat som man nyligen har kunnat läsa om i en tråd på byggahusforumet.
Marginalens konton med bindningstid till och med 12m förnyas automatiskt om man inte säger till innan.
I och med insättningsgarantin torde respektive varumärkes klang vara helt ointressant.
Gå bara in på https://www.sparrantan.se/ och sortera på högsta lägsta sparräntan med garanti på respektive löptid. De obundna förändras ofta medan de fasta ligger fast från insättningen.
Nu är det ändå inte fullt så enkelt då vissa, SevenDay och Komplett kapitalister räntan månadsvis vilket ger en skev bild av deras något högre effektiva sparränta.