Vilka helt passiva sparformer finns?

Hej!
Jag ska hjälpa en äldre släkting som är helt ointresserad av ekonomi att investera sitt sparkapital. Vi har kommit fram till att en 60/40-portfölj skulle passa bra men jag har lite svårt att hitta någon bra sparform som passar släktingens krav, det skall absolut inte krävas någon insats.
De former jag kan komma på är:

• Diskretionär förvaltning
  • Fondrobot

Det första alternativet är väldigt dyrt. Det andra alternativet är lite utanför släktingens comfort zone.
Finns det några andra alternativ?

Avanza har ju sina Auto-fonder (som väl inte presterat som önskat) och Nordnet har sina One-fonder (med väldigt kort historik). Finns det inga andra fond-i-fond blandfonder som investerar i globala index med intern ombalansering osv?
Pensionsbolagen har ju en hel del blandfonder men har inte hittat någon som passar till att vara enda fonden i en portfölj.

Lysa är fond i fond.

1 gillning

Finns ofta bra fonder på gammelbankerna.

Jag hade lagt in ett automatiskt sparande i en bra global indexfond på 60% delen och resterande på ett sparkonto med ok ränta med insättningsgaranti.

Båda går automatisera.

2 gillningar

Det är ju någon form av fondrobot så fall.

Men ett alternativ är att du startar ett ISK och köper 60% globalt index och 40% räntefond. Sen låter du den bara flyta tillsvidare och strunta i ombalansering. När du besöker släktingen, så kan du gå in o göra en snabb ombalansering. En billig och enkel lösning, på släktingens storbank.

2 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Om det är viktigt med automatiskt ombalansering och låga avgifter, så är nog utbudet begränsat. Fondrobot är nog det bästa alternativet tycker jag, kanske försöka få släktingen att läsa på/göra lite efterforskningar så kanske det blir mindre otäckt?

Annars hade jag nog satsat på Avanza Auto, typ Avanza Auto 3.

Annars får ni helt enkelt hjälpas åt att själva ombalansera nån gång då och då och välja egna fonder på Isk. Typ en global indexfond, och resten sparkonto eller räntefond. Ombalansera 1 gång om året eller vartannat år ungefär.

Handelsbanken har generationsfonder. Aktieexponeringen viktas successivt ned med 3,75 procentenheter per år till dess att aktieexponeringen är 25 procent. Fonderna finns i två varianter, passiv och aktiv. De heter Pension 40 resp Pension 40 Aktiv, Pension 50 resp Pension 50 Aktiv osv. Siffran avser vilket årtionde den tänkta målgruppen är född. Förvaltningsavgiften för den passiva är 0,5% och för den aktiva 1,25%. Den passiva har i ett 10-årsperspektiv haft bättre utveckling.

1 gillning