Vilka outlets är bra?

Sedan ganska många år finns ett antal så kallade outlets både i Sverige och på andra håll. Från början uppfattar jag att outlets fungerat ungefär som “fabriksbutiker”, alltså ställen där man sålt av provkollektioner, restpartier, varor av andra sortering och liknande. Sedan har sådana ställen kommit att samlokaliseras i exempelvis Barkarby.

Senare har det tillkommit butiker som Åhlens outlet eller Stadium outlet som egentligen inte är några riktiga outlets. Det enda som särskiljer dessa butiker från ordinarie butik med samma namn är att de inte har något fullt eller ordinarie sortiment. Åtminstone Stadium outlet säljer till stor del inte varor från “normala” Stadium-butiker utan olika lågpris-partier som köpts in från olika håll. Hur billigt det är varierar men beteckningen outlet innebär inte det man förväntar sig.

Ett märke som faktiskt har “riktig” outlet är Ittala. De säljer de egna märkena Ittala, Rörstrand och Fiskars. De har ett stort utbud av varor av andra sortering. Det handlar då normalt om porslin som avviker lite i färg från den föreskrivna. Detta gör också att det kan bli svårt att komplettera med fler tallrikar i exakt rätt färg. Ska man köpa sådana grejer är det bra att köpa några extra. Den lite ljusare eller mörkare färgen är det annars inget större fel på och prisnivån är vettig.

Till detta kommer sedan outlet-butiker online. Där finns exempelvis Returhuset som säljer returnerade varor från andra butiker. Ibland är varorna defekta men därför också billiga. Amazon har också en inhouse-outlet där det säljs returer eller varor där förpackningen skadats.

Jag tycker själv att Barkarby-outleten är hygglig. Den normala prisnivån där är inte märkvärdigt bra men ibland finns det kampanjer som är riktigt vettiga. Man behöver besöka den ofta för att ha en chans att få napp alternativt prenumerera på nyhetsbrev från de butiker man har särskilt intresse av. Exempelvis brukar Peak Performance ha bra reor ibland men även en del andra märken.

Att köpa outlet-varor online har jag provat några gånger och det har generellt varit bra. Det passar kanske inte om varan ska ges bort i present men ska man bara ha den själv så är det inga konstigheter.

Vilka andra erfarenheter finns det av outlets? Vilka är bra eller mindre bra?

1 gillning

Hede fashion Outlet utanför Göteborg eller rättare sagt i Kungsbacka är min favorit outlet. Det är främst butikerna: Tommy Hilfiger, Gant, Ralf laurent, Jack and Jones som jag uppskattar att besöka och köpa kläder ifrån.

Förutom klädmärken finns också inredning och köksprodukter på denna outlet. men detta är inte lika viktigt för mig , då jag vet att Gekås rimligare priser på sina varor på inredning och köksprodukter.

Den senaste tiden har jag blivit mer kräsen med att köpa märkeskläder och att jag bor nu mer två timmar bort från denna outlet. Det får inte vara för dyrt, så jag har gått över till Vinted.

2 gillningar

Jag brukade beställa varor från Amazon Outlet, mestadels från Tyskland när man hade gratis frakt, hade bara positiva erfarenhet - men har Amazon.se Outlet?

Det finns en outletbutik på Amazon.se. Däremot finns inte sådana så kallade Warehouse deals som finns på Amazon i Tyskland. Vad skillnaden mellan dessa saker är vet jag inte.

Fördelen med warehouse deals var för min del att man hittade dem när man sökte efter ordinarie varor. Hur outlet-butikens utbud fungerar vet jag inte på rak arm.

Säger inte emot dig, den är rätt najs. Men det man ska tänka på i fallet av sådana outlet-butiker är att många stora märken har rena outlet-kollektioner som bara säljs där med modeller som ser ut att vara samma som säljs i riktiga butiker, fast med lägre kvalitet. Kan ofta särskiljas med olika stilar på etiketter eller modellnummer. Ett exempel är Levi’s, en 501 du köper i stan är inte nödvändigtvis samma du kan köpa i Barkarby.

Det var ett tag sen jag var där, men vill minnas att delicatobutiken är ställets höjdpunkt.

Men du har helt rätt, så var det - jag använde Warehouse Deals. Prisnivän varierade, och några gånger mer verkligen fyndade varor som hade till exempel packningen skadad. Faktiskt jag använder just nu Polar-klocka som var riktigt billigt pga skadad packningen. Dessutom dom hade då och då read Warehouse Deals, till exempel extra 20%. Jag undrar vad händer med returnerade varor till svenska Amazon, framförs dom till Tyskland? I varje fall, lite synd att man kan inte ha dom som alternativ.

De varor du beställer från svenska Amazon kommer från olika lager. En del kommer från det svenska lagret, annat från lager utomlands. Det varierar nog vad som händer med varorna.

1 gillning

Är din bild alltså att “outlet-kollektionerna” är någon sorts fejk? Kan man jämföra det med bokrean där storsäljande böcker ges ut i en “bokrea-upplaga” med lägre papperskvalitet och enklare bindning? Hela bokrean ser inte ut så men just för bästsäljande titlar är det vanligt.

Är detta alltså ett sätt att säkerställa att billighetsvaror ska finnas att tillgå hela tiden? Det skulle alltså innebära att outleten på det sättet alltid har ett fullgott sortiment och inte bara överblivna modeller, udda storlekar eller färger som inte sålde så bra.

Är det här med “lägre kvalitet” en reell grej eller handlar det mer om att “Snobbiga Sara” som tycker att alla jeans som kostar under 2500 kr är “ämnade för fattiga” och att den som köper märkeskläder på rea är en “fuskare” inte ska lockas att besöka outleten. Det skulle alltså handla om en prisdiskriminering där den “coola sorten” av Levis jeans, med något litet märke på, säljs för fullpris och den “mindre coola sorten” som är exakt samma utan det lilla märket säljs betydligt billigare på outlet?

Jag tycker Barkaby Outlet är sådär. Köpte en tröja nyligen på J.lindeberg"JL" och det var en vanlig hoodie för halva priset. JL har kollektioner så den här var på vinterrean på deras riktiga hemsida förra vintern, dvs. jag hade kunnat köpa den för exakt samma pris på deras hemsida för ett år sedan.
Tror man blir ganska lurad på namnet “outlet” så länge man köper på rea så är det ungefär samma pris i vanliga butiker.

Ja, jag tror det stämmer i någon mening. Ordinariepriset på Outlet motsvarar i runda slängar “vanlig rea”. Däremot brukar de ibland på Outleten ha “extra rea” med 70% eller mer rea. Då brukar det bli mer intressant. Det är förstås svårt att hitta exakta varor som är superbilliga men är man öppen för olika modeller så kan det vara bra.

Ja, precis. Det finns säkert oftast en hylla med överblivet och provkollektioner också, men de stora varumärkena har absolut detta satt i system.

Nej, kvalitet är en grej. Outlet-kollektionerna tillverkas med lägre kvalitet på tyg och sömmar i jeans-exemplet, eller biligare papper i ditt bok-exempel. Så om man tror att man köpte ett par 1000-kronors jeans för 499, så köpte man i själva verket just ett par 499-kronors jeans. Skillnaden i etikett är inget de flesta tänker på, utan är något för de riktigt inbitna att se skillnad på. Men i praktiken så kan outletprodukten hålla sämre över tid än en fullprisprodukt.

Bra eller dåligt får man avgöra själv, så klart. Själv köper jag hellre jeans av ett Outlet-märke än på Lager 157 eller Dressman, även om det är samma pris. Vet inte om det är rationellt eller ej.

1 gillning

Min egen modell om vi pratar om just jeans är att blanda billigare och dyrare jeans. De dyrare har jag om jag ska träffa vänner, gå på fest och på jobbet. De billigare har jag hemma, inklusive de dagar jag jobbar hemifrån. Jag köper båda delarna begagnat i första hand.

Alewalds outlet om man gillar friluftsliv

Fabriksbutiker är ofta bra! T ex Cloettas i Linköping eller Dafgårds i Källby.

1 gillning

Woolpower fabrikbutik i Östersund. Säljer andrasortering av underställ, sockor mm. Oftast går det inte att se vad som är fel. Ibland hittar man grejer till riktigt bra priser. Finns även en mindre butik i Ånn. Tydligen ska man kunna köpa andrasortering på nätet också, har inte kollat utbudet än.

1 gillning

Vaner’s Outlet vid Trestads Center (Vänersborgs kommun) är lager utförsäljning av kläder och skor.

Företaget Varner äger Dressman, Cubus, Bik Bok, Carlings m. fl - har gjort flertalet fynd (så som bermudas för 10.-, pike för 11.- m. m.), så jag passar på att svänga in där när jag har vägarna förbi även om jag kommer tomhänt där ifrån ibland.

Almondy (ja, de som gör frysta tårtor) samt Åkes hönökakor båda finns i Torslanda (Göteborg) och har fabriksförsäljning.

1 gillning

På Barakby outlet upplever jag ofta att det är udda/kvarvarande storlekar/färger/modeller som säljs ut när de rear ut kläder.

1 gillning

Det är generellt så på alla outlets att udda storlekar, modeller, enstaka över/underdelar etc. är ett tydligt inslag.

Efter att ha besökt Barkarby ganska ofta är min bild att de ”normala rabatterna” sällan är jättespännande. Man kan så klart spara några hundra om man ändå skulle köpa en jacka och kan tänka sig fjolårets modell. Det är dock när det finns speciella kampanjer som det blir intressant på riktigt. Jag menar när plagg som kostat 4000-5000 kr säljs ut för 500 kr.

Ovanstående typ av kampanjer har jag stött på flera gånger. De är verkligen något att vänta in. De förekommer ibland och oftast i vissa specifika butiker.

Om man skall till något land i Västeuropa kan man ju kontrollera med McArthurGlen som äger ett antal outlets i Tyskland, UK, Nederländerna, Italien, Spanien, Österike, Frankrike samt Kanada.

Tycker generellt att de outlets jag har besökt som McArthurGlen äger håller en högre klass än Hede, Barkarby m. fl. i Sverige - dels prismässigt och mix av märken och varor.

Närmaste McArthurGlen outlet är Designer outlet i Neumüster (Strax norr om Hamburg i Tyskland).

2 gillningar

vi har köpt mycket på vvsoutlet.se vid renovering och sparat mycket där.

1 gillning