Vilka pengafrön planterar du i ditt liv idag? 🌳

Den hĂ€r frĂ„gan som jag tyckte var spĂ€nnande att reflektera över kommer frĂ„n avsnitt 281 och Kiyosakis bok “Rich Dad, Poor Dad”.

Kiyosakis (och vÄr) filosofi Àr att plantera smÄ frön i tillgÄngsdelen av sin ekonomi. Det handlar om att börja smÄtt och se vad som vÀxer. Varje krona Àr ju ett frö som kan vÀxa till ett trÀd som ger dig nya pengar, 24/7/365 och rÀtt förvaltat i generationer. Med tanke pÄ det:

• Vilka frön planterar du i din ekonomi just nu?

Och naturligtvis, om du inte gör det just nu, hur skulle du kunna börja? :slight_smile:

2 gillningar

Vet inte om det Ă€r detta du frĂ„gar om men i mitt fall Ă€r det att fortfarande mĂ„nadsspara i indexfonder och min Lekhink, dessutom kommer jag lĂ€gga lite timmar i mitt företag nĂ€r jag kĂ€nner för det. Detta Ă€ven om jag ”dragit” mig tillbaka och lever pĂ„ avkastningen frĂ„n mitt sparande.

1 gillning

Absolut! Det Àr exakt det som jag frÄgar efter. Glömde dock skriva sjÀlv. :slight_smile:

Pengafrön som jag planterar just nu:

• MĂ„nadssparande i Lysa

• Indirekt plantering av frön via “mĂ„nadens aktie” tillsammans med vĂ„r Ă€ldsta dotter

• MĂ„nadssparande Ă€ven via företaget

• TjĂ€nstepensionsavsĂ€ttning varje mĂ„nad för mig och Caroline

Försöker Àven öka intÀkterna i bolaget just nu för att kompensera för inflation och en del bortfall samt sÀnka kostnaderna.

1 gillning

Vi har stuvat om en del nyligen gÀllande tillgÄngar och skulder. Det frö vi hoppas mest pÄ Àr en ordentligt minskad beskattning pÄ intjÀning i samband med byte av land. PÄ sÄ sÀtt blir varje intjÀnad euro mer vÀrd. Samtidigt har vi ökat sjÀlva lönerna nÄgot ocksÄ.

Vi har Àven löst bostadslÄn pÄ en fastighet och förberett den för uthyrning sÄ att den genererar lite inkomst. Vi fick sÀlja lite aktier för detta lösen men det var en viktig del av en annan Àndring. PÄ det hela taget passar det vÄra tillgÄngar och det Àr skönt att inte stÄ i skuld till nÄgon bank lÀngre.

Vi fortsÀtter att mÄnadsspara i indexfonder ocksÄ.

2 gillningar

FortsÀtter mÄnadsspara
 lÄngsiktigt, och i olika korgar eftersom jag tycker det Àr lite spÀnnande med aktier.
64% Lysa
12% indexfonder
24% aktier

Vet att det antagligen hade lönat sig mer med indexfonder och lysa 100% men jag tycker aktier och utdelningar Àr roligt :joy::see_no_evil:

3 gillningar

Jag nysparar inte utan mitt pengafrö Àr en nÄgot modifierad placeringsstrategi. Det Àr ett frö med hög grobarhet!

2 gillningar
  • MĂ„nadsspar i KF portfölj, privat och företag, och RT portfölj

• Ökar stegvis risken i allehanda TP portföljer (jag drog ju ner risken under 2021 för att jag turligt nog anade att vi var i slutet av cykeln som jag skrivit om tidigare. Jag har ju som sagt tidigare tillĂ„tit mig att variera aktieandelen med ±20% frĂ„n normal lĂ€get)

• Köper enskilda aktier nĂ€r de blivit för billiga i min mening mest vĂ€rde/utdelning, utdelnings-tillvĂ€xt, och enskilda högrisk aktier. Portföljen har ökat till drygt 150 bolag senaste Ă„ret dvs runt en 30-40 nya innehav som jag gillar. Fokus pĂ„ utdelningstillvĂ€xt för kassaflöde i FIRE/pension. MÄÄÄnga smĂ„ frö :grinning:

1 gillning

Jag gillar verkligen tanken pÄ att börja smÄtt med att sÄ sina frön i sin tillgÄngs trÀdgÄrd. Alla förstÄr att det kommer ta mÄnga Är innan ett litet frö blir ett ÀppletrÀd. Alla förstÄr att vissa Är kommer vÀdret/slumpen ge dig fler Àpplen och andra Är fÀrre. PÄ samma sÀtt ser jag det nÀr jag tidigt i livet placerar i indexfonder. Det Àr inte för att bli rik imorgon eller om ett Är som jag sÄr mina frön. Jag kommer inte fÄ mycket tillbaka de 10 första Ären men lÀngre fram kommer jag, mina framtida barn och barnbarn njuta av mÄnga goda Àpplen.

4 gillningar

Just nu kör jag:

20.000+ i lönevÀxling för tjÀnstepension
10.000 i ISK

SÄ det blir mÄnga frön varje mÄnad :slight_smile:

1 gillning

Gillar skarpt tanken pĂ„ att skapa smĂ„ frön som vĂ€xer över tid. Tycker dock att alla exempel hittils bara varit olika versioner av “spara i indexfonder/aktier”.

SjÀlv gör jag följande

• MĂ„nadssparande pĂ„ börsen i olika former
  • Holdingbolag för att samla utdelning via förenklingsregeln

Den andra punkten krĂ€ver ju att man “vattnar” men det gĂ„r ju alltid att byta tid mot pengar.

Andra frö-exempel jag anser @janbolmeson Àgnar sig Ät Àr:

• Poddavsnitt
  • Bok (bara en var jag vet?)
  • Spirecta
  • Patreon
  • Onlinekurser

Dessa inspirerar mig mycket mer. StĂ€ndigt frĂ„gar jag mig sjĂ€lv vad jag kan göra för jobb som kontinuerligt generar lite inkomst. Landar oftast i att jag mĂ„ste vĂ€ssa mina kunskaper för att sedan gĂ„ tillbaka till steg 1, spara pĂ„ börsen

Om det Àr nÄt jag tycker RT kan utforska mer sÄ Àr det ju hur man kan hitta alternativa inkomster pÄ detta sÀtt givet sina förutsÀttningar.

Andra exempel jag kan komma pÄ:

• SĂ€lj en pryl du inte behöver lĂ€ngre i mĂ„naden
  • Hyr ut
    • Verktyg
    • Bil
    • Rum/Hus/GĂ€ststuga
  • Solceller
  • Blogga
  • Skriva lĂ„tar
  • Bygg en app
  • Koda en SaaS-lösning

Ja det spÄrar snabbt

Den heliga Graalen Àr ju hur som helst att göra ett jobb och automatisera/outsourca det sÄ det genererar inkomst. SjÀlv fÄr jag fortsÀtta leta.

2 gillningar

SvĂ„rt att rĂ€kna hem det ekonomiskt, men det handlar ju om frön

Jag har fixat material för att utöka trÀdgÄrden med fem odlingsbÀddar.
Vill utöka min sparrisodling lite och ska Àven sÀtta ramslök. Sen fÄr vi se vad det blir i de andra, det beror pÄ om jag lyckas övertala frun om att fÄ sÀtta jordÀrtskockor :smiley:

1 gillning

Jag fortsĂ€tter med min “pengamaskin” jag knĂ„pade ihop förra hösten.
Aktieportfölj pÄ ISK, endast utdelnings aktier.
Har stuvat om lite idag, bytt ut ett par och balanserat portföljen lite annorlunda. Försöker fÄ till en
bra “bombmatta” som ger jĂ€mnare utdelning varje mĂ„nad.

Har Àven fonder till barnbarnen med en sparfront pÄ ca 20 Är :slight_smile:

1 gillning

Idag har jag tagit mig i kragen och flyttat buffert + semester sparande frÄn storbankens 1% till Nordax 2,35%
Ett litet frö, alltid nÄgot. :slight_smile:

1 gillning

Byggt upp:
-en bred fondportfölj
-en bred aktieportfölj med 55k utdelning pÄ Ärsbasis (om utdelning inte skiljer sig mycket frÄn 2022).

Startat upp bolag i Är

Utöver vanliga tjÀnstepensionen har jag lönevÀxlat 200k senaste tre Ären för att bygga upp en stabil tjp.

Har en stor buffert & investering i rÀntepapper som möjliggör att jag inte behöver sÀlja aktier/fonder öht tills jag Àr i uttagsfasen

1 gillning

MÄnadssparande pÄ SAVR med AuAg Silver Bullet samt AuAg Precious Green.

1 gillning

BestÀllde 20 000 granplantor som ska planteras i vÄr.

4 gillningar

du mÄste Àga en stor mark dÄ? :slight_smile:

TjÀnstepension: aktiefonder (index).

LönevÀxling till tjÀnstepension: aktiefonder (index).

MÄnadssparande i smÄ duttar för att bekanta mig lite med:

• Lysa: fondrobot.
  • Fundler: fondrobot.
  • Savr: aktiefonder (index och andra).
  • Fondo: aktiefonder (index och andra).

Överskott pĂ„ lönekontot Ă„ker in i varierande fördelning pĂ„:

• Sparkonto med rĂ€nta (för tillfĂ€llet Serafim Finans).
  • Avanza: aktiefonder (index) och enskilda aktier.
  • Savr: aktiefonder (index och andra).
  • Fondo: aktiefonder (index och andra).

Ett stÀndigt pÄgÄende projekt Àr min mÄnatliga uppföljning i Excel för att se och följa vilka besparingar/investeringar jag har. En följd av det Àr att jag nu hÄller pÄ att se över vilka fonder jag har pÄ olika stÀllen och vilken avgift jag betalar för dem dÀr, med tanken att jag ska fördela om för att minimera avgifterna. Det finns optimeringar att göra.

Dessutom Àgnar jag mig lite flitigare Àn vanligt Ät eldning i kaminen för att spara in pÄ elkostnaden.

Jag har Àven kontaktat ett par firmor för att titta pÄ möjligheten att installera solcellspaneler.

Ja en del, men det ska stÄ ca 2000 plantor per hektar, sÄ just nyplanteringen blir ca 10 ha :hugs:

2 gillningar

JĂ€klar det var inte illa :)!
FörlÄt om jag frÄgar onödigt mycket men tar du in folk som hjÀlper att plantera/ta hand om allt? :slight_smile:

Mitt lilla pengafrö Ă€r o investera i indexfonder Ă€r ganska lat utav naturen samt driver eget företag som tar mycket energi sĂ„ passar mig ganska bra :slight_smile: men jag imponeras Ă€ndĂ„ av folk med alternativa investeringar som krĂ€ver lite “hands on” för att fungera :slight_smile: