Vilka tre tips skulle du ge till en företagare med aktiebolag? | Låt oss samskapa

De flesta sakerna du räknar upp är bra saker OM du ändå skulle prioriterat/köpt de. Det där skattefria gymkortet för 4000kr som man ”automatiskt köper eftersom man kan ta det på firman” och som ändå aldrig blev använt hade kanske varit bättre att hoppa över. Samma sak med den där ”köpta” kaffe/morgonfrallan/läsken som även om den tas på firman snabbt blir dyr i längden jämfört med vanlig ”hemmafrukost”. Särskilt om den dessutom köps i ”dyrkiosken” på väg till jobbet.

Mobilen kanske används fler år om den är betald privat än att ta en ny på firman ideligen. Jag räknade själv på ekonomin med två företagsmobiler och två privata ungdomsabbonemang. Blev billigare att ta privat ”familjeabbonemang” för 4 pers med fri surf när jag skattar fram pengarna förmånligt via lågbeskattad utdelning. (Vill ha Telia av olika orsaker så i det fallet gällde det deras abbonemang)

Bilen är inte alls säkert att det är förmånligast ta på firman. Beror som sagt på det enskilda fallet och mycket är kopplat till hur man skattar fram pengar ut bolaget.

Angående ”jaga avdrag” var det mest hur vissa lade ner mycket tid/energi på att få fram ”kvitto med rätt beskrivning”, lade ned mycket besvär för att uppfylla vissa regler för att begränsa skatt osv.

Det handlade också om att lägga tiden på det man var bra på. T ex också att ”leja bort” vissa sysslor som man är långsam med och som tar energi/tid. (Tex bokföring för många) Där man t ex istället lägger tiden på att sälja fler konsulttimmar om möjligt. Att lägga ner tid på att vara insatt/påläst är alltid toppen tycker jag.

Starta en ny biltråd törs jag knappt göra med tanke på att Jans V70-tråd blev en riktigt maratontråd😁

6 gillningar