Vi tänker oss en situation där du har 100 tkr i kontanta medel. Vi har sedan en kraftig dipp på marknaden som gör att det mesta ser, i relativ mening, billigt ut. Detta är inte de enda tillgångar du har men de enda medel du har att spendera just i det här läget. Du behöver alltså inte diversifiera denna summa utan kan lugnt satsa hela summan på en enda grej som du tycker verkar bra. Vad skulle du köpa, av aktier, fonder eller annat “finansiellt”?
Jag lutar själv mot Coeli Global Selektiv men det vore kul att höra fler förslag. Ofta heter det att aktien X är riktigt bra men lite för dyr just nu och det vore ju intressant att kunna ta bort dyr-parametern.
Om jag bara fick köpa en aktie/fond, och eftersom jag inte kan avgöra vad som är billigt/dyrt, eller vilka marknader som kommer gå bra/dåligt, så hade det blivit SPP aktiefond global…
Om man får diversifiera kommer nog de flesta här välja att diversifiera och svaren blir de vanliga förutsägbara RT-svaren i stil med RTs modellportföljer.
Blir kanske mer intressant om man bara får välja en fond, men då kommer nog många svara den bredaste fonden man kan komma på. Mitt svar blir nog likt @Anonym SPP Aktiefond Global. Alternativt Lysa Aktier C, om man får välja den fonden, haha.
För att frågan ska bli riktigt intressant kanske man måste formulera den som “ett innehav, inga fonder”. Risken är att de flesta svarar Investor eller liknande aktie som i praktiken är en fond. Frågan kanske måste formuleras “ett innehav, inga fonder, inga investmentbolag”. Alternativt “ett innehav, inga indexfonder, inga investmentbolag”.
Det beror nog lite på kraschens karaktär. Är det en bankkrasch så hade väl bankaktier på botten varit en idé. Motsvarande om det gäller annan sektor vi behöver för att samhället ska funka.
Men annars hade jag säkert bara fyllt på mina olika korgar med mer eller mindre trista indexfonder.
Jag kan hålla med här i princip. Innebörden i frågan var att man redan är relativt rik och har en väldiversifierad portfölj med “tråkiga” innehav och alltså skulle kunna köpa typ Tesla, Bitcoin eller något annat “spännande”. Nu tror jag samtidigt att den som bara köper dessa spännande aktier inte är så förnuftig eller insatt. Kanske är det så att den som är förnuftig och insatt helt enket köper Investor eller något liknande. Jag tänkte annars att många har olika favoritaktier som man gärna skulle köpa om det kom ett bra tillfälle.
Är nu mera så “tråkig” att jag bara äger indexfonder och aktier i eget AB (förutom dom IPOer jag håller i typ 30min)
Hade jag haft skillen att kunna hitta felprisade aktier, och speciellt innan kraschen ens inträffat, hade jag nog omvärderat min portfölj och yrkesval
Får man fråga varför? Lika smal som självaste Avanza Zero med sina ~30 innehav, samtidigt som avgiften är skyhög med sina 1.73%. Sure den har gått lite bättre än en passiv globalfond, men det finns alltid fonder som går bättre än passiva fonder.
Därför att de verkar ha en modell som överträffar index. Nu är jag inte övertygad om att det gäller i nedgång. Samma företag som gynnas mest av uppgång tar inte sällan mest stryk i nedgångar. Då borde det vara en bra fond att ”bottenfiska”.
Jag kan dock hålla med om att om någon sektor blir totalt utbombad i en krasch så är det nog ett bra ställe att investera i. Det finns nästan alltid en tendens att dra alla företag över en kam, särskilt på mer volatila marknader. Jag tror på att satsa på företag som räknas till högrisk-segment utan att nödvändigtvis vara rena högrisk-placeringar vid en mer noggrann bedömning.