Det tycker inte jag. Den allmänna pensionen bör vara en minimumnivå så får man välja själv vad man ska göra med sina pengar.
Pensionsprognosen är efter inflation ska man tänka på.
Inkomstpensionen har ingen direkt avkastning överhuvudtaget utan följer löneläget. Det beror på att pengarna betalas in samma år som de ska betalas ut. Det finns inget investerat eller någonting. Det är helt enkelt dagens arbetare som betalar in pengar till dagens pensionärer i utbyte mot ett löfte om att framtidens arbetare ska betala på samma sätt till dig när du går i pension.
Det finns alltså ingen möjlighet att investera inkomstpensionen för att få högre avkastning. I så fall är det högre avsättningar till PPM du ska argumentera för (vilket jag alltså inte håller med om). Vi har diskuterat att flytta avsättning från inkomstpension till PPM men det är en non-starter eftersom det skulle innebära lägre pensioner för dagens pensionärer.
(En viss del av inkomstpensionen är investerad i några av AP-fonderna som periodiseringsbuffert, som skydd mot förändrad demografi)
Vill man ha högre inkomstpension så tycker jag att vi ska kräva högre reallöneökningar