Vilken är din viktigaste lärdom eller insikt från 2020?

2020 var ett nyttigt år för min del. Det var första gången jag var tvungen att ta fram kunskaperna och strategin som jag ackumulerat sen 2016. Det bästa är att helt enkelt inte avvika för mycket från strategin. Det är lätt att säga att man ska sitta still i båten. När man får meddelanden från Avanza att värdet på portföljen har sjunkit med 30%. Men jag har tvingat mig själv att köpa lite allt möjligt. Scandic Hotels fick hamna i lekhinken. Enda dagen tappar man 30% och sen väntar man en veckan och då har det gått upp med 10%. Så håller det på så där.

1 gillning

Mina viktigaste lärdomar:

Vikten av att planera för framtiden.
När börsen rasade insåg vi att nu är inte ett bra läge att köpa bostad om vi så velat. Men vi satt still i båten och la in mer pengar och ökade månadsspar. När börsen sen återhämtade sig var det som att vi fick en andra chans för något som annars kunnat ta flera år.

Så nu ligger kontantinsatsen tryggt på sparkonto även om vi vet att det kanske är först om några år vi vill ha den. Visst det kanske är lite tråkigt att dom inte jobbar men ack så skönt det känns! och nu har jag inget behov av att logga in så ofta och kolla hur det går, antagligen för att jag nu ligger rätt i risk och inte behöver bry mig.

Jag sover gott om natten som Caroline säger så klokt :blush:

Min andra lärdom handlar inte om ekonomi utan om kost men kan nog appliceras på fler delar av livet. Allt har en framsida och en baksida och vi måste titta på båda och se om det positiva verkligen övervinner det negativa.

Hur ska vi förhålla oss till helheten av något? Inom kost betyder det att titta på varje livsmedel/gröda t.ex. klassikern rödvin:

• positivt=innehåller flavonoider, antioxidanter som är jättebra för kroppen.
  • Negativt: innehåller alkohol = nervgift som kan skada hjärnan/levern och kan skapa beroende.

Slutsats: övervägande negativt och vill en ha de nyttiga flavonoiderna så gör man klokare i att satsa på t.ex. blåbär som inte har samma baksida. (Vill jag dricka rödvin kan jag såklart göra det med men inte lura mig med att det på något sätt skulle vara hälsofördelaktigt.)

Detta har under året lett till att jag uteslutit/kraftigt minskat MÅNGA saker jag tidigare tänkt var nyttigt, t.ex. tomat, potatis, mangold, spenat, chili, paprika, aubergine, rapsolja(och flera andra oljor) kakao, koffein(inklusive te), apelsin, soja och produkter av soja, majs mm. ja listan är ännu längre och sen har jag såklart en annan lista med saker som jag istället börjat inkludera, men poängen ligger i att när jag förhåller mig till helheten får jag ofta ett annat svar än när jag bara tittar på delarna.

Det känns som att jag synar mina kort som jag trott var bra men nu ser jag att det var ju en usel hand jag satt med. Att jag har mer energi och är friskare än jag någonsin varit är resultatet inom kost men 2021 är jag nyfiken på om och hur jag kan applicera detta inom andra områden av mitt liv :blush:

God fortsättning och gott nytt år! Tack för i år!

2 gillningar

Att alla kan bli miljonärer och att historiskt har börsen gått upp. Jag önskar så att jag hade fått den kunskapen tidigare. Jag hade innan bara hört att börsen kraschar och man förlorar sina pengar - inget om återhämtningen efter en krasch.

Det är med dessa två grundkunskaper som jag sedan vågade börja investera och lära mig hur.

Nu blir jag nyfiken - är inte spenat, mangold, paprika och aubergine nyttigt?
Hur, varför, vad? :slight_smile:

Jag lärde mig efter det stormat som mest i början av 2020 att jag saknade en permanent portfölj, så det har jag nu. Känns skönt ha en portfölj man kan vara väldigt säker på hur den beter sig. :slight_smile:

Jag är så otroligt glad och tacksam för Jan och Carolines inlägg när det stormade som mest, att jag inte sålde av i panik, det var lite svårt att sova fast när börsen störtdyker blundar jag och hoppas det blir bättre imorgon. Fortsätt tills det FAKTISKT blir bättre. :smiley:

Det var intressant att aktien som hamnade som min bästa börskompis 2020 var samma som 2019:

<3 Crunchfish <3

2 gillningar

Spenat är något av det nyttigaste som finns :upside_down_face:

Aldrig mer räntefonder. Jag tappade 20 %. När jag kollade sist hade Spiltan högräntefond inte repat sig under året som många andra fonder. Nej …räntefonder kommer aldrig mer in på mitt konto.

3 gillningar

Lärt mig att räntefonder samt Lysa är en osäker investering. Vi har flyttat vår krockkudden på ett sparkonto med ränta istället.

2 gillningar
  1. Cash är det enda trygga.
  2. Riskfyllda tillgångar (aktier, särskillt small cap, men också high yield räntor) är det enda som ger avkastning som har nån slags betydelse i det långa loppet.
  3. Alla “försiktiga och trygga” investeringar (företagslån, råvaror, till och med guld) sjunker i krisen men ger ingen speciell avkastning sen dess.
  4. “Nya och innovativa grejerna” funkar sällan som tänkt. Nordnet Smart, anyone?
  5. Allt som är baserat på derivat- eller swapavtal skiter sig när det blåser hårt. Nordnet Smart, anyone?

Alltså, ett riktigt back-to-basics år. :slight_smile:

1 gillning

Insikter för mig detta år är att.

1. Jag köper när det krashar och behåller mina placeringar . Detta var otroligt skönt o lärorikt för mig.

2. Aldrig mer ränte fonder kör nu 100% aktiefonder på LYSA har lång tidshorisont. Sålde mina 60/40 och 90/10 på nordnet satt allt på LYSA.

3. Nästan betalat av hela lånet på vår bil får ju 4% rätt i fickan och är glad att jag o min fru har en trygg o bra bil . Livet handlar inte om att ha mest pengar när man dör utan att ha pengar hela tiden så man slipper stresa kring pengar.

4. Efter sommaren gick jag när o jobbade bara mina 71% för kände att jag vill ej utsätta mig för större risk att få corrona plus har jobbat med mig själv psykiskt vilket är mycket viktigare en att tjäna dom extra tusenlapparna. Pengarna som blev över min baslön sparade jag.

5. Se sitt investerade som en helhet kommer spara mer i ett vanligt bankkonto och som sagt tar högre risk med resten av pengarna.

2 gillningar

Den viktigaste lärdomen för mig är nog: Hälsan är viktigast av allt, men det inser du först när du får problem med den, och när/om du väl får tillbaka den så finns det en stor risk att du glömmer bort vad som är viktigast igen.

2 gillningar

Investeringsmässigt lärde jag mig både positiva och negativa saker. Under coronakraschen på börsen i början av året lärde jag mig att jag kan vara lugn och rationell i turbulenta tider. Jag gjorde inga drastiska eller panikartade val utan övervägde allt lugnt och sansat.

Samtidigt lärde jag mig att jag under kraschen hade lite fega och giriga tendenser. Jag gick in kontinuerligt med pengar på börsen under hela nergången men jag var för återhållsam och gick in med pyttesummor. Det går förstås inte att veta när börsen vänder uppåt igen men jag skulle oavsett ha tryckt in alla mina likvider när börsen stod på -30%. Ett sånt läge uppstår sällan och det är bra nog för att gå in med allt oavsett om nergången fortsätter en bit (vilket dock är osannolikt). Istället hann jag bara in med 25% av min investeringssumma innan det snabbt vände uppåt igen.

1 gillning

Jag har läst och lyssnat på Rikatillsammans lite sporadiskt tidigare men under 2020 har jag lyssnat igenom ganska många avsnitt, både nyare och lite äldre. Jag har fått många bra tips och idéer och det har satt igång en del nya sätt att tänka som jag haft stor nytta av under året.

Jag hade en ganska stor del av mitt sparande på bankkonto i början på året. Jag hade sålt mycket 2019, mest av känslomässiga orsaker. Allt kändes bara i spinn med Trump och alla rekord dag efter dag. Kurserna på mina aktier gick uppåt ologiskt mycket tyckte jag. Och då hade jag bara trista gammaldags aktier som Stora Enso, Boliden, Husqvarna mm. Det måste gå åt helvete snart kändes det som.
Men när jag sålt hände inget. Jo, det fortsatte uppåt. Ganska jobbigt faktiskt. Kollade börsen varje dag och mådde lite kasst av det.

Sedan kom kraschen. Nu var det snart dags, men exakt när?
Lyssnade på avsnittet “Är det dags att köpa nu?” Om hur många procent det måste gå upp för att komma tillbaka till nivån innan raset. Om att det inte går att veta om det kommer gå ner ytterligare eller vända. Det var ju ca minus 30 nu, då måste det ju gå upp 42 för att börsen ska återställas. Det är verkligen tillräckligt bra! Även om det går ner mer så har jag kanske tjänat 42% uppgång om 2-3 år! För börsen har ju alltid kommit tillbaka.

Så jag köpte tillbaka aktierna jag hade innan, någon bytte jag. Det kändes fantastisk bra att köpa då. Jag kände inga tveksamheter över huvud taget. Tvärtom, det var som att komma in på en rea med riktigt låga priser. Jag kunde nästan inte sluta och fick med ett knippe Intrum-aktier som jag egentligen inte ville ha. Nästan som när Emil ropar in brandsprutan på aktionen.
Det hade gått upp lite så jag prickade inte botten men det blev jättebra ändå.

Jag hade huset helt obelånat och det grämde mig också lite efter att lyssnat på något avsnitt som handlade om amortera kontra investera.
Har även varit på Charlie Söderbergs föreläsning där han pratade om att folk tycker det är alldeles normalt att belåna huset för att köpa en Volvo som garanterat förlorar värdet men tycker att man är galen om man belånar huset för att köpa Volvo-aktier.
Men nu var det slut med det. Lånade upp till en ändå väldigt låg belåningsgrad och det gick till Lysa och Spiltan investmentbolag.

Och det hela gick ju väldigt bra kan man ju säga med facit i hand. Ingen kunde tro att återhämningen skulle gå så fort.

Så lärdomarna:

• Det är tur om man tajmar marknaden.
  • Det var jobbigt att ha oinvesterade pengar när börsen fortsatte uppåt. Som att förlora pengar.
  • Det känns bra att göra som dom flesta andra inte gör.
  • Det är praktiskt att i förväg ha en möjlighet att snabbt kunna låna pengar vid en stor börsnedgång. Tex ha outnyttjade inteckningar på huset färdiga.
  • Nu ska investeringarna bara stå där och puttra. Som Aktiestinsen sa: Köp och behåll.
  • En bonus som jag börjat tänka ganska mycket på efter att ha lyssnat på Charlie och Jan är att inte värdera pengar olika i olika situationer.
3 gillningar

För Spenat och mangold har den negativa sidan med oxalsyran att göra.

För paprika, aubergine (tomat, potatis, chili m.fl.) alltså alla nattskatteväxter/nattskuggeväxter /potatisväxter (släktet har många namn) har den negativa sidan med solaninet att göra.

Hade kunnat utveckla mer men kanske passat bättre i annat forum och dom alla har ju såklart även positiva egenskaper så då gäller det att göra bedömning hur man ska förhålla sig till helheten😊 och det var det jag tyckte var lite intressant om det kan visa sig på fler saker i livet. Tror nog mitt yrke är ett exempel på det, jag försvarar det gång på gång med allt det positiva. Men om jag tvingar mig själv att göra en helhetsbedömning så tror jag egentligen att den negativa delen på sikt överväger och att jag borde påbörja en plan B🙈

2 gillningar

Här är mina lärdomar

1. Argumentera inte med förändring. Bara acceptera, anpassa dig och sätt nya mål för den nya verkligheten.

2. Marknaden kan vara irrationell längre än vad jag kan vara likvid. (ex, Tesla :slight_smile: )

3. Man kan verkligen uppskatta och njuta av små saker i vardagen som man inte gjorde före Corona.

2 gillningar

“SITT STILL I BÅTEN”. Det är extremt svårt att tajma att kliva ur rätt MEN sen blir det ännu svårare att tajma när man ska kliva in!

På en månad föll min Tjänstepensionsportfölj 34% i mars. Sen hade den gått upp 44% två månader senare så det hade varit svårt att tajma rätt där.

Valde för tre år sedan av olika anledningar att lägga in 4% av pensionskapitalet i Tesla/BYD/Alphabet. (Som min “lekhink” utöver resten som placerades i fonder) Det har varit en resa med skräckblandad förtjusning att åka med på! Fingret har svävat ovanför säljknappen mååånga gånger genom åren minst sagt. Den rodeo-resan har också lärt mig att det kan vara lönsamt att sitta still i båten även när det går uppåt.

Nu var det här en extremt kort dip. Jag är född 1967 och minns tydligt hur det genom åren varit betydligt längre dippar som sträckt sig över flera år. Så den här dippen ska nog mest ses som ett litet skrämskott inför kommande betydligt längre nedgångar. (När det nu blir kan dock ingen säga)

2 gillningar

Väldigt händelserikt investeringsår men jag har ändå haft svårt att känna att det som händer på kontona varit riktigt på riktigt. Jag jobbar i vården och var uppslukad av jobbet under våren så det kan vara en delförklaring men det är inte hela sanningen. Det känns lite som att jag spelar Monopol när jag investerar och att det bara låtsaspengar alltihop…

Jag började investera aktivt först efter Finanskrisen så jag hade inte upplevt någon krasch tidigare och visste därför inte hur jag skulle reagera. Min första insikt blev att jag kunde sitta still i båten. Utan större problem alls faktiskt. Baksidan av det myntet gav mig min andra insikt. Att jag har för lätt att bli vårdslös med mitt kapital.

Det här med att investerande ska vara lika spännande som att “se målarfärg torka” är inte riktigt min grej och jag måste verkligen anstränga mig för att komma ihåg Buffet’s investeringsregler om att ‘aldrig förlora pengar’. Ibland lyckas jag ganska dåligt med det. Jag fick å ena sidan jättebra betalt av att följa Jans råd om att gå in med belåning efter raset men jag förlorade samtidigt en hel del av det jag tjänade på ett helt onödigt bet på Norwegian… :upside_down_face:

Kanske är det just den bedrägliga känslan av att pengarna inte riktigt är på riktigt som påverkar omdömesförmågan. Någon annan som upplever samma sak?

4 gillningar

Scaaale! För h-e… :man_facepalming: :joy::joy::joy::joy:

Om du kan kombinera den känslan med disciplin så kommer du lätt bli en av topp-investerarna. För det gäller att inte bli känslomässig kring det.

3 gillningar

2020 Lärdomens år.

Jag fick se min guld portfölj gå nästan exponentiellt fram tills mars. Då backade den 30-40%. Passade på att ombalansera till mer undervärderade aktier. Vid årsskiftet hade jag en fin utveckling på min portfölj. En av de bästa på många år.
Ändå är jag inte nöjd. Hade jag sålt av lite och haft torrt krut och köpt mer i mars hade jag kunnat lägga på 100% uppgång.
Jag är i alla fall glad att jag inte sålde.

Jag ångrar att jag inte tidigt satsade på Amazon, Microsoft och Tesla, Bitcoin. Då hade jag kunnat pensionera mig redan nu. Har funderat på om min konservativa sida får mig att missa nya framtidsbrancher.

Jag har tyvärr en erfarnhet av att mista allt kapital.
Det hände för 15 år sedan (Utanför börsen).

När jag investerar försöker jag se på risken att förlora kapital.
Tesla är nu värt 40% av alla världens biltillverkare. Tesla har momentum och alla älskar Elon Musk och hans framtidsmaskiner. Kursen kan säkert dubblas igen, men hur stor är nedsidan på en aktie som gått upp 7x förra året?
Jag vill köpa Tesla aktier men mina regler säger Nej. Nedsidan är potentiellt mycket större än uppsidan.
Rule no 1. Never lose Money.
Rule no 2. Remember rule no 1.
Jag föredrar att stå vid sidan om även om det dubblas 2 gånger till. Så klart om det går upp 4x så kommer jag vilja skjuta mig, men går det upp 4x är kanske risken för nedgång ännu högre. Jag hoppade av i tid 1999. På den tiden var det Yahoo som var monstret. 1999 hade Yahoo hade ett PE på 1062. Yuup. Över 1000 gånger vinsten. https://upfina.com/tech-bubble-part-two-or-five-i-told-you-so/

För mig är det viktigare att behålla mitt kapital,
så för mig att vara konservativ är just fine.

Jag har svårt att förstå folk som köper Tesla eller bitcoin nu. Jag förstår om man köpte för länge sedan på låga nivåer och har de kvar, men att sätta in nya pengar man fått från en husförsäljning eller arv verkar vansinne. Bitcoins stora farhåga är att om det förbjuds i större länder eller att det kapitalbeskattas hårt. Varför skall man slippa skatt om man tjänat en miljon på bitcoin, men betala om man sålt ett hus med vinst.

Jag förstår nu bättre varför jag gillar Royalty Gold Streaming företag. Nedsidan är mycket lägre än uppsidan, och är inte beroende av ett högre guldpris. Tiden är på ens sida eftersom på 1-2 år kommer fler streams i produktion, som inte är inräknade i värderingen helt och fullt.

Förra året läste jag på om optioner, och hur man skyddar sin portfölj mot nedgångar. Tyvärr insåg jag när jag skulle börja använda det att jag bara erbjuds optioner på index och på svenska aktier på avanza och nordnet. Igår köpte jag mina första 2 guld optioner. Expiry i Februari och den andra i April. För under hundralappen per styck. Får se om jag lär mig något. Använde IG inte avanza eller nordnet. Funkar det inte får jag lägga ner det. Hade velat köpa på mig några billiga säljoptioner på Tesla, men det erbjuds inte på mina handelsplatser.

Jag är förvirrad angående Lysa. Jag tyckte automatisk ombalansering verkade bra. Men det fungerar ju inte som jag trodde. Tack Janne för att du förklarade detta fenomen.

Jag kommer inte fortsätta skyffla in pengar i min guldportfölj. Portföljens storleken är jag nöjd med. Potten som finns räcker för att göra mig rik om guld/silver får sig en skjuss till. Hade velat använda optioner för att behålla mina innehav och samtidigt få in pengar vid nedgång.

Tyvärr har jag lärt mig att momentum är viktigare än fundamenta. Det är något som tekniska traders vetat länge (men jag är ingen teknisk trader). Börsen är högre än innan Corona, trots att många företag går på knäna och har ett ständigt konkurshot över sig. Detta år skall jag inte vara så konservativ mot det som har momentum, men jag kommer inte köpa något som har dålig fundamenta eller som har för stor nedsida. Då föredrar jag vara en tråkig buy and hold index-investerare.

Jag tycker jag lärt mig väldigt mycket detta år. Känner mig mer säker på mina strategier, och samtidigt känner jag mig mer förvirrad än någonsin. Har fått omvärdera väldigt mycket.

2 gillningar

Viktigaste lärdomarna

Jag gjorde rätt i nedgången och “dippköpte” som jag hade planerat att jag skulle göra vid ett eventuellt ras på börsen. Däremot hade jag inte planerat för hur jag skulle göra efter dippköpet. Detta gjorde att jag sålde mina dippköp när börsen gått upp till break-even. Lärdomen är således: Buy and hold, med betoning på hold. Dock ska sägas att jag inte sålde något av det som var investerat på börsen innan kraschen, det är också en lärdom, jag har tillräcklig “conviction” för att inte sälja i en nedgång.

Nästa lärdom är att inte ändra strategi i en krasch. Jag började tex köpa guld i kraschen vilket jag senare sålda pga bristande conviction.

Sen en klassiker som jag trodde jag redan lärt mig men lärde mig på nytt, tro inte på tidningsrubriker. Dvs “SP500 kan gå ner till 1800 punkter”, “Guldet ska till 3000$/oz”. Mitt i en krasch är det lätt att ryckas med.

1 gillning