2020 Lärdomens år.
Jag fick se min guld portfölj gå nästan exponentiellt fram tills mars. Då backade den 30-40%. Passade på att ombalansera till mer undervärderade aktier. Vid årsskiftet hade jag en fin utveckling på min portfölj. En av de bästa på många år.
Ändå är jag inte nöjd. Hade jag sålt av lite och haft torrt krut och köpt mer i mars hade jag kunnat lägga på 100% uppgång.
Jag är i alla fall glad att jag inte sålde.
Jag ångrar att jag inte tidigt satsade på Amazon, Microsoft och Tesla, Bitcoin. Då hade jag kunnat pensionera mig redan nu. Har funderat på om min konservativa sida får mig att missa nya framtidsbrancher.
Jag har tyvärr en erfarnhet av att mista allt kapital.
Det hände för 15 år sedan (Utanför börsen).
När jag investerar försöker jag se på risken att förlora kapital.
Tesla är nu värt 40% av alla världens biltillverkare. Tesla har momentum och alla älskar Elon Musk och hans framtidsmaskiner. Kursen kan säkert dubblas igen, men hur stor är nedsidan på en aktie som gått upp 7x förra året?
Jag vill köpa Tesla aktier men mina regler säger Nej. Nedsidan är potentiellt mycket större än uppsidan.
Rule no 1. Never lose Money.
Rule no 2. Remember rule no 1.
Jag föredrar att stå vid sidan om även om det dubblas 2 gånger till. Så klart om det går upp 4x så kommer jag vilja skjuta mig, men går det upp 4x är kanske risken för nedgång ännu högre. Jag hoppade av i tid 1999. På den tiden var det Yahoo som var monstret. 1999 hade Yahoo hade ett PE på 1062. Yuup. Över 1000 gånger vinsten. Tech Bubble Part Two Or Five: “I Told You So” - UPFINA
För mig är det viktigare att behålla mitt kapital,
så för mig att vara konservativ är just fine.
Jag har svårt att förstå folk som köper Tesla eller bitcoin nu. Jag förstår om man köpte för länge sedan på låga nivåer och har de kvar, men att sätta in nya pengar man fått från en husförsäljning eller arv verkar vansinne. Bitcoins stora farhåga är att om det förbjuds i större länder eller att det kapitalbeskattas hårt. Varför skall man slippa skatt om man tjänat en miljon på bitcoin, men betala om man sålt ett hus med vinst.
Jag förstår nu bättre varför jag gillar Royalty Gold Streaming företag. Nedsidan är mycket lägre än uppsidan, och är inte beroende av ett högre guldpris. Tiden är på ens sida eftersom på 1-2 år kommer fler streams i produktion, som inte är inräknade i värderingen helt och fullt.
Förra året läste jag på om optioner, och hur man skyddar sin portfölj mot nedgångar. Tyvärr insåg jag när jag skulle börja använda det att jag bara erbjuds optioner på index och på svenska aktier på avanza och nordnet. Igår köpte jag mina första 2 guld optioner. Expiry i Februari och den andra i April. För under hundralappen per styck. Får se om jag lär mig något. Använde IG inte avanza eller nordnet. Funkar det inte får jag lägga ner det. Hade velat köpa på mig några billiga säljoptioner på Tesla, men det erbjuds inte på mina handelsplatser.
Jag är förvirrad angående Lysa. Jag tyckte automatisk ombalansering verkade bra. Men det fungerar ju inte som jag trodde. Tack Janne för att du förklarade detta fenomen.
Jag kommer inte fortsätta skyffla in pengar i min guldportfölj. Portföljens storleken är jag nöjd med. Potten som finns räcker för att göra mig rik om guld/silver får sig en skjuss till. Hade velat använda optioner för att behålla mina innehav och samtidigt få in pengar vid nedgång.
Tyvärr har jag lärt mig att momentum är viktigare än fundamenta. Det är något som tekniska traders vetat länge (men jag är ingen teknisk trader). Börsen är högre än innan Corona, trots att många företag går på knäna och har ett ständigt konkurshot över sig. Detta år skall jag inte vara så konservativ mot det som har momentum, men jag kommer inte köpa något som har dålig fundamenta eller som har för stor nedsida. Då föredrar jag vara en tråkig buy and hold index-investerare.
Jag tycker jag lärt mig väldigt mycket detta år. Känner mig mer säker på mina strategier, och samtidigt känner jag mig mer förvirrad än någonsin. Har fått omvärdera väldigt mycket.