Vilken är din viktigaste lärdom eller insikt från 2020?

År 2020 , 40 års jubileum på börsen och ännu en nedgång att lägga åt sidan och konstatera att världen inte gick under den här gången heller.

Kom ihåg: Allt sparande är uppskjuten konsumtion.

God Jul.

5 gillningar

Här kommer en sammanställning av mina insikter och lärdomar för i år:

Några av de ekonomiska höjdpunkterna:

• Mycket större fokus på asymmetrier (a la Nassim Taleb)
  • Funderingar kring “alligator”-strategin att sitta med torrt krut tills tillfället visar sig och inte låta pengarna bränna i fickan
  • Marknaden är både effektiv i det stora hela, men har bubblor av ineffektivitet
  • Kul att kunna hålla kvar vid sin strategi och göra som jag har tänkt även när det varit känslomässigt jobbigt
  • Min utveckling av småspararguidens frågor kring investeringsstrategier

Andra lärdomar i livet

• Våga ta ut svängarna mer och gå på extremer istället för att vara lite mellanmjölkig
  • Dela upp barnens skärmtidsbegränsning i “konsumtionstid” och “produktionstid”
  • Ha området i livet som får “kosta-vad-det-kosta-vill”
  • Göra något varje så som man kommer minnas om t.ex. 10 år
2 gillningar

Indexfonder är inte alltid bäst

1 gillning

Du förstår ju att du inte kan skriva en sådan kommentar i det här forumet utan en motivering. :joy::+1:

2 gillningar

:laughing: Hahah tänker mest på det här att momentumfolket fullständigt har utklassat mig i år och de har inte ägt en enda indexfond :grinning:

Men ja, jag vet att ett enskilt år inte betyder något speciellt och jag har inte ändrat något i min strategi, men det har ändå öppnat ögonen lite för att det kanske går att förbättra avkastningen med ganska liten insats om man är lite aktiv.

Är inte det här precis det som är sirenernas lockande sång?

Att om man bara är lite aktiv så kommer det gå bättre?

Det vill säga kanske ett tillfälle att surra fast sig vid den rationella masten? :thinking:

1 gillning

Jag har lärt mig att det är ganska lätt att fortsätta månadsspara sig igenom en så kort nedgång som vi såg i våras. Jag tror att många klarade det och en del gamblers slängde sig in med kapital och fick nästan omedelbar vinst. Det svåra blir längre nedgångar som varar ett antal månader och år. Hur klarar man det? Finanskrisen fungerade bra eftersom jag inte intresserade mig för sparande och investerande på den tiden. Där malde bara månadssparandet på och finanskrisen var bara något jag noterade i tidningarna då och då men det hade inte någon större inverkan på mitt liv.

Anneli Winberg Ebba, du har rätt i att många inte vet hur det är att sitta still i båten år efter år när det sjunker.

Tre år sjönk börsen efter IT-kraschen 2000 och efter börskraschen 1929.

1929-1932 skönk börsen mer än 90% och tog sedan 24 år på sig att återhämta sig.

Det är lätt att hitta strategier som oftast funkar, men i långa fallande marknader är det svårare. Riskspridning på guld och ränta bromsar portföljens svängning nedåt.

1 gillning

Jag har i år lärt mig att:

• Även om räntefonder skriver i sina informationssidor att de innehåller säkra statspapper så kan en stor del av deras tillgångar ändå vara riskabla företagsobligationer.

• Vid fallande konjunktur sänks räntorna ofta och då ska långa räntepapper stiga i värde, meeen en period under coronafallen sjönk de långa amerikanska T-bills för att investerarna trodde de långa räntorna skulle sjunka ned på minus-ränta och göra lång ränta till värdelös lång betalning. Cash var då ett bättre alternativ.

• Dagens låga ränteläge gör det svårt att tjäna pengar på räntefonder om räntorna stiger, för då sjunker priset på räntefondernas obligationer med dagens ränta. Slutsats: Guld och ädelmetaller bör komplettera ränta.

• Peter Malmkvist varnade i senaste aktiespararen för att alla stimulanspaket som givit budgetunderskott kan ge inflation när vi går ur coronakrisen. I länder med höga budgetunderskott riskerar deras valutor sjunka (inflatera ner skulder) och ge sjunkande pris på fonder som exponeras mot de marknaderna.

• Det är skönare att sprida sina risker på många tillgångar än ett fåtal, för även om tillväxten blir samma så blir volatiliteten mycket lägre med många tillgångar.

1 gillning

Jag upptäckte att jag har ett mer avslappnat förhållande till mina investerade pengar än vad jag trodde. Det har medfört att jag har ökat min risk något under året genom att lägga en del i ett onoterat bolag samt minska andelen räntefonder.

Jag gjorde en översikt i Excel till barnen ifall både jag och min partner skulle gå bort. Denna gick jag igenom med dem så de har lite hum över allt vi hittar på ekonomiskt.

Jag har ökat andelen likvider. Dels på grund av Spiltan-incidenten och dels för att pengar att handla för när det dippar.

På personligt plan har jag lärt mig vikten av rutiner. Mådde dåligt i våras efter vi blev hemskickade att jobba hemifrån och rutinerna uteblev. När jag införde rutiner igen under hösten, har jag mått mycket bättre.

Jag har även insett att saker jag trodde jag gjorde för min egen skull inte alls var för min egen skull. Det blev tydligt under Corona när jag inte träffade så mycket människor :slight_smile:

5 gillningar

Vad har jag lärt mig?

Jag har varit glad att jag inte bara investerar i börsen och råvaror utan att jag även har pengar i utlåning (Tessin, Trine mm), dvs diversifierar även investeringsområden, vilket jag vill utforska ännu mer… Skog, företag, villor i fjällen, skulle kunna vara vad som helst som ger antingen en rimlig avkastning, eller bara utmanar mig med nya tankar…

Jag har lärt mig att jag är ganska okänslig för volatilitet numera, va mycket värre 2008 då jag blev deppig när börsen gick ner fast jag knappt hade några pengar investerade då (känns det som nu iaf…)

Jag ökade mitt månadssparande när det fått flera mail om att mina innehav hade gått ner 20%, tyvärr gick det över för fort för att få riktigt bra effekt… :slightly_frowning_face:

Sen sist men inte minst, har jag lärt mig hur fantastiskt det är att flyttat ut från Malmö, inte för att jag slipper riskera att träffa @janbolmeson nere på Malmborgs utan för hur vackert det är med årstider när man bor vid åkrar, sjöar och en massa träd! Att jobba hemma och ta en lunchpromenad med hunden bland de vajande rapsfälten… Magiskt!

3 gillningar

Tack @janbolmeson för ett fint avsnitt i veckan med sammanfattning av året 2020. Min insikt är hur viktigt det är med en strategi och hålla sig till den även när det blåser. Jag kan bara inte sluta tänka på den läsarfråga ni fick när det blåste som värst på de finansiella marknaderna 2020. Det var en yngre person som ärvt ett stort belopp och som placerat allt just när det gått ner som mest i våras, och blivit ifrågasatt av omgivningen för detta beslutet. Läsaren var osäker på sitt beslut då, det skulle vara så intressant att höra er resonera kring detta, och vad hans beslut fick för tänkbar effekt i form av avkastning. Särskilt då det är så lätt att ta in åsikter från andra - ofta mindre insatta personer - i sin omgivning och vackla i sitt beslut.

2 gillningar

2020 var ett nyttigt år för min del. Det var första gången jag var tvungen att ta fram kunskaperna och strategin som jag ackumulerat sen 2016. Det bästa är att helt enkelt inte avvika för mycket från strategin. Det är lätt att säga att man ska sitta still i båten. När man får meddelanden från Avanza att värdet på portföljen har sjunkit med 30%. Men jag har tvingat mig själv att köpa lite allt möjligt. Scandic Hotels fick hamna i lekhinken. Enda dagen tappar man 30% och sen väntar man en veckan och då har det gått upp med 10%. Så håller det på så där.

1 gillning

Mina viktigaste lärdomar:

Vikten av att planera för framtiden.
När börsen rasade insåg vi att nu är inte ett bra läge att köpa bostad om vi så velat. Men vi satt still i båten och la in mer pengar och ökade månadsspar. När börsen sen återhämtade sig var det som att vi fick en andra chans för något som annars kunnat ta flera år.

Så nu ligger kontantinsatsen tryggt på sparkonto även om vi vet att det kanske är först om några år vi vill ha den. Visst det kanske är lite tråkigt att dom inte jobbar men ack så skönt det känns! och nu har jag inget behov av att logga in så ofta och kolla hur det går, antagligen för att jag nu ligger rätt i risk och inte behöver bry mig.

Jag sover gott om natten som Caroline säger så klokt :blush:

Min andra lärdom handlar inte om ekonomi utan om kost men kan nog appliceras på fler delar av livet. Allt har en framsida och en baksida och vi måste titta på båda och se om det positiva verkligen övervinner det negativa.

Hur ska vi förhålla oss till helheten av något? Inom kost betyder det att titta på varje livsmedel/gröda t.ex. klassikern rödvin:

• positivt=innehåller flavonoider, antioxidanter som är jättebra för kroppen.
  • Negativt: innehåller alkohol = nervgift som kan skada hjärnan/levern och kan skapa beroende.

Slutsats: övervägande negativt och vill en ha de nyttiga flavonoiderna så gör man klokare i att satsa på t.ex. blåbär som inte har samma baksida. (Vill jag dricka rödvin kan jag såklart göra det med men inte lura mig med att det på något sätt skulle vara hälsofördelaktigt.)

Detta har under året lett till att jag uteslutit/kraftigt minskat MÅNGA saker jag tidigare tänkt var nyttigt, t.ex. tomat, potatis, mangold, spenat, chili, paprika, aubergine, rapsolja(och flera andra oljor) kakao, koffein(inklusive te), apelsin, soja och produkter av soja, majs mm. ja listan är ännu längre och sen har jag såklart en annan lista med saker som jag istället börjat inkludera, men poängen ligger i att när jag förhåller mig till helheten får jag ofta ett annat svar än när jag bara tittar på delarna.

Det känns som att jag synar mina kort som jag trott var bra men nu ser jag att det var ju en usel hand jag satt med. Att jag har mer energi och är friskare än jag någonsin varit är resultatet inom kost men 2021 är jag nyfiken på om och hur jag kan applicera detta inom andra områden av mitt liv :blush:

God fortsättning och gott nytt år! Tack för i år!

2 gillningar

Att alla kan bli miljonärer och att historiskt har börsen gått upp. Jag önskar så att jag hade fått den kunskapen tidigare. Jag hade innan bara hört att börsen kraschar och man förlorar sina pengar - inget om återhämtningen efter en krasch.

Det är med dessa två grundkunskaper som jag sedan vågade börja investera och lära mig hur.

Nu blir jag nyfiken - är inte spenat, mangold, paprika och aubergine nyttigt?
Hur, varför, vad? :slight_smile:

Jag lärde mig efter det stormat som mest i början av 2020 att jag saknade en permanent portfölj, så det har jag nu. Känns skönt ha en portfölj man kan vara väldigt säker på hur den beter sig. :slight_smile:

Jag är så otroligt glad och tacksam för Jan och Carolines inlägg när det stormade som mest, att jag inte sålde av i panik, det var lite svårt att sova fast när börsen störtdyker blundar jag och hoppas det blir bättre imorgon. Fortsätt tills det FAKTISKT blir bättre. :smiley:

Det var intressant att aktien som hamnade som min bästa börskompis 2020 var samma som 2019:

<3 Crunchfish <3

2 gillningar

Spenat är något av det nyttigaste som finns :upside_down_face:

Aldrig mer räntefonder. Jag tappade 20 %. När jag kollade sist hade Spiltan högräntefond inte repat sig under året som många andra fonder. Nej …räntefonder kommer aldrig mer in på mitt konto.

3 gillningar

Lärt mig att räntefonder samt Lysa är en osäker investering. Vi har flyttat vår krockkudden på ett sparkonto med ränta istället.

2 gillningar