Vilken är er favoritchoklad? Vilken är de viktigaste avgörande faktorerna?

Jag gillar Sias apelsinchokladglass. Tyvärr finns den bara i stor förpackning, gillar storleken på de små.

Just Sias är lite väl mycket luft i, så blir ofta frostskadad fort.

Tipsa gärna om du vet andra glassmärken med apelsinchoklad. :blush:

1 gillning

Lindt 85% :blush:
Vad gäller glass: Icas chokladglass :sweat_smile:.

1 gillning

Julen är räddad, årets chokladpraliner från Ejes choklad
ejesChoklad
är beställda.

1 gillning

Lindth 90% till en kopp kaffe är grjer det :wink:

2 gillningar

Marabou Schweizernöt är helt klart min favoritchoklad :chocolate_bar:

1 gillning

Som min nästan, trillingnöt var min favvis. Nu gör jag trippelnöt själv, som är godare. :yum:

2 gillningar

Om intresse finns för mina whiskypraliner, så har jag pysslat ihop en ny omgång med pralinaskar med 6 ekollon i varje ask. De är smaksatta med den svenska whiskyn Älv från High Coast Destillery.

Det finns 6 askar totalt och jag ville kolla med er innan jag lägger upp askarna på Instagram imorgon. Då jag fick hjälp av er med val av whiskysort, så ger jag er lite förtur.

En ask kostar 165kr och sen tillkommer frakt.

Alla personliga detaljer tas såklart via DM.

:christmas_tree:

2 gillningar

Dagens choklad. Vanligen föredrar jag inte mjölkchoklad men den här var överraskande krämig och fin.

1 gillning

Vad fin förpacking, är den spansk?

Ser ut så :), iallafall på orden!

Japp, den är Spansk. Eller möjligen Katalansk.
Det är ett väldigt vanligt märke på ICA i Göteborg. Lustigt nog var det säkert 25 år sedan jag senast testade detta märke. Men det var ju ganska bra :slight_smile:

Lyxigt att hitta på Ica, ska hålla utkik efter den! :blush:

På tal om choklad och alla Malmöiter på RT, så ligger denna ute på Auctionet. Lite drömmig för en chokladmakare som mig. Men inte riktigt försvarbar att köpa budgetmässigt.

Men väldigt fin gamma Mazettiform, någon som minns mindre chokladkakor från Mazetti?

https://auctionet.com/sv/3259876-chokladform-metall

1 gillning

Jag gillar Valhrona caraibe, gott att äta och fungerar fint även i bakverk.
Vad gäller praliner så rekommenderas Ejes chokladfabrik i Stockholm. De skickar om man inte har vägarna förbi. Fint hantverk och de har funnits sedan 1923.
En ny favorit är AD70 choklad, rena konstverk och smakar underbart gott.
Kolla in hemsidan.

1 gillning

De använder samma choklad som jag! :smiling_face_with_three_hearts: Bra tecken! :raised_hands:

Just nu tycker jag Lidl 70% mörk choklad passar mig. Gillar även Marabou motsvarande…

1 gillning

Gillar Lidls med. Så synd att Marabou fortfarande är svartlistade, hoppas verkligen de skärper till sig snart.

Precis, det gjorde att jag letade och hittade alternativ på Lidl

Så bra! Jag köper gärna när du säljer framöver.
Utöver smak är det textur samt det estetiska intrycket som gör att jag köper dyra praliner emellanåt.
Ändå en härlig last att ha…

Roligt att du har hittat en hobby som funkar och är givande för dig.

2 gillningar

Fredag!

1 gillning