Vilken är er favoritchoklad? Vilken är de viktigaste avgörande faktorerna?

Wow! Snyggaste chokladpraliner jag sett!

:+1::sunny::smiling_face_with_three_hearts:

3 gillningar

Tack så mycket! 🫶

2 gillningar

Riktigt snyggt, fin glans på dem och jag gillar askarna. Säg till när du har fler så köper jag gärna. :smiley:
För att jag är nyfiken, vad kostar de dig att tillverka och vad säljer du dom för?

2 gillningar

Kan inte vi i forumet köpa? Skulle gärna beställt.

4 gillningar

Jag är på :smiley:

1 gillning

Organisera en provning? :smiley:
De är också fantastiska som presenter.

1 gillning

Det viktigaste med choklad är en tillhörande kopp kaffe, resten spelar mindre roll… :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Kostnaden är lite svår, speciellt när jag behövt köpa nya formar och dyrare råvaror. Som i detta fallet.

Formarna kostar cirka 250kr per form, en form gav i detta fall 18 praliner, så jag köpte 3. = 750kr
(Formar har dock ett högt andrahandsvärde, så man kan räkna med att få tillbaka cirka 70% när man vill sälja dom.)
Sen kostade flaskan med whisky cirka 500kr i inköp.
Råvarorna, förutom spriten, kostar cirka 5-7kr per pralin, lite beroende på chokladtyp och storlek på pralinen.
Just whiskyn kostar cirka 1.50-2kr per pralin.
Ask med lock, insats, mjukwell och etiketter kostar cirka 15kr.

Så en pralin, i detta fallet, inte inräknat form, kostar cirka 11-12 kr per pralin att tillverka. Sen kan man misslyckas ibland, så jag får sälja som 2:a sortering. Då brukar jag ta 15kr per styck.

Nu till detta evenemang kommer jag ta 165 kr för en ask med 6 stycken. Så får cirka 22 kr per pralin och sen blir det lite påslag för kostnaden för ask och emballage. Så för kunden kostar det 27.50 kr per pralin, då kunden ofta inte räknar på kostnaden för emballage.

Hade jag varit företag så hade jag kunnat ta mer betalt, men som hobbyverksamhet så ska verksamheten inte gå med vinst, utan i princip täcka omkostnader. Vilken ändå ger stort utrymme för att köpa in nya formar, bättre utrustning, böcker, utbildningar osv. Men jag plockar inte ut någon vinst eller lön utanför verksamheten.

Kommer också använda samma form till att göra barnvänliga ekollon med karamellchoklad och lite piff. De går att göra på mycket kortare tid än klassiska fyllda praliner, så räknar med att kunna täcka formkostnaden enbart med de solida chokladbitarna.

Sen till frågan om försäljning här. @janbolmeson o co.
Kan sälja via forumet, men kanske mer till er forumveteraner, via DM. Så jag kan hålla min identitet lite hemlig. Även om minst en i min stad luskat ut att jag är Melwa på forumet och några av er följer mitt instagramkonto.

Praliner är lite känsliga för frakt dock, så de kan få skavanker under frakten. :see_no_evil:

7 gillningar

De ser riktigt bra ut. Verkar perfekt för B2C, som en affärsgåva eller en lojalitetsgåva till anställda.

3 gillningar

Skulle gärna köpa om du löser det på något sätt!

2 gillningar

Jag hör av mig i tråden framöver, hur vi löser semi anonyma köp. :blush:

4 gillningar

Hej!

Jag var med i årets omgång av Det stora pralinslaget i lördags, en tävling för pralinmakare, med en variant av min whiskypralin. Den var fylld med en ganache med whiskysmak och en kola på brynt smör och ekrökt havssalt. Tyvärr blev det ingen topplacering, men fick ändå bra omdömen om smaker och konsistens.

Resultaten finns här men jag har själv inte lyckats räkna ut exakt vilken placering jag fick, men fick 339 poäng av 525 möjliga, hade tävlingsnummer 43 och jag verkar ligga i mittenskiktet. Inte så illa med tanke på att jag är en minimalistisk pralinmakare, så jag har svårt att konkurrera med alla mästerliga målare som skapar färgglada praliner.

Men jag är nöjd och det var kul att få feedback från toppskiktet av de svenska chokladproffsen. :tulip:

:heart: OBS, denna omgångs askar är nu slutsålda. Jag skriver igen när nya är på gång. :heart:
Jag har ett gäng praliner över från tävlingen, tyvärr så är de som blev kvar 2.a sortering, då botten på pralinerna inte blev 100% tät. Men goda är de! :yum:

Så om någon vill köpa lite 2.a sorteringspraliner a 15 kr per styck och sen inte har någonting emot att betala några extra slantar för asken, så hör gärna av er. De ligger i askar om 8 per ask, så det blir 140kr för en pralinask. Frakt tillkommer också, föredrar Schenker, då de lådorna i princip alltid kommer fram. :see_no_evil:

Ska till mitt ombud imorgon onsdag med Traderaprylar, så de kan hinna komma fram till på fredag om man hör av sig idag eller tidigt imorgon.

Har ett begränsat antal, men kan även göra nya lite längre fram, men då blir det den klassiska whiskypralinen med bara ganache.

Enklast är att ta det via DM. :blush:

4 gillningar

Idag är det chokladens dag! :tada:

Smyger in ett passande boktips dagen till ära. Min husgudinna, tillika pralinguru, Ingela Svedbro, chokladnörd och grundare av Nora Chokladskola släpper en ny bok idag.

Vill så gärna köpa ett eget ex, men får avvakta lite tills det finns utrymme i min budget!

Är man nyfiken på boken så finns den här https://marron.se/.

Kan även varmt rekommendera Ingelas tidigare bok ”Grundbok i pralintillverkning” om ni vill lära er att skapa egna chokladpraliner.

Jag ska i alla fall njuta lite extra av choklad idag! :yum::chocolate_bar::heart:

1 gillning

Men guu så vacker glans du har fått fram!

1 gillning

Jag älskar det mesta i chokladväg. När jag shoppar blir det ofta Marabou 70% med inslag av hallon. Även varianten med lakrits är god. Har även hittat en 70% på Lidl som innehållet crisp från skalet som var trevlig.
En Daim sitter heller aldrig fel….

1 gillning

Bästa chokladkalendern enligt min fru

1 gillning

Vad fin! Har den praliner eller chokladbitar i sig?

Kanske kommer testa att sälja en chokladkalender nästa år, men vill hellre ha piffade chokladbitar i.

Praliner tar gärna smak av varandra i en pralinask över tid, så vill helst undvika det. :see_no_evil:

1 gillning

Lösa chokladbitar med olika smaker :chocolate_bar:

1 gillning

Ååh, låter som den skulle passa mig också! :heart:

1 gillning

Mumsigt! Lite dålig koll på specifika märken, men kombon ljus choklad & apelsinsmak är ljuvlig. Samma kombo är oxå god i glassform :ice_cream::chocolate_bar:

1 gillning