Jag kommer testa Älv, det finns även 700ml flaskor på systembolaget. Så lite lägre pris per liter.
Konstiga är att det skiljer bara 20kr mellan 500ml och 700ml. Undrar om någon nallat av lagret på webbutikens kontor.
Ska testa att göra två olika praliner, en med en del salt kola och resten ganache. Den andra med ren ganache. Kanske att jag testar att använda rökt salt till den med kolan i.
Jag ska till systemet idag, den ”billiga” flaskstorleken var slut. Så jag köper den nya storleken!
Ville avvakta till denna vecka, då helgens evenemang fyllde på kassan igen.
Uppdateringar kommer inom nära framtid! Har också köpt hem rökt havssalt, kan kanske vara ett lyckat komplement med ett par flingor undertill på varje pralin. Men smaken får avgöra!
Idag lyckades jag köpa en flaska, försökte köpa en i början på veckan, men var då slut i den butiken. Så idag åkte jag till ett annat systembolag och de hade den i lager!
Har endast provdoftat än så länge, den doftar fantastiskt gott, så kommer troligen bli en höjdare som smaksättare!
Återkommer igen när jag testat lite olika recept och provat lite olika proportioner i ganacherna.
Väldigt fin flaska och lyxig träkork som ger ett exklusivt intryck, utan att vara för mycket!
Gjorde en testbatch igår och spritsade i lite provskal jag gjöt häromdagen. Skalen är för tjocka, testgjöt med choklad som blev över från när jag pysslade med chokladkakor. Så de ”riktiga” kommer ha rätt tjocklek, så mycket tunnare.
Men är riktigt nöjd med smaken, men kommer justera lite. Körde 50/50 mörk choklad/mjölkchoklad, men kommer köra karamellchoklad i stället för mjölkchokladen. Kommer passa fint ihop med whiskyns karamelliga toner. Kommer även göra botten på pralinen i karamellchoklad!
Ja det var ju illustrationen och guldmedaljen som jag föll för
Att den var bean-to-bar och ekologisk gjorde det inte sämre.
Nu hoppas jag bara att smaken motsvarar mina förväntningar.