Vilken är er favoritchoklad? Vilken är de viktigaste avgörande faktorerna?

Mörk choklad gillar jag mest.
Gärna mörka praliner fyllda med körsbärslikör eller romrussin.:yum:

Ritter sport youghurt är en annan favorit när man är på det humöret.

1 gillning

Åkte förbi Lidl idag, så jag bunkrade lite Fairtradechoklad!

Ska bli kul att utvärdera, alla dagens köp är nya för mig.

2 gillningar

Helgen är räddad förmodar jag :grinning: :+1:

1 gillning

Jag hoppas de räcker minst en vecka! Men minst en sort ska provas ikväll. :blush:

1 gillning

En stor chokladnyhet idag, tyvärr en negativ sådan. Detta kan få enorma konsekvenser, då många, både större och mindre producenter, köper in sin choklad från Barry-Callebaut.

https://www.reuters.com/business/retail-consumer/barry-callebaut-halts-output-belgian-plant-after-salmonella-outbreak-2022-06-30/

Källan verkar vara lecithin, så kan kanske också påverka andra chokladtillverkare, om de köper in från samma tillverkare.

Men både de megastora och små tillverkarna kan få problem om produktionen måste pausas länge. :see_no_evil:

Hej!

Med hösten i antågande så kommer mitt chokladpyssel igång igen!

Skulle behöva lite feedback angående en produktutveckling jag har på g.

Jag gissar att det finns några Whiskyentusiaster i forumet och skulle behöva lite råd kring en chokladpralin jag vill skapa.

Ska stå på ett event i höst där jag vill erbjuda en mörk chokladpralin med smak av whisky, gärna med tydlig ekfatskaraktär. Har sneglat online på Mackmyras Svensk ek.

Har själv inte provat den då jag är lite för lättpåverkad av sprit överlag, men just i praliner är det så gott. Det är också en stor kostnad för mig om det skulle bli ett felköp.

Ni med koll på Mackmyra, tror ni Svensk ek kan passa i en mörk chokladpralin?

Tagga gärna de ni vet gillar whisky i forumet! :blush:

Vit choklad med nötter i!!

Sen om det räknas som choklad eller inte…

1 gillning

Kan bara hålla med. Har eget måleriföretag och förra året måla jag om hela deras nya fabrik i Oxie. Där låg alltid fullt med choklad i fikarummet, riktigt farligt.

3 gillningar

Venus Choklad gör fantastisk goda praliner och deras med Whisky är så goda. Kanske kan du testa deras för att bli inspirerad?

1 gillning

Är det deras chokladdoppade whiskykola du menar? Låter god! :drooling_face:

@Singlemalt - har du ett tips till @Melwa om whisky?

3 gillningar

Marabou Shweizernöt. Jag har ingen somhelst klass, jag vet. Gillar också mörkchoklad som lindt och marabous lyxmärke till kaffe, men har inte påträffat någon choklad ännu jag gillar mer än marabou schweizernöt. Den är bara så härligt “nötig”

2 gillningar

Lidls Fin Carré mjölkchoklad med hela hasselnötter kan jag tipsa om, farligt god och en ny favorit. Lite mindre söt än Marabou, vilket jag uppskattar. Prisvärd och fairtrademärkt också! :heart:

Helst äter jag mina egengjorda Trippelnötter, men det blir fasligt dyrt i längden. :see_no_evil:

Lagavulin och laphroaig whisky caramel. Fast jag gillar alla deras praliner, men dom med sprit i är fantastiskt lite extra goda, tycker jag.

1 gillning

Jag gillar också just praliner med alkohol, det är ofta så goda smaker som kommer fram både i chokladen och spriten när de paras ihop! :raised_hands:

1 gillning

Älskar chokladpraliner och knäck med whisky. Även någonting som skottarna kallar whisky table som är som en sockrig ganska spröd fudge.

Personligen har jag kommit fram till att det funkar bäst med whisky som endast varit lagrad på bourbonfat och gärna rökigt.

Ardbeg TEN är en enkel, rökig whisky som passar grymt bra med choklad.
Vill man ha orökigt skulle jag satsa på en Highland park 12. Det finns en gnutta rök i den också men den kommer inte kännas av som rökig, mer bara ge en extra dimension till smakerna.

Båda är relativt billiga och finns på bolaget :blush:

Det jag inte skulle satsa på är att ha en blended whisky tillsammans med choklad där grain-delen av whiskyn ofta förstör för de andra smakerna… så single malt och bourbonfat i huvudsak är nyckeln :blush:

7 gillningar

Är säkert bra men jag bor i ett mindre norrländskt samhälle, har aldrig varit inne i en Lidl förut. Har tillgång till coop och ICA. Var i en willys för första gången inte så länge sedan när jag besökte Umeå, jävlar vilket utbud folk har i städerna :slight_smile: dock så var allting dyrare lustigt nog.

2 gillningar

Tack för tips! :blush:

Just det temat jag önskar, det är länkat till ett lokalt evenemang, så vore det mest passande med en svensk whisky och gärna lagrat på ekfat. Gärna under 600-700kr / 500ml för att det ska gå ihop sig.

Har du några förslag? :crossed_fingers:

1 gillning

All skotsk whisky är legat på ekfat. 99.9% av svensk är det också. Sista procenten är lagrad på kastanjefat.

Om du vill ha svenskt skulle jag nog rekommendera

Rökigt: Smögen 90° Proof

Annars High Coast - Älv.

Båda har bra karaktär och är i toppskiktet av svensk whisky. Båda finns på bolaget och skulle nog passa ypperligt i praliner :blush:

Mackmyra… nja. Helt ärligt har jag lite svårt för deras whisky. Dom använder vanlig bakjäst till sin whisky och det skiner ofta igenom och inte på ett bra sätt.

Båda flaskorna är 500ml och High coast kostar under 500 och smögen går på 666kr

3 gillningar

Toppentips, har spanat lite på båda dom, men var osäker på om de passade.

Tack! :sunny:

1 gillning