Vilken är er favoritchoklad? Vilken är de viktigaste avgörande faktorerna?

Den var trevlig, men det var väldigt mycket bakning och bakverk och inte så mycket matlagning. Jag saknade mer mat i år, sist jag var där, för 4 år sedan var det mycket mer mat :slight_smile:
Men rekommenderar den verkligen, dom kör vartannat år. Och man kan ju vara lite kreativ när man fixar biljett dit :wink:
Jo, den festivalen ser jag också fram emot :slight_smile:

1 gillning

Känner rätt många i branschen, så kan säkert bjuda in mig på någon annans inbjudan till nästa gång. :blush:

3 gillningar

Fazers blå och det viktigaste med choklad är att den är finsk

2 gillningar

Jag har en finsk favorit, Tupla, den är så god! :blush:

3 gillningar

Jag var precis på Lidl, för ovanlighetens skull, och köpte med mig en av varje av de tre Fairtrade-märkta mörka chokladsorter jag hittade.

J.D. Gross, 85%
Fairglobe, 70%
Fin Carre, 74% - Den är jag lite skeptisk till eftersom den bara kostade 9:90. Ändå fairtrade-märkt…?

2 gillningar

Oj, låter lite väl billigt. Men kanske stämmer. De kanske inte har så många mellanhänder och kan hålla nere priset.

Ska se om jag kan komma iväg till Lidl jag med snart, deras Magnumkopia glassar är så goda också! :smiling_face_with_three_hearts:

Någon som har tips på någon riktigt god nougat?

1 gillning

Menar du typen hasselnötsnougat, som typ guldnougat, eller vit fransk/italiensk typ av nougat? :blush:

1 gillning

Hasselnötsnougat, eller gjort på andra nötter. Inte den franska varianten.

1 gillning

Ah, jag har haft svårt att hitta hasselnötsgianduja, eller nougat som det också kallas i Sverige, som är utan palmolja.

Det finns flera sorter jag skulle vilja testa, bland annat Åsö säljer Felchlins mörka hasselnötsnougat. Men den säljs i 2-6 kg hinkar, vilket är väl mycket, även för mig som säljer konfektyr i mindre skala.

Det konstiga är att Odense gör en nougat utan palmolja, men den verkar bara säljas i Danmark. Den danska har också ett par procent extra hasselnötter.

https://www.odense-marcipan.dk/produkt/kits-indhold/kits-odense-nougat-150g

Men jag hoppas någon annan kan tipsa om god nougat, eller gianduja som den också heter! :blush:

1 gillning

Den billiga var inget vidare…

Kanske därför den var billig! :see_no_evil:

1 gillning

Finns bara Lindt 90%, det är den överlägset bästa chokladen, har inte smakat någon som kommer i närheten :+1:

2 gillningar

Om man tycker att det är oviktigt med var chokladen kommer ifrån så kanske man kan tycka att den är bäst.

1 gillning

Fredag!

Cachet hade alldeles för lång innehållsförteckning för min smak egentligen. Fick kompensera med en enkel högoktanig 85%-are.

2 gillningar

Lyxigt! :heart_eyes:

Jag har försäljning i helgen, så har lyckats stå emot att äta upp alla trippelnötter jag tillverkat i veckan. Inte så lätt kan jag lova, så kanske får köpa en förpackning av mig själv imorgon. :yum:

Rostade hasselnötter och mjölkchoklad är svårslaget. :raised_hands:

5 gillningar

Tack vare denna tråden och input från diverse kunnigt folk om de etiska aspekterna av choklad, så kollade jag på Chokladkriget på SVT Play, som definitivt ger mig känslan av att det jag lärt mig av den dokumentären inte direkt går att göra ‘ogjort’. Som att man, när man väl lärt sig läsa, faktiskt inte kan titta på bokstäver (av samma alfabet åtm) och INTE se vad det står liksom…

Rekommenderar varmt dokumentären i alla fall, till andra chokladälskare som kanske, liksom jag, inte riktigt fått hela bilden klar för sig (innan).

1 gillning

Det är både hemskt, men viktigt att veta om, för det finns mycket vi som konsumenter kan påverka!

Ska kolla dokumentären i veckan, tack för tips! :blush:

1 gillning

Helt OK

1 gillning

Kul!

Lite synd att de inte nämner vilken choklad de använder sig av, men den informationen kanske kommer! Det är härligt med små chokladställen! :blush: