Pistage är så gott, men ofta svårt att få fram en tydlig smakprofil i choklad, speciellt om det är lite lägre kvalité på nötterna.
Men jag gillar choklad och karamell, så den är säkert god!
Synd att Marabou inte är så snälla bara.
Pistage är så gott, men ofta svårt att få fram en tydlig smakprofil i choklad, speciellt om det är lite lägre kvalité på nötterna.
Men jag gillar choklad och karamell, så den är säkert god!
Synd att Marabou inte är så snälla bara.
Det här är ju mer godis än choklad där man känner smaken av choklad, men jäklar så god om man gillar saltlakrits + choklad 65% med Lakrits 90g – Vintage Plantations
Stort lycka till med din verksamhet K. Peterson- så inspirerade med folk som nördar in på en grej och kör!
Hej och tack för tips och pepp!
Den måste jag testa! Älskar både choklad, krisp, salt och lakrits! 
Åh, vad kul med en nyhet! 
Ordnar det i nästa vecka när jag mår bättre, ligger däckad av en förkylning. 
Återkom gärna med ett par rader om hur de smakade. 
Vore intressant att höra vad du tycker om Felchlins kakao, om du får ett prov. Har även Markattas kakao hemma och den är bra men den från Valrhona är betydligt bättre. Ett helt annat djup i smaken och den har också mycket mörkare färg. Klickade precis hem fyra paket från Delitea… ![]()
Tänker sticka ut hakan lite… Vill påstå att steget från Markatta till Valrhona är större än från Ögonkakao till Markatta. Med det inte sagt att Markatta är dålig - vi gör chokladbollar på den och de blir suveräna men efter att ha bakat en kladdkaka på Valrhonas kakao är det svårt att gå tillbaka till något annat.
För mig handlar det till viss del även om ekonomi.
Hade jag haft en bättre inkomst så hade jag unnat mig att testa fler sorter. Men just nu är jag ändå riktigt nöjd med KMs kakao, det känns som bra värde för vad jag betalar.
Men ska testa Felchlins kakao om Åsö kan ordna med ett mindre prov vid min nästa beställning. Men kommer troligen fortsätta med KMs, då prisskillnaden är stor. 

Tycker inte du sticker ut hakan alls ![]()
Vi är nog alla på samma linje. Markatta är ett bra insteg till bättre kakao och en väldigt bra vardagsprodukt. Är man van vid ögonkakao så är det en ögonöppnare att använda en “riktig” kakao.
Sen finns det premiumkakao som jag gissar är väldigt mycket bättre än så. Men jag är lite rädd att jag aldrig kommer att gå tillbaka till Markatta om jag testar lite dyrare produkter…
Mörk choklad med jordgubb var en ganska mild och väldigt välbalanserad kaka. Tydlig men naturlig smak av jordgubbe med en relativt mild chokladsmak som passade perfekt ihop.
Dark chocolate & chili var överraskande stark. Tydlig chilihetta som hängde kvar ett tag. Även här var det välbalanserat med en skarpare chokladsmak, som behövdes för att matcha hettan i chilin.
Idag blev det helt enkelt oavgjort mellan GBG och Malmö.
Kul att höra att båda var bra, ska nog testa den med jordgubbe om tillfälle ges. Chili och choklad är så gott, men är lite överkänslig mot vissa chilisorter, så undviker de numera. 
Ungefärliga mått på vad jag gjorde sist.
3 dl ekologisk mjölk
2-3 msk Kung Markatta kakao (beror på hur kraftig jag vill ha)
2 msk honung
1/2 tesked vaniljpulver
1 knivsudd cayennepeppar (bara för att aktivera smaklökarna, inte för att smaka chili)
Värmde upp till runt 60 grader, blev riktigt bra.
Det blir till att testa andra kakaosorter efter att ha läst mer här. Felchlin blir nästa 
Samma här.
Marou, Felchlin och Valrhona ligger på önskelistan ![]()
Är det någon som testat kakaopulver från Marou förresten?
Tar inte honungen över smakmässigt?
Inte provat med honung själv.
Nja, man få balansera den. Sen gillar jag en liten smak av honung. Jag kör ibland med bara honung och ibland i kombination med råsocker.
Det jag skrev ovan var kanske lite fel mått, men jag brukar köra på känsla så har sällan exakta mått (fast ibland blir jag lite trött på mig själv att jag inte skriver ner när jag fått till det bra).
Åh! Lingon, hur gått låter inte det! 

Vi ska resa till Polen under påsklovet (Gdansk). Någon som kan rekommendera någon god polsk choklad?
Ett litet tips till er som gillar att pyssla, baka och äta choklad.
Femtorp har just nu en av sina reor som är öppna för privatpersoner. Finns en hel del goda chokladsorter att välja mellan och kan även tipsa om marzipan och deras olika sockertyper.
Besökte GastroNord i veckan och passade på att, bland annat, prata choklad med flera tillverkare och leverantörer.
Jag förstår mig inte på Malmö chokladfabrik, hur kan ett företag vara så ointresserade?
Däremot fick jag upp ögonen (och smaklökarna) för “Svenska kakao” (kakaobolaget.se). Fantastisk god choklad och enda tillverkaren av choklad i Sverige som gör allt från grunden tydligen.
Tipsar även om Harvest of Ecuador (harvestofecuador.eu ).
Det var det i chokladväg jag hade att tipsa om 
Åh, såg lite från mässan på Matgeeks youtube kanal. Lite synd att den bara är för företag, hade varit kul att titta runt på.
Hoppas verkligen att pandemin lugnar ner sig lite mer, så jag kan gå på bak och chokladfestivalen nästa år.