Vilken avkastning räknar ni med?

Jag räknar inte med något specifikt. Dock hoppas jag att jag har ett positivt resultat realt över tid. Så 3%-5% nominellt är vad jag hoppas jag har minst i snitt.

1 gillning

Jag skulle klippa bort svansarna 10/90 percentilen. Det är så osannolika utfall att det inte är realistiskt att ha dem med. Statliga interventioner och marknadsreaktioner kommer sätta in (rent gissningsvis) på utfall som närmar sig 25/75 percentilerna.

1 gillning

Intressant tanke, men är inte värdena som används i MC-simuleringar på t.ex. portfolioanalyzer baserade på historiska utfall? Där samma typ av aktiva motåtgärder från politiskt håll bör ha varit i spel och därmed är inräknade redan?

Jo, men samtidigt tar en MC-kalkyl inte hänsyn till den typen av multi-års-beroenden och eventuella interventioner. Det är en slumpad serie av faktiska utfall upp till 10000 iterationer som ger de olika resultaten.

Jag räknar även med att om 10:e percentilen inträffar har något ganska katastrofalt skett, det gör att merparten av variabel spend troligen inte sker, vilket direkt förändrar läget kring hur mkt utgifter jag har.

Går inte att vara 100% säker, bara mer eller mindre sannolikt safe. Därför lite intressant att följa den här tråden och se att ganska många räknar med en % nära 50:e percentilen i en MC-kalkyl på historisk data.

2 gillningar

En MC analys slumpar ett historiskt dataset 10.000 gånger. En MC på de senaste hundra årens börsutveckling kommer att generera några utfall där de värsta nedgångarna som skett från 1925-2025 kommer att utfalla de första åren. Dvs värsta tänkbara “sequence of return” händelser. I andra änden förstås tvärt om där det mest gynnsamma “sequence of return” med de mest gynnsamma åren i början.

I realiteten kommer du inte ha 29-krashen följt av IT-kraschen följt av finanskrisen följt av black Monday, sedan Covidkrashen etc i 10-15 år i följd.

3 gillningar

Antagligen inte.

Men tittar vi på det vi har upplevt, till exempel toppen av IT boomen genom IT-kraschen och sedan finanskrisen så tog det 12-15 år att hamna på break even (nominellt) beroende på vad man tittar på.

Att stå still i 15 år i början är alltså inte så osannolikt - jag har ju upplevt perioden själv. Jag köpte i toppen. Skillnaden är väl att jag inte behövde plocka ut något utan hade kvar på börsen.

2 gillningar

Nej det har du rätt i. Och det scenariot du beskriver var bara en sådan nedgång. En börs som går i sidled över flera år händer hela tiden.

Det scenario jag beskriver innenär att du blir helt utblottad och har förlorat allt med ingen möjliget till återhämtning.

Fluktuationer på upp till 10% nedgång är så pass vanligt att det är att betrakta som normalt. Nedgångar på 10-20% sker hela tiden, typiskt varje 1-2 år. Större nedgångar 20-30% borde du räkna med sker vart femte år. Riktiga krascher, 30-50% sker också regelbundet. Räkna med åtminstone vart tionde år.

Men alla på en gång över flera decennier? Icke. Det händer bara på film (walking dead, etc).

1 gillning

Har för mig att OMXSPI tappade 70% som mest från toppen. S&P500 tappade nästan 50%.

I samband med uttag och att det inte kom någon direkt uppgång skulle ju blotta en rejält. Skulle man även räkna in att folk har lekhinkar så var det antagligen värre för en del. Jag hade Ericsson som jag köpte dyrt, väldigt dyrt. Tappade 95% där. Hade andra aktier som gick i konkurs.

Alla som tog ut från börsen för att leva eller pga rädsla tappade enormt.

Jag har inte kört någon MC på just denna period, men tveksam att det gått bra för någon som kanske började med 5 miljoner, tappade mer än 50% och sedan plockade ut 200’000 årligen, sen genomgick finanskrisen. Tror du att det blev något över som skulle räcka i 25-30 år totalt?

10% årligen i snitt :popcorn::popcorn::wink::smirking_face::rofl::joy::rocket:

Det bredaste indexet MSCI ACWI IMI har i snitt sedan 1994 gett en avkastning på 8,4%.

I och med att värderingarna är höga så förväntar jag mig något lägre i framtida snittavkastning. Kanske runt 5-6%, men vem vet.

Jag antar att du äger en vanlig globalfond (MSCI World)?

Historiskt har MSCI World gett 8,88% i snitt sedan 1987 så 10% är lite väl positivt.

1 gillning

Det vet jag men ville bara tycka positivt :joy::rofl:. Det blir vad det blir ändå. Önskemål och önskelista kan vara lång :call_me_hand::joy: @Nullvarde

1 gillning

Nu är ju frågan jag deltar i här i tråden om 1-2 persentilen av MC är en rimlig del av resultatet att förhålla sig till.

Jag förstår inte vad ditt svar har med det att göra, men jag håller annars med om allt du skriver

1 gillning