Vilken avkastning räknar ni med?

Misstänker att det finns många på Forumet som har kalkyler över förväntad framtida ekonomi. Jag är nyfiken, vilken real avkastning räknar ni med i ert aktiefondsparande?

Kan jag nå 8-10 % CAGR efter skatt är jag mer än nöjd.

1 gillning

5-6% i bred global portfölj. Är mer än nöjd om det blir bättre än så.

1 gillning

Hoppas på 5-6%, men är glad om jag får mer än insatt kapital.

Har redan nått ett tak i vad som är rimligt att avsätta för sparande i min sits, så tänker inte på det så mycket.

1 gillning

i min kalkyl har jag räknat på 2% ökning av årsutgifter per år och 5% avkastning på sparandet. Så en rätt stram kalkyl

3 gillningar

Om jag skall vara ärlig så har jag slutat att bry mig om detta så länge jag får någon real avkastning. Det blir som det blir.

2 gillningar

Real då menar du efter inflation?

då sticker jag ut med att jag är supernöjd med allt över 0%.

(Har 20.41% cagr sen 2015)

1 gillning

Jag räknar utifrån olika scenarios baserat på en Monte-carlo och har planer för hur jag kan ändra framtida utgifter beroende på hur utfallet faktiskt blivit vid lite olika hållpunkter. Det mest sannolika baserat på historien blir ca 6% realt över längre tid (50:e percentilen, 35års simulerad tidsperiod). Så jag hoppas väl på det. Samtidigt baserar jag mina FIRE-planer på att kunna hantera ca 2,5% realt över tid, som en säkerhetsåtgärd. Kommer antagligen få problem att bränna av allt kapital innan graven. (Om inte multipla svarta svanar dyker upp. Eller en Balrog i form av ww3)

Har haft bra mkt bättre CAGR sedan jag började investera så med en möjligt revert to mean skulle det innebära några ganska dåliga år framöver.

https://www.portfoliovisualizer.com/financial-goals

7%. Då skulle man vara väldigt glad och tacksam.

1 gillning

Jag blir glad fall den slår inflationen,sparkonto och iskskatten. Resten ser jag som en bonus.

Nu investerar jag inte endast i aktiefonder, men jag räknar med ca 7.5% nominellt.

Tänk på att precisera om det är realt eller nominellt:

När jag sitter och kör mina extrapoleringar i Excel använder jag 5% reelt.

Intressant. Jag stirrar nästan enbart på utfallet på 1:a/2:a percentilen när jag gör MC, för att se till att jag klarar mig. 50pct ser ju i jämförelse ut som fantasibelopp på sikt. Jag känner mig faktiskt nästan lite handfallen inför hur mycket det spretar, vilken nivå av säkerhet jag ska titta på.

Jag gör som jag skrev detsamma för att känna mig ”säker” men räknar ändå med en relativt stor möjlighet till högre avkastning. Spretigheten beror ju på samma sak som gör ränta-på-ränta så trevligt, den exponentiella utvecklingen.

I mina FIRE-kalkyler lägger jag även in 1-3 dåliga år först, för att simulera sequence-risken. Gör du det kommer du få ännu en sämre siffra att stirra på :grin:

Har efter 25år 8,2% i snitt totalt. Inflationen räknar jag till 2% skatt och avgifter 1.2%. Så 5%, klart jag strävar efter att öka men inte på bekostnad av min riskprofil.

Jo tack, jag har kört med upp till 10 worst years first, både från nu och i en tänkt framtid där jag först räknar på modest avkastning (10pct) fram till möjlig FIRE och sen sätter in sekvensrisken då… Många scenarion blir det att väga. Men så länge man inte har ryckt i spaken så kan man ju också anpassa efter hur den faktiska utvecklingen faller ut.

Hmm.. jag räknar med ca 7.5% realt, med antagen inflationsjusterad riskfri ränta på ~2%. Tror man snarare på ~1% inflationsjusterad riskfri ränta så blir siffran 6.5%.

Jag brukar anta kring fem procent realt årligen. Men avkastning är inte något jag funderar så mycket på, utan jag fokuserar mer på SWR, där jag antar tre procent årligen.

Min killgissning

Källor: Antii Ilmanens två böcker, Investing Amid Low Expected Returns och Expected Returns samt Larry Swedroes bok The Only Guide to Alternative Investments You’ll Ever Need.
Rational reminder tråd samt extrapolering av UEQC och EN4C ETFernas utveckling plus en massa förhoppningar från min sida :slight_smile: