Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Hi,
We have 2,97% fixed for 2 years. Danske bank.
Around 5M in mortgage (73%).
I don’t know if it is good idea to jump back to the flexible one (we can do that): it’s 2.87.
The rates possible will be at least on same level or even a bit decreased, and also difference in 0.1 for 5M it not small, but still have doubts…
Also I heard that it could be taken away tax deduction for mortgage. What do you think about?
Thanks (förlåt för engelska)

28 punkters skillnad :confused:

När jag förhandlade och bytte bank sist så sa dom att tumregeln var att köpeskillingen höll som värdering i ca 5 år, efter det kunde det behövas en ny värdering. Men det kan nog variera bank till bank hur mycket dom bryr sig och det beror säkert en hel del på objektet i sig också.

LF har oftast egna mäklare i området.
När vi skulle byta bank ville de ha en värdering (vi köpte på toppen 2022) och bytte bank 2023. De sa att deras mäklare i området kommer höra av sig.
Han hade bra koll på området och frågade bara lite om huset över telefon, sedan var “värderingen” klar :stuck_out_tongue: . Givetvis ingen kostnad

1 gillning

Svarar mig själv:
LF bank med flytt till dem.
Fick upp 10 punkter på rörligt samt 15 punkter för 1 års om jag ökade mitt isk sparande med 500kr i månaden hos dem.

Ger isf följande 2,92% rörligt samt 2,69% för 1 årig med 1 månads räntefritt inräknat i detta annars 3,19 / 2,94.

Total rabatt 105 respektive 80 punkter.

1 gillning

Tack! Var det vid flytt till LF alltså?

Jag pratade precis med bankman efter att ha fyllt i formulär på SEB. Jag frågade om räntefri månad, inget han kände till utan det vanliga pratet om helhetskund.

Hur ska man lyckas få erbjudande om räntefri månad vid flytt? Ni som har erbjudits det, vilken bank och vilket tillvägagångssätt hade ni?

2 gillningar

Ringde idag till LF då jag oroade mig kring rabatten vi fått. Visade sig att de förlängt vår rabatt på 1.5% mot listräntan.

Så från 1mars har vi 2.74% rörligt. :smiley:
Belåning enligt låg värdering är 82% och lån på 3 milj.

Vi har 4 milj sparande, månadssparande och försäkringar. Vi har även tjänstepension där.

1 gillning

Swedbank 2.94% (1.3 % ränterabatt). 64% belåningsgrad, 3.7 milj villa värdering.

Fick detta efter att ha tagit ut amorteringsunderlag. Dom ringde samma dag.

Jag sa att jag ville byta pga bättre ränta och slippa omförhandla hos andra banker. Hon kunde ge rabatten under två år (max tydligen) istället för ett.

Gillar fortfarande inte upplägget att man behöver omförhandla (straffar de med taskigt minne, dålig ekonomisk koll osv). Så kanske byter bank ändå.

3 gillningar

Jupp (utfyllnad)

1 gillning

Vi fick det av SEB efter att ha uppgett att Swedbank erbjudit oss det. Det är sant och jag gjorde tyvärr inget speciellt för att få det av Swedbank, de bara erbjöd det som jag minns det. Har för mig att Swedbank erbjöd samma ränta som vår dåvarande bank LF men sen sa att vi kunde få räntefri månad för att göra det mer attraktivt. Men detta var i november/december förra året innan de två senaste sänkningarna, kanske var bankerna mer på hugget att få in nya kunder då.

1 gillning

Hej. Har i nuläget SEB - 3.9% bundet i två år som löper ut nu i slutet av April. Är det för tidigt att börja redan?
Tips på steg i omförhandlingen? Bör jag först kontakta SEB, direkt fråga om amorteringsunderlag eller först kontakta andra banker och få erbjudande från dem?

Första steget är alltid att prata med din nuvarande bank för att se vad deras bästa erbjudande är. Tycker du inte om deras erbjudande, då kan du prata med andra banker. Men onödigt att begära amoeteringsunderlag eller prata med andra banker när du ubte ens vet vad din nuvarande bank kan erbjuda dig.

3 gillningar

Dessvärre är trenden att den grupp som ringer upp med amorteringsunderlaget verkar ha ett högre mandat att ge just en bättre rabatt. Upplever inte kundtjänst i fronten har alls detta mandat, men det kanske har ändrats på senare tid.

1 gillning

Har förhandlat med Handelsbanken och blivit erbjuden 1,44% i ränterabatt med ett års giltighet. Fortfarande sämre än Avanzas bolån för PB kunder. Lite surt att behöva byta bank men det lutar nog åt det.

1 gillning

Jag fick intrycket av vad som skrivs i denna tråd att storbankerna idag skulle vara mer intresserade av att få nya lånekunder än för några år sen. Så jag ringde runt.
Erbjudanden var bedrövande, motkraven befängt orealistiskt och jag fick flera goda skratt.
Det var helt omöjligt att få ett erbjudande utan ‘rådgivning’, även när jag var extremt tydlig att jag vill bara erbjudande utan motkrav.

Villa 6,5M, 36% belåning. Väldigt bra ekonomi.

De banker som på ett sätt tvingar en att gå igenom en finansscreening online ignorerades.
Jag vägrade även i samtal att ange massor av irrelevant info om min ekonomi som var mer relaterad till hur mycket som de kan fånga in än om jag kan betala av lånet.

Ingen ville ge någon rabatt utan att vi placerade ganska mycket kapital.
SEB kräver 2M för en rabatt på 1,49%; 1M för 1,39%
Nordea angav att listpriset gällde (+0,7% över nätbanknivå)
Swedbank erbjöd 1,3% om vi blir helkund (vi gick inte in på vad som krävdes för det)

Vissa som ringer upp en vet inte ens vilken nivå onlinebankerna erbjuder. Andra hade ingen koll alls på vilka pensioner faktiskt är flyttbara.

Slutsats:
Storbankerna må tjäna mycket pengar, men det är tydligt att de är ute efter lättfångade fiskar utan att ha varken bästa masken eller vassaste spöet.
Det är enklast och mest lönsamt att hålla sig till en bra nätbank eller om man nu råkar få det bästa erbjudande där dina sparpengar redan finns ta det där.

6 gillningar

2,97 på SBAB för oss f.om 17 feb. Innan det var det 3,33.

1 gillning

1.54 % rabatt på Swedbanks rörliga
79 procent belåning

Ja, dessvärre är det ganska vanligt. Bedrövligt!

Jag har 2,85% i ränta via LF. Men så som LF pratar är att de gör mig världens tjänst. Som att dem inte ens tjänar pengar på mig.

1 gillning

Haha, lite som SEBs lånehandlingar jag nyss skrev på. Bra ränterabatt, absolut. Men 3 punkters marginal? :smiley: (Finansieringskostnad åt höger)

Dra den om Rödluvan också…

2 gillningar