Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Dagsfärska siffror
SBAB 3,07%
Rörlig 3 månaders
Lån 2 396000 kr
Belåning 68%

Sänktes idag från 3,87. Jag var nöjd tills jag började läsa den här tråden :expressionless:

2 gillningar

Det låter som du pratar om gröna bolån, stämmer det?

Japp, glömde nämna att det rör sig om gröna bolån.

Hade lite is i magen och lyckades förhala påskrivandet hos landshypotek tills i går. 2.89 känns helt ok och 10 punkters ränterabatten man fått som ny brf-kund hos dem ska gälla i två år, vilket borde leda till att de ligger åtminstone hyfsat till framöver. Skönt att inte bidra till storbankerna, också!

1 gillning

Har också upplevt det som att prata med en vägg hos Nordea trots låg belåningsgrad och vilja att flytta engagemang…

140 punkter rabatt hos LF (2,84% i ränta i nuläget). 3-månaders.
Lån på ca 4,5 mkr, knappt 70% belåning.
Hade önskat några punkter till men saknar kanske antingen rätt kontakter eller rätt påtryckande karismatiska framtoning…? :man_shrugging:

Nu har jag pratat med två banker:

Handelsbanken
Rörligt: 3,15 %
Krav: vardagsekonomi och sparande

Ville inte ens skriva vad de kan erbjuda vid bara flytt av bolån.

Swedbank
Räntefri månad
Rörligt: 2,96 %
Krav: vardagsekonomi, sparande och flytt av tjänstepension

Utan motkrav, rörligt: 3,09%

Belåning 83%, lån 2,6 milj. Har 2,99 hos LF nu (när alla sänkningar slagit igenom). Räntefri månad väger ju upp, men inte tillräckligt för att orka pilla med bytet för min del samt att deras lösning för tjänstepension är sämre med högre avgifter än vad jag har nu hos LF.

1 gillning

Ni som förhandlar nu, har ni fått krav på ny formell värdering av fastigheten med värderingsman inför flytt av lån?

Jag har bundna lån som löper ut i sommar, bostadsrätt köpt under marknadstoppen 2020, sannolikt backat ngt i värde åtminstone i de förenklade värderingar som banken gör. (Tror dock att värdet stått sig rätt bra trots marknaden pga populärt område.)

I tidigare diskussion med LF för att lägga om lånen krävde de ny värdering. Känns som en dyr och jobbig grej som man helst inte gör i onödan?

Har just nu 3,32% via SBAB och den går ner nästa månad, runt 2,97%

Belåning 69%

Kollade med SEB just nu på bakgrund av denna tråd. 3.5% var offerten :slight_smile:

Någon som vågar sig på att binda idag? Med tanke på inflationssiffrorna idag.

Nä…missade att binda i december innan långräntorna stack så bara att hålla tummarna nu istället :sweat_smile:

Vad kunde man binda på i december? Kontra nu

Enligt lag får de inte låna ut över 85% av marknadsvärde, så om lånet överstiger detta enligt deras modeller (p g a värdetapp) tror jag de behöver få in en värdering.

Band på 2,87%, tre år i december. 4 MSEK, 50% belåning.

1 gillning

Mitt lån går ut i slutet febuari, fundera på att byta bank. En bostadsrätt värderad till 1,5 milj, nuvarande skuld 1 333 000. Blev erbjuden 2,95 % rörlig ränta. Är det bra eller dåligt.

Inlägg flyttat från en annan tråd. /Mod

Har ett erbjudande på 3,02 på två år och 2,90 på ett år. 80procent belåning
Riktigt svårt

Jag har 3,40% hos Swedbank men den kommer sänkas här nu snart igen

SBAB - 3.14%, 73% belåningsgrad

Mitt lån går ut den 25 feb. Ska ändra till rörligt blev erbjuden 2,95%.
Belåningsgrad 85%.
Är det bra eller dåligt?

LF
Rörligt: 2,74%
Lån: cirka 3,3M
Belåning: 85%

3 gillningar