Kanske har jag missförstått, alt har en mycket sämre ränta än alla er andra, Sparbanken Skåne 80% belåningsgrad, 3,19 rörlig och har sk ränterabatt 1,05%… Jag vet att belåningsgraden är hög, men är det enda orsaken till att jag har så hög ränta?
men har du KF/ISK eller sparkonto hos de? de brukar tar några avgifter eller courtage osv. Därför får du lägre ränta, de tar pengarna från en annan sätt.
Inga courtage för min del då jag endast månadssparar i fonder och inte aktier.
Storleken på lånet spelar också roll ![]()
Swedbank
Lån: 3,8 MSEK
Belåningsgrad: 80%
Rabatt: 1,36%
Ränta: 3,13% just nu / 2,88% i mars.
Inte supernöjd då jag vet att bekanta har lite under, förhandlar med HB just nu.
Skandiabanken har fortfarande inte sänkt sina räntor.
Finns det någon poäng i att ens fråga dem, eller är det färdigförhandlat som gäller? (i mitt fall, 0.8 procentenheter rabatt från listräntan om 4.15% vilket ger 3.35% ränta, 6.49 mkr bolån)
Har iofs. en belåningsgrad på 88% så det är nog kört att försöka flytta till en annan bank… inget alls att hota med. Antar att de andra bankerna struntar i inkomst osv. när belåningsgraden är så hög?
Ja, med tanke på att de ofta brukar se till att ligga lite under SBAB så är det lite underligt att de ännu inte agerat. Borde inte dröja länge, men du kan ju alltid ringa och pressa på
Vill de sticka ut lite extra så borde de absolut sänka med 0,25 procentenheter, och inte 0,2 som SBAB gjorde.
SBAB är ren skit just nu med rörligt över 3.00%. Ingen bannk skulle ha rörligt efter rabatt över 3.00% just nu.
Ja, det går förstås att räkna på det viset med, är för dåligt insatt för att säga vad som ger mest rättvist utfall eftersom snittet (åtminstone på de bundna) dras ner rätt rejält av sådana som sitter på 1.25 från 2021. Av att döma här på forumet så verkar våra 2.65 (rörligt) och 2.69 (bundet) vara bland det absolut bästa som går att få idag och det innebär väl 0.6-1.0 mot snittet som du är inne på.
Landshypotek la sig på 2.99% för 60% belåningsgrad och 3.09 för 75%. Ikano fick jag 3,11% med 68% belåningsgrad (lite godtyckligt
). Stabelo/hypoteket har inte sänkt än. Nischbankerna har ju sänkt mer och tidigare än riksbanken. Nu verkar man ta igen det och sänka mindre. Det stannar kring 3% beroende på belåningsgrad. Riksbankens nästa räntesänkning och omvärlden är osäker.
Marginalen vid 2,25% blir ju 0.75% vid 3% ränta. Så SBAB hämnar väl där dom gör, tyvärr. Tror den vanlige storbankskunden har ännu sämre ränta. Några som förhandlar och byter bank får lägre tillfälliga 12 mån rabatter.
Håller med, för bundna räntor blir det konstiga jämförelser hur man än gör, de tecknas ju vid olika tillfällen med olika förutsättningar.
Min tanke var främst för rörliga räntor och att det där inte är så objektivt att jämföra ens egna räntor med listräntan, utan istället med snitträntan vid varje tillfälle.
Länsförsäkringar har just nu listränta om 4.24% och skriver att deras snittränta i december låg på 3.44%. Känns mer rimligt att räkna ut en “besparing” gentemot 3.44% om man ska jämföra.
Visst, förstår hur du menar. Då är min rabatt (0.8) jämfört med snittet rätt i spannet som du angav ,(0.6-1.0).
Jag och tjejen har precis vunnit budgivning på vårt första hus och ska träffa LF på fredag.
85% belåning, 2,5 miljoner.
Blev erbjuden över mail 1 år på 2.99 och rörlig 3.05, detta var några dagar innan riksbankens sänkning.
SHB var inte ens i närheten med 3,5 rörlig över telefon.
Då vi köpte av LF mäklare får 2 månader räntefritt vilket ingen annan bank kan matcha. Frågan är om man ska binda en del?
Kör ni rörligt på allt?
Grattis till huset och ett väldigt bra erbjudande från LF. Två månader räntefritt blir svårslaget. Ni fick väl en ränterabatt på den rörliga räntan, så om det var 3,05% före räntesänknigen borde det vara ytterligare -0.25%. Inget och tveka på i min värld. Hade valt rörligt. (Sen får ni se vad LF erbjuder när rabatten ska omförhandlas).
Bundet vs rörligt är ju annars en fråga om vad ens ekonomin och nattsömn klarar. Rörligt är statiskt billigast. Men eran ekonomi behöver klara att räntan höjs.
Snitträntor uppdateras per månad och gäller bara nya lån tagna under respektive månaden.
Är hos LH nu men det verkar att det kan vara lönsamt att ringa en runda till storbankerna nu. Jag anade att LH skulle sänka mindre nu.
Sparbanken ger 2.99 i ränta just nu på 3 år eller 5 år. Kör gärna bundet då jag vill ha lite trygghet och är ensam med hus.
Funderar på att slå till. Bundna går väl inte ner något mer och rörligt kommer nog inte ner som förr i tiden iallafall, eller vad tror ni?
Ända invändningen jag har är att du borde kolla med fler banker. Ska du sitta med lånet i 3 - 5 år är det värt och lägga ner lite arbete.
Skandiabanken sänkte idag.
Det är bara Stabelo och Hypoteket som inte sänkt än.
Håller just på att förhandla bolån med siktet på bästa 3 månaders. Sitter nu på SBAB. Stabelo har nu sänkt men har 2.89% i vårt fall vilket är mer än SBAB på 2.87%. Ser att det går att få 2.82% på Skandia med pension flyttad men oklart om det är bra affär och värt krånglet.
Pratade med Nordea häromdagen som första storbank jag kontaktar. De ville inte gå under 2.99%. Var som att prata med en vägg. Lite förvånad.
Vår situation: Bolån på ca 5M, 50-60% belåningsgrad, grönt bolån, inkomster på 150k i månaden, sparkapital kring 4M. Inga övriga lån. Vet inte om jag missar nåt men tycker banker borde vara intresserade av oss som kunder.