Svårt att få bra erbjudanden på så “små” lån ![]()
Fick erbjudande på 1.45 rabbat hos SEB imorse till en ränta av 2.79. RIngde och bad LF matcha men dom fortsatte påstå att deras marginaler gör att dom inte kan ge mer än1.25 i rabatt till en ränta av 2.99.
Så blir att flytta över till SEB.
Man måste ju försöka ![]()
Många bäckar små ![]()
Sanningen är att de många bäckarna hade kunnat transformera de flestas ekonomi bra mycket mer än vad man förstår. Mina egna utgifter om vi kollar på några fasta utgifter som exempel jämfört med listpris
Bredband 299 kr
Listpris 599
Bolån 5344 kr (2,65 %)
Listräntan 8551 kr (4,24 %)
El 0* (inköpspris 13 månader, 0 månadsavgift)
Listpris ≈ 75 kr/månad?
Mobilabonnemang 30 gb 125 kr
Listpris 349 kr
Totalt: ≈ 45.500 kr besparingar
Bytte från LF till SEB i december och vi är riktigt nöjda so far! Förutom bättre ränterabatt och räntefri månad så är hemsida, app och kundtjänst mycket bättre.
Vaa fick ni räntefri månad? Försökte fråga om de men var inget dom erbjöd sa dom…
Jag ifrågasätter inte men jag tycker ändå att det är intressant att du funderar på att binda igen efter att det blev fel förra gången och du köpte loss dig för 50k.
Kommer du att vara nöjd om räntorna fortsätter ner eller köpa loss dig igen?
Ja, det fick vi efter att jag uppgivit att Swedbank erbjudit oss det. men det skiljer kanske mellan olika landsdelar eller för att det blivit 2025 och två räntesänkningar har skett sen vi bytte.
Var det villkorat ? Fick ni flytta ngr engagemang?
Vi behövde ta möte med pensionsrådgivare och sparrådgivare men egentligen inget krav på att faktiskt flytta något även om de såklart pushat lite för det. Har flyttat gammal tjänstepension eftersom det var bättre deal hos SEB. Större delen av mitt eget sparande har jag kvar i Nordnet men har flyttat ett barnsparnde på 500 kr per månad från LF till seb (LF global index, samma avgift hos båda).
Fick inte räntefri månad via Nordea.
Men nöjd ändå med 2.60% rörligt hos Nordea.
Mestadels då jag inte tror att räntorna kommer sänkas så betydligt mer, och när jag väl hamnar under 3%, ponera 2.60 - 2.70 så anser jag att det är helt OK nivå i månadssumma.
Och, om vi ponerar att räntorna skulle hamna runt 1.5% om 2 år, så är jag ändå med i den sänkningen om jag låser fast nu i två år. Eller, så öppnar jag upp den igen, men då till betydligt mindre summa pengar
Känns konstigt att bundna räntor ligger över rörlig ränta i dagsläget.
Tänker primärt på 1 och 2 åriga.
Finns ju så klart en risk att allt vände och räntorna sticker, men samtidigt prisar många in ytterligare en sänkning under vår/sommaren.
Så förstår inte riktigt varför man binder på så kort tid, 5 år runt 3% är ju ändå någon form av säkerhet, men att vi närmsta året får en höjning känns ju inte så osannoligt, även om risken så klart finn. Kanske den man betalar för…
LF Bank
Rörlig ränta.
1,28% Ränterabatt.
4,24% Listränta.
Så 2,96%.
70% belåning.
Den är super låg ränta.
Helkund, eller bara lönekonto?
Helkund, jag har allt hos Nordea.
Okej tack. Den är inte så låg som jag trodde. De tar avgifter från dina andra tillgångar.
Förstår jämförelsen, men listpris på boån är det ju få som betalar. Vore det inte rimligare att tycka att “besparingen” är er ränta jämfört med snitträntan? (kanske normalt 60-100 punkter under listräntan)
Har inte Nordea-fonder, utan valt egna, så nej…
Precis omförhandlat ränterabatt hos Swedbank:
Lånebelopp: 3,4 Mkr
Belåningsgrad: 45%
Ränterabatt: -1,44%
Grönt bolån: -0,10%
Ränta: 4,24 - 1,54 = 2,70%