Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

2.88% rörligt hos SEB.
Strax över 3 miljoner i lån, med en belåningsgrad på drygt 55%

Gjorde precis mitt första bankbyte för lånet. Flyttade till Nordea, fick 1.45% rabatt (2.84% rörligt efter rabatt). Har lönekonto där sen tidigare, annars inga andra åtaganden förutom att de vill ta ett möte, men inga krav på att vi flyttar något. Lånet är på 3.5m, 82% belåningsgrad. Jag viftade även ett erbjudande från Swedbank på 1.45%, innan det ville Nordea erbjuda 1.25%

1 gillning

Nytt bolån
SEB 5 år-bindning 2,79%
Lån 3 900 000, belåningsgrad 79%
Lönekonto, pensionssparande och ett litet litet ISK-sparande, 11 000kr och 500kr/månad

1 gillning

Jag fick 2.99 i erbjudande av landshypotek. Rörligt i 3mån

Har ett bolån på 1.6milj och 60 procent belåningsgrad

Tillägger att man även erbjöd rörligt på
2,77% för samma lån

Lyckades precis få 2,3% på rörligt, bankbyte igen haha!

1 gillning

Berätta mer🤗

Riksbankens ränta är på 2.25, gå och trolla någon annanstans

9 gillningar

Rörligt 3 mån

1 gillning

Jag förstår inte hur man kan bli erbjuden en sådan ränta.

Jag får själv slåss med näbbar och klor för att banktjänstemännen (efter att de har fått mandat från sin chef) ska erbjuda 3.04% på rörligt… vilket motsvarar det som nätbankerna erbjuder

2 gillningar

LF rörligt. Har 1.35% ränterabatt, guldkund.
Idag gick således min rörliga ner till 2,89%.
Möte nästa vecka för se vad vi kommer fram till, jag anser oss ha ett bra förhandlingsläge då alla förutsättningar förbättras.

Vi kommer flytta till nytt hus och hade möte med Swedbank om lån till detta.
Erbjudandet vi fick var 2,49% bundet 1 år
Lån 6,2 miljoner
Värde 7,3 miljoner
Enda krav var att bli nyckelkunder.

Har ett på 2 år och ett annat på 3 år. Ena på strax under och andra strax över 3%, förhandlat i höstas. Nordea förhandlade ner sig själv när vi började begära ut amorteringsunderlag och flytta pensionspengar eftersom vi är sjukt missnöjda med banken.

2,9% efter 1,34% rabatt på swedbank. Rörligt, 85% lånegrad.

Swedbank är kass på att ge sina befintliga kunder bra service. Jag hade alla mina banktjänster hos dem och var premium-kund. De sänkte min ränterabatt!
Jag flyttade omedelbart allt mitt bankknös till Skandia då de gav mig bra villkor. Har inte saknat Swedbank för 5 öre.
Låste mitt banklån på 2 år@2,90%.
På Swedbank hade jag 3,5% rörligt. Skandia erbjöd 3,15% rörligt…

2 gillningar

Börjar bli dags på allvar att kontakta banken för att försöka få ränterabatt/erbjudande på bottenlånen. Hur låter formuleringen nedan, ska jag lägga till något/ta bort något/formulera annorlunda? Rörlig ränta sägs väl vara bäst över tid om plånboken tillåter.

"Hej!

Börjar bli dags att se över våra lånevillkor igen.

Just nu har vi på bottenlånen:

lånenummer/ID - aktuell ränta 3.59% rörligt 3 mån. löper ut 2025-03-31
lånenummer/ID - aktuell ränta 4.69% bundet 2 år löper ut 2025-03-31

Jag skulle vilja ha återkoppling med erbjudande på ränterabatter på följande två scenarion:

1. Båda bottenlånen med rörlig 3 månaders ränta fr. 1 april.
2. Båda bottenlånen med bunden ränta på 1 respektive 2 år fr. 1 april.

Värt att notera är att jag nu även flyttat min tjänstepension till er, vilket innebär att vi har ännu mer bankengagemang.

MVH"

…missar jag något som bör formuleras om/läggas till för att maximera chansen till ett OK erbjudande? Utgår i detta scenario från att vi behåller lånen i samma bank.

Tack RT!

Må så vara. Jag är inte trogen någon bank och brukar byta när ett bättre erbjudande fås. Just denna gång blev det Swedbank och vi hade även tur att få 6 månader räntefri handpenningslån samt kommer få räntefri överbryggslån. Jag vet att det finns en annan tråd som diskuterar Swedbank som bank.

Hej alla. Vi har i dagsläget lån på ca 1.7 miljoner på Nordea.

Lånet är fördelat på tre: ett rörligt, ett på två år (som löper ut nu i mars), samt ett på tre år som löper ut nästa år. Vi kommer med största sannolikhet lägga upp det som löper ut nu i mars som rörligt.

Vi har i dagsläget 1.25 procent i rabatt på det rörliga och antar att vi kommer få det på det vi lägger om till rörligt också.

Vi är belånade till 75 procent ungefär och har sedan vi tog bolånet dels gått upp i lön, både jag och min sambo, flyttat över all tjänstepension till Nordea + blivit guldkunder (eller vad det nu heter).

Jag utgår från att vårat förhandlinsläge är bra. Tycker ni 1.25 är för lågt idag eller ska man vara “tuffare”? Enda nackdelen är att vi har en tredjedel av lånet bundet fram till nästa år…

Nja, ganska dåligt läge pga ert låsta lån…
Räknat på om det kostar att lösa lånet?
Är räntan på det låsta lånet väldigt bra så väger väl det upp för sämre rabatt i övrigt.

1.25 i rabatt är väl ok, som du ser högre upp så har flera personer högre rabatter. Ni borde kunna pressa det lite såklart!

4 gillningar

Fick erbjudande idag på villaköpet,

Lån på 3,73 M
85% belåningsgrad
1,37%-enheter i ränterabatt,
3 mån “Rörligt” 2,87%

Känns rätt rimligt med tanke på inget enormt lån och hög belåningsgrad.

1 gillning