Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Vilken bank?

LF Göteborg och Bohuslän.
De erbjöd även 2.75 på ett år bundet.

1 gillning

Dessa skulle jag själv mycket gärna valt, även om det lägre budet var förenat med krav som jag helst undviker. Grattis till bra erbjudanden båda två!

2 gillningar

Jag tror inte på ‘tacksamhet’ av en bankman. Det som redan finns på banken gör ingen effektiv hävstång. Tror möjligheten hade varit bättre om du hade väntat med flytten och använd den aktiv i din förhandling.

1 år bundet 2.95%
3 mån rörligt 3.24% just nu

Söker lite och ser att bankerna spår någon räntesänkning ytterligare i vår/fram mot sommaren.

Frågan är om man skulle tagit rörligt tillsvidare kanske av alternativen ovan? Det gäller räntesats på bottenlån.

Om det är alternativen hade jag bundit på ett år. Bankerna spår kaaanske en till sänkning i år, men senaste inflationssiffrorna fick marknaden att tro på inga fler sänkningar.

Ett år är ju oavsett billigare för dig även om det blir en till sänkning.

1 gillning

Tack för svar.
Precis för en eventuell sänkning till blir väl troligen 0.25 punkter då vilket ger 2.99 på rörligt?

Kanske bäst att ta 2.95 på 1 år då, så har man garderat sig lite.

2 år just nu var på 3.39%.
3 år just nu var på 3.45% men banken inväntade nya siffror.

Först och främst: Tack för alla delningar i forumet, läser RT-forumen väldigt ofta men detta blir mitt första egna bidrag - förhoppningsvis kan jag ge lite värde tillbaka med detta inlägg.

Jag har nu gjort en gedigen jämförelse och förhandlat med 3 banker, inför vårt första villaköp:

Givet tabellen så är Swedbank tydligt bäst, som vi fick sista budet av precis nyss. Varken Nordea eller LF är villiga att gå ned ytterligare. I dagsläget har jag Nordea som vardagsbank, men frugan har Swedbank. Med detta erbjudande så behöver jag byta till Swedbank som vardagsbank också, vilket inte är ett problem för oss då planen hela tiden var att vi skulle byta till en gemensam bank - den som erbjöd bäst villkor på villalånet.

Tillträde är i slutet på maj, vi funderar på att ta hela lånet på rörligt till en början, men sedan binda ca 60% av totala lånet fördelat på 2- & 3-års bindningstid, och lämna ca 40% rörligt efter sommarens möjliga räntesäkning från Riksbanken, även om det inte kommer någon sänkning så binder vi. Hur hade ni gjort givet räntesatserna på respektive bindningstid? Bör vi istället binda allt om vi ändå vill binda ca 60%?

Edit:
För er som jämför: Lånet är på 3.740.000 SEK med 85% belåningsgrad.

2 gillningar

Tack för du delar! Är det bara bolånet eller finns det andra krav från bankerna? T ex. Sparande, flytt av tjänstepension, försäkringar mm.

Man brukar inte förlora så mycket på korta bindningstider som 1 - 2 år mot rörligt. Inte fel att binda givet osäkerheten i världen. Men se upp med att ha flera olika bindningstider hos storbankerna. Blir uselt förhandlingsläge när lär delar av lånet löper ut och ska omförhandlas.

Tack för svar! Förutom att jag flyttar dit som vardagskund så är detta också baserat på att vi har ett litet sparande (flyttar barnsparet dit som vi har på ett ISK hos Avanza idag, avsätter 1250kr/mån). Annars inga krav. Men totala sparkvoten för oss är ganska hög (kan spara ca 27k/mån tillsammans efter flytten, bortsett från pengarna vi redan har sparat) och jag tror att det spelade in en del, givet att det blir en säkerhet för banken. Men inget krav på att de pengarna måste sparas på Swedbank eller att vi ska flytta befintligt sparande dit.

Efter lite eftertanke tror jag att vi kommer att låsa hela lånet på 2 års-räntan (2,84%) för att sen ha ett bättre förhandlingsläge när den bindningstiden går ut istället för att sitta på olika bindningstider.

1 gillning

Jag vill påminna om att lån bundna efter 1 juli i år troligen kommer ha bättre villkor för förtidsinlösen: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2024/12/en-ny-regel-om-ranteskillnadsersattning--minskade-hinder-mot-fortidsbetalning-av-bostadslan/

Därför kan det vara tråkigt att binda långt precis innan dess.

4 gillningar

Seb
4.7 i lån
1.5 rabatt
2.74 i ränta
50% belåning

Förra veckans deal.
Fick ta me sambon till seb och bli helkund. Dock tog de bort våra avgifter för enkla vardagen efter lite protest.

Lite starkt att kalla dem relationsbanker. Dom bygger bort kontor, personliga möten, direktkontakt med sin bankman och hänvisar till chatt (AI), internetbank och självbekäning. Haft bolån hos Swedbank och Avanza, ingen skillnad alls i personligt bemötande etc, förutom att slippa argumentera räntor. Behövs ingen kontakt förrens lånet ska omförhandlas.
Även sparande, aktier etc sköter jag utan personlig inblandning i båda fallen.

Så räntan är det enda viktiga i val av bank, och dom tjänar pengar på mig oavsett hur mkt jag lyckas pruta, tyvärr

1 gillning

SWEDBANK .Jag hade 2,94 % på 5 år bundet . Sedan januari i år . Belåning 77% ,lån 3,8 millioner . Bara bolån på swedbank inga andra tjänster eller sparande . I början på mars fick begära amorteringsunderlag och lagt om lån till 2,80% på samma 5 år i samma bank . . Inga krav stäldes direkt utan muntlig löfte att jag flyttar lönekonto och skaffar försäkringar hos dem .

Det här förstår jag inte. Hur kan du binda om ett bundet lån? Det går väl inte banken med på utan ränteskillnadsersättning. Sbab erbjuder ca 3,30% för 5år.

Det klart man kan . Rörlig ligger väl över 2,94% då ska man inte betala ränteskillnadsersättning . När det blir sänkning av RB då rörlig ska liga runt 2,80-2,90 då ska man passa på att binda om lånet och förhandla ännu förmånligare ränta på bundet . Det gäller att alltid vara på banken och inte lata sig på soffan . Jag fick lära mig detta genom att läsa hela tråden.

3 gillningar

Grattis till bra rabatt och bra förhandling! Jag har nu förstått att givet att jämförelseräntan (statsobligation + 1%) ligger under ens egen kundränta, i ditt fall 2,80%, så kommer man alltid att kunna binda om eller flytta sitt lån utan att betala någon ersättning. Detta behöver inte bankerna berätta för oss som kunder om vi inte själva påpekar det.

Det betyder att man i praktiken kan binda ett lån på 5 år eller mer, men välja bindningstid själv så länge inte jämförelseräntan går ned under ens egen kundränta.

Jämförelseränta räknas ut enligt (Statsobligation på aktuell bindningstid + 1 procentenhet), just nu ligger alltså jämförelseräntan på 5 års bindningstid på 3,35% (2,35% + 1%). Det betyder att så länge inte räntan på statsobligationen går ned till 1,79% i ditt fall så kan man alltid binda om eller byta bank kostnadsfritt.

Aktuella räntesatser på de olika statsobligationerna finns här, och för att få vad jämförelseräntan ligger på så lägger man på en procentenhet (1%). Om du har ett bundet bolån men ligger under jämförelseräntan kan du byta bank eller binda om lånen utan att betala ränteskillnadsersättning.

4 gillningar

Hej, jag har skrivit tidigare i tråden men behöver hjälp igen.
Jag har en bostadsrätt med 1,945,050 i lån. Amortering = 1650kr/månad
Belåningsgrad ca 67%

Sen November har jag kört med rörlig 3,50%
Som numera ligger på 3% rörlig
Många säger att jag ska vänta med att binda men jag är dels orolig över läget i världen just nu och känner att jag mår bäst av att veta vad jag har i månadskostnader. Framförallt nu när man har flyttat isär och bor själv och det är svårt att få ekonomin att räcka till.

Pratade nyss med banken som talar om för mig att räntorna har börjat stiga de senaste dagarna och att den två åriga har gått upp med 10punkter bara de senaste två dagar.

Detta erbjuder Handelsbanken mig nu
2år=3.06
3år=3,21
5år=3,34

Som sagt har jag 3.0% rörlig fram till 1:e Juni iaf.
Men att det ska spenderas mycket pengar på militär upprustningen måste väl betyda att räntorna kommer att stiga eller?

Jag har dåligt koll på sånt.

Tack på förhand

"Efter inflationschocken – nu tror bara en bank på sänkt ränta

Torsdagens oväntat höga inflationssiffra har fått flera banker att skrota sin prognos på ytterligare räntesänkningar från Riksbanken…"

saxat från DI.se, vi får se vad det blir, men känns bra nu att vi precis tog 2.95% i 1 år framöver på lånen.

Hejsan, jag tror många funderar nu om man skall binda, även jag.
Lån på 1.75miljoner 50% belåning. God ekonomi och skulle lätt lösa hela lånet idag.
Erbjuden 2.94% på 2 eller 3år. För mig låter det som en bra deal som läget är idag…eller?

1 gillning