Hyfsat bra ränta! Jag hade bundit
Om jag hade kapital att kunna “lätt” lösa 1,75 millioner i lån så hade jag gjort det eller låst i 10 år med 3,45 . När man har så lite summa samt att man inte behöver amortera då skillnad på 0,6% är så pass liten så att räntan från sparade kapitalet lätt kan täcka denna skilnaden och man inte ens behöver fundera eller ställa frågor här på RT.
Efterklokhet:
Först i går insåg jag att den hanterbara “riskfriheten” med att binda sin låneränta är intressant även för mig
Dvs att en bindning både ger en säkerhet mot ränteuppgång samtidigt som det finns ett spann att bryta bindningen utan kostnad om räntorna skulle gå ned.
Insikten kom tyvärr först nu, trots flera bra forumsinlägg under förra året, och nu senast av @vhems i Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank? - Nr 3096 av vhems.
För min del, med SBAB som bank, så borde jag därmed ha bundit redan före 2025-01-10 då deras fasta räntor höjdes. Hade jag sedan av någon anledning ändrat mig så hade jag kostnadsfritt kunna bryta bindningen så länge marknadsräntorna inte sjunkit alltför mycket.
Istället band jag först i går (på 3 år), och har därmed “missat” 0,15 procentenheter lägre ränta jämfört med om jag agerat tidigare.
Hur ser det ut med rörliga räntan just nu för folk? Jag erbjöds 2,76 igår men tycker eg att man borde kunna få ner lite till. Vi har ett par miljoner i lån och 50% belåning.
Det är räntan på bostadsobligationer man jämför med när man beräknar ränteskillnadsersättning. Har bara hittat den på konsumenternas för beräkning av ränteskillnadsersättning. Har själv hoppat över det här upplägget för att inte fastna när räntorna sjunker. Men nu kanske det är läge om räntorna stannar här. Men man måste ju lägga tid på att bevaka räntorna.
2,59%, dvs 1,64% rabatt, på rörlig ränta.
70% belåningsgrad vis-a-vis marknadsvärde, 85% vis-a-vis inköp.
Skriv gärna vilken bank ni har så blir det mer intressant i tråden ![]()
När ni förhandlar bolån med eran bank, säger ni vilka räntor ni blivit erbjudna av andra långivare så dom vet?
Eller bara att ni fått bättre erbjudanden?
Ska svara på ett erbjudande nu och osäker om jag bara ska argumentera för högre ränterabatt eller lägga fram de erbjudanden jag fått.
När du pratade med alla banker uppgav du vilken ränta ni hade erbjudande som bäst eller frågade ni bara om deras bästa bud?
Svårt veta om man ska ge dem en siffra som de ka ske bara lägger sig precis under
Precis förhandlat med Handelsbanken.
2.87 på rörligt. 1.42 i rabatt.
3.02 bundet på ett år. 0,67 i rabatt
Är kund tillsammans med sambon. Har våra tjänstepensioner hos dem också.
Hej
Bindningstiden går ut på bolånet.
Erbjuden rörligt 2.99% och bundet 2år 3.19%.
Osäker hur vi ska välja så tar gärna emot input. Är det ok bra räntor?
Efter förhandling med befintlig bank
Låter bra. Sonen fick 3,04 rörligt precis.
(sexsiffrigt, ~80% belåning, lägenhet)
Ok tack. Är det bara frågan om rörligt eller bundet som ska bestämmas ![]()
lån 2.3milj <50% belåning
Allt beror ju på hur mycket du har i lån och hur pass “god” kund du är. Jag blev erbjuden 2,76% rörlig i fredags (Swedbank). Ser dock att @PatrickBateman är erbjuden 2,59. Det är så väldigt mycket lägre att man undrar om det är något särskilt skäl till detta. Svårt att säga.
2,7 miljoner i lån 80% belåningsgrad
Swedbank
Rörligt 2,94
2 år 3,04
3 år 3,09
Funderar på två eller tre år, vi drömmer om att flytta om några år om drömhuset kommer ut på marknaden så vill inte binda längre än så.
Pratat med Swedbank idag och fick följande:
rörligt 2,94% om flyttad pension → 2,82%
1 år 3,44% om flyttad pension → 3,29%
2 år 3,19% om flyttad pension → 3,04%
sen ytterligare 0,10% för grönt bolån.
Är bostadsrätt med 3 miljoner i lån och 70% belåningsgrad.
känns lockande att ta den lägre ifall jag flyttar min tjänstepension.
Jag har idag 133k i ITP1 Alecta Optimal Pension, är detta en bra idé tror ni?
Där höjde även Länsförsäkringar sin rörliga med 0,05 efter att Sbab gjort det först. Varför höjer de när Riksbanken inte ens aviserat höjningar? Klart LF passade på att ta rygg på Sbab
Tycker det är vidrigt
Alecta Optimal Pension är en traditionell lösning. Om du flyttar hälften från traditionell till fondlösning på Swedbank så får du både en billigare och långsiktigt bättre pensionslösning.
Läs mer här: Jämför bolagen | Avtalat.se
Vi tog erbjudandet 2.93% på 3år.
50% belåning och 1.75m i lån (Nordea)
Det känns att det är inte mycket att förlora i kronor om ränta går ner jämfört med risken för högre ränta. Vi hade rörligt på 2.84% innan.
SBAB höjde bolåneräntan för att marknadsräntorna har ökat vilket lett till ökade upplåningskostnader. Läs gärna på om hur banker lånar pengar genom marknadsfinansiering via obligationer.
SBAB höjde också sparräntan för oss med fasträntekonton hos dem.