Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän.
Har även 99 punkter rabatt på 1-åringen (Effektiv ränta 2.75%) men kunde inte få detta innan tillträdet på något sätt.
Långa Marknadsräntor på väg ner . 5 års låg på samma nivå som i december u der dagen . Nu är strax över 2% . Ha is i magen och vänta några dagar till . Långa räntor kan gå ner .
Om det finns någon som mer kunnig i detta som kan uttala om det kan stämma eller ej gärna kommentera
Tack för svar!
Alla räntor är nog påväg ned då tullarna lär skapa ett nedåt tryck på köpkraft. Då behöver riksbanker sänka korta räntor för att få igång spenderandet, men även att ett sämre klimat ger fler köpare på långa räntor och därmed drar ned räntan som ges på dem.
Detta är nog trumps långa mål - att finansiera om statsskulden till lägre räntor som huvudanledning med en ”sidoeffekt” att han också lyckats fylla sina fickor på samma resa.
Har idag 3,42% på SBAB, känns ju inte super bra direkt… Strax under 85% belåning, kanske 83%, lån på 1 987 000kr. Både jag och min sambo är unga (25 år), har fasta anställningar och drar gemensamt in ca 52-53tkr/månad efter skatt. Låg avgift till föreningen och stort utrymme för oss att spara.
Vad för ränta tror ni är rimligt att sikta på vid möte med bank? ![]()
SBAB 3,02%
3milj lån
67% belånat
Energiklass C så 0,05% rabatt
Uppdatering
SEB
Lån 4,5 milj ca 80% belåning
Ränta 2,86% rörligt
Utan ledarnas 0,1 eller 0,1 på grönt så fixar man de borde man kunna hamna på 2,66%
Vad är din ränterabatt mot list? Sitter och förhandlar med SEB just nu & deras bästa bud är 2,90% 3m, dvs 135 punkter rabatt
1,38 punkters rabatt idag, men fixar jag
Borde man kunna få 20 punkter till (möjligen) ![]()
Byter bank
SEB
Lån 2.6m
2.74% rörligt (1.5% rabatt) och 1mån räntefritt
Ej inräknat grönt bolån eller medlem i ledarna
Snubblade över denna artikel och av det tramset som Trump håller på med så kan det bli billigare med bolånen för oss som fortfarande har rörligt dock så är det bara gissningar än så länge.
Nu har jag låst lånet på 1 år till 2.75%.
Skandia bolån
2.97% rörligt.
Med 59 %skuldkvot, eller 1.6 milj kr
Det har kanske tipsats om det tidigare i den här monstertråden men sajten byggahus.se har en superbra översikt på vad folk har förhandlat till sig för räntor med olika löptider, komplett med belåningsgrad, lånesumma och låneinstitut. Lätt att sortera.
Nordea. Lån 2.93m. 85% belåning 2.98% rörligt.
Hej,
LF, Lån 2.5 miljoner, 79% belåning. Har hela vårt engagemang där inklusive tjänstepensioner. 2.99% Rörligt.
Fick erbjudande från SEB i början av April (Efter att ha läst här att de ligger bra till kring bolåneräntorna) på 2,85 på 2år.
Det funkade dock inte endast med amorteringsunderlaget hos dem, utan de krävde även in en skriftlig värdering, som vi inte hade, så det blev tyvärr inget byte dit dessvärre.
Kravet från SEB var endast flytt av våra ISK-sparanden och två lite mindre äldre tjänstepensioner (SAF-LO), då de inte kan ta emot ITP1.
ta den rörligt med 2.85%
har själv rörligt hos SHB (vanlig kund med bara lönekonto) 2.80%
Har hamnat i ett läge där jag tyckt mig lyckas bra med förhandling till att det nu är svårt att få bra erbjudande på bolån. Belåning ca 70%, bolån 2 165 000kr, 2 personer utan speciellt hög lön men med bra marginaler. Grönt bolån möjligt.
Har LF idag men känner vi måste byta.
Ränterabatt på 1,5 på rörligt som gett 2,79 hos LF löper ut. Nu är det 1,24/ ränta 3,05 som gäller på rörligt eller 2,83 på 1 år. 1 år känns kort att binda till den räntan med tanke på att sänkningar kan komma på det rörliga. SBAB ger nu 2,95 på rörligt så det är riktmärket för oss åtminstone så ganska besviken att LF inte klarar att ge oss minst det med tanke på att vi är helkunder.
Fått 2,84 på 3-mån hos Swedbank, inget bra på 1-3 år. Erbjudandet förutsätter ett byte av bank för att bli “helkund”. Negativ konsekvens är då att vi inte längre får rabatterade försäkringar hos LF som då äter upp besparingen rent ekonomiskt.
Stanna kvar 1 år hos LF till 2,83
Byta till Swedbank med skaplig rabatt på rörligt.
Ta SBAB och LF som bank i övrigt.
1 år på 2,83, hur stor är sannolikheten att man kan bryta detta om jag hittar bättre kommande månader? Vill någon hjälpa mig räkna ut sannolikheten för ränteskillnadsersättning och vad jag borde välja av ovan? Väntar också svar från bra SEB.
När jag matar in dina siffror (lån 2165000 kr, värde 3000000 kr) hos SBAB får jag 3,1% som svar på rörligt grönt bolån. Missar jag något?
EDIT: Vad jag kan se utifrån Konsumenternas grova räknesnurra så verkar du kostnadsfritt kunna bryta 1år/2,83% så länge inte aktuella marknadsräntor gått ned drygt 0,3 procentenheter. Men räkna med att dubbelkolla med din bank eftersom det finns flera osäkerheter.
Hmm du har rätt. Måste sätt fel för de har inte ändrat den räntan nyligen. DB finns dock som alternativ också utan förhandling och krav 2,94. Nu har dock vinden vänt med Swedbank som erbjuder 1,5% rabatt på rörligt med motprestation om ett nytt månadssparande och flytt av tjänstepension, så det lär landa med flytt dit. 2,74 känns bra i desa tider.