Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Förra året en mer omfattande förhandling för att få rabatt hos Nordea.

I morse beställde jag ett amorteringsunderlag. Effektivt! För nu på eftermiddagen blev jag uppringd av den lokala kontorschefen som inte hade några problem med att förlänga ränterabatten utan vidare.

Fortsatt ränta på 2,84% rörligt med en belåningsgrad på 69% och grönt bolån.

1 gillning

Min ränterabatt går ut snart, och fick följande erbjudande från nuvarande bank:
2.89% 3 mån
3.03% 1 år
2.98% 2 år

Skall försöka förhandla ner 2 åringen lite och binda i två år pga. familjesituation.

Har precis låst upp våra bundna bolån som låg på 3,06% då SBAB sänkt alla sina bundna räntor idag. Fick lösa lånen utan ränteskillnadsersättning så nu kan vi låsa om lånen på 2,89% på 2 år. 73% belåning

Visste tidigare inte att man kunde låsa upp lån och det är något ni kloka människor här i forumet lärt mig. :slight_smile:

6 gillningar

Varför är det inte fler här som kör på Avanza PB-lån? Där får man 2,75% rörligt nu utan förhandling och trams. Vad är det jag har missat?

Visst, kräver 3M i sparande där samt en belåningsgrad på max 50%. Men det är nog många på detta forum som uppfyller dessa kriterier.

12 gillningar

Haha exakt. De som är aktiva här i tråden och letar lägre ränta är ju vi som inte har 3 miljoner i besparingar och högre belåningsgrad.

7 gillningar

Låsa upp?:thinking:

Vi hade bundit våra bolån på två år (vi gjorde det i vintras) men då de bundna sjunkit under den nivån vi band på så ville jag låsa upp dessa och binda om dom. Då slipper vi betala massa ränta i onödan. :slight_smile: så vi går från 3,06% i två år till 2,89% i två år.

1 gillning

Jag ringde också, och kunde låsa upp mina bundna lån! Jag fick visserligen betala en liten ränteskillnadsersättning men förutom bättre ränta också aningen bättre ränterabatt och känner mig supernöjd!

1 gillning

Jag tycker det verkar som att SBAB de senaste dagarna ökat sin maximala ränterabatt från 0,45 till 0,5 procentenheter. T ex hamnar deras bästa 3mån-ränta nu på 2,97% jämfört med deras listränta på 3,47%.

Någon som kan bekräfta eller säga emot?

Edit: Deras gröna bolån-rabatt verkar inte ha ändrats utan ligger kvar på ytterligare maximalt 0,1 procentenheter.

1 gillning

Jag erbjöds 155 punkteras rabatt på listräntan för rörligt bolån hos Länsförsäkringar. 65% behållning, 2,4 miljoner. Swedbank, Nordea och SEB erbjuder 140 punkter.

1 gillning

Va detta utan motprestation? Efter försök att hävda att vi förtjänar “trogen-kund-rabatt” gick vi ändå från 150 punkter (inklusive grönt bolån) hos LF till 121. Nästan allt* har hade vi flyttat över efter först en och sen ett år senare en ny förhandling. Med allt menar jag att vi har haft banktjänster, sparande, pension och försäkringar där sparandet har dock varit för syns skull.

Byter till Swedbank som ger 140 + 10 för grönt med löfte om att öppna nytt sparande med valfri summa och flytt av tjänstepension. Rabatten gäller 1 år och med en räntefri månad.

150 låter väl bra, tycker jag?

Nu vet jag inte om du bor i bostadsrätt, men det uppstår ju några kostnader vid bolåneflytt som man får addera till kalkylen. I mitt fall har exempelvis pantförskrivningsavgiften “värdet” 4 punkter.

Jag har förhandlat bolån 10-15 gånger. Det går ju inte att dra några som helst slutsatser av så få utfall, men jag tycker mig ana att trenden är att man får bättre erbjudande från lokala kontor kontra central kundtjänst.

Den enda motprestationen var att fondsparandet från Swedbank flyttade med bolånet. Mer pengar än vad jag lånar, så det har ju säkert en stor inverkan.

2 gillningar

Ja 150 hos LF va vi nöjda med och att få samma hos SB känns bra i detta läge, vi landar i alla fall på 2,74 vid bytet mot 3,05 (rabatten måste va 1,24 hos LF inser jag). Med den fria månaden blir det i snitt 2,5% utslaget på ett år.

Bostadsrätt med 70% belåning, ca 2 165 0000kr. Pantförskrivningsavgiften åker vi ju på men räcker snudd på med en månad med lägre räntekostnader så har vi sparat in den kostnaden.
Motiveringen från LF till den försämrade rabatten handlade om försämrad marginal på bolån, de har ju nått sitt mål och fått våra affärer, dessvärre inte värt lika mkt att behålla dem. Hade vi inte varit så nöjda med försäkringarna hade vi flyttat dem därifrån också.

1 gillning

Fick 0,25% rabatt på Sbab’s rörliga listränta nu i veckan. Vid 70% belåningsgrad. 3,22% alltså, utan förhandlingar :slightly_smiling_face:

Tycket SBAB ligger alldeles för högt senaste halvåret. Ett tag var de hyfsat konkurrenskraftiga.

En rörlig ränta över 3% är kasst idag. Jag har 2,89% via Swedbank (85% belåning).

Att betala en halv procent extra i onödan kan bli mycket pengar på ett år. Då måste man verkligen tycka att det är jobbigt att skicka ett meddelande till banken för att begära ut ett amorteringsunderlag.

6 gillningar

Du kan förhandla säkert billigare ränta hos andra banker. 3.22% rörligt är för hög just nu, de flesta har max 3.00%

2 gillningar

Nu valde vi att binda vårt på 5-år, men SBAB låg 0,8% högre än vad vår ordinarie bank fixade utan något tjat

Gissar att du har relativt litet lån (kanske 1,4 milj?) eftersom det påverkar rabatten.

Vill du titta vad andra aktörer erbjuder utan förhandling så har t ex jämförelsesidan Seranta diskuterats här på forumet (Ny jämförelsetjänst för bolån - ge gärna feedback och förbättringsförslag).

1 gillning

Jag uppfattar att SBAB är de som mest konsekvent följer marknadsräntorna. De drar sig inte för att vara först med att sänka eller höja, och har på flera sätt blivit den aktör som de andra förhåller sig till.

Delvis tror jag detta hänger samman med utmaningen att ha staten som ägare. För att inte riskera anklagelser om otillbörlig konkurrens och “vänster-politik” behöver man hålla en konsekvent räntestrategi och undvika rollen som prispressare.

Detta medan övriga aktörer är friare att laborera med räntesatserna för att t ex vinna marknadsandelar. Konkurrenterna har lättare att t ex utnyttja inlåningsräntor och andra faktorer för att få till lägre bolåneräntor om de så önskar.