Jag uppfattar att SBAB är de som mest konsekvent följer marknadsräntorna. De drar sig inte för att vara först med att sänka eller höja, och har på flera sätt blivit den aktör som de andra förhåller sig till.
Delvis tror jag detta hänger samman med utmaningen att ha staten som ägare. För att inte riskera anklagelser om otillbörlig konkurrens och “vänster-politik” behöver man hålla en konsekvent räntestrategi och undvika rollen som prispressare.
Detta medan övriga aktörer är friare att laborera med räntesatserna för att t ex vinna marknadsandelar. Konkurrenterna har lättare att t ex utnyttja inlåningsräntor och andra faktorer för att få till lägre bolåneräntor om de så önskar.
Japp SEB i mitt fall erbjöd 2.74% där deras kostnader uppgår till 2.84% i vårt avtalspapper.
De tjänar dvs pengar på mig genom annat håll vilket SBAB inte kan eller har avsikt göra.
Stämmer väl, såg nu att Sbab iaf erbjuder 3,02% som lägst ränta om man har större lån och under 60% belåningsgrad oförhandlat. Tackar för tipset om Seranta.se ska kika runt där lite
Länsförsäkringar Bank har vi. Och jag förhandlade väldigt kort om vår nya ränterabatt. Enligt bankmannen skulle den automatiskt gå från 1,26 till 1,27. Härligt tänkte jag!
Ser nu att vår ränta har gått upp från 2,97 till 3,02 %. Hur?
Har lån på 2 miljoner.
Kanske inte är så konstigt om Länsförsäkringar faktiskt höjer.
Men upplever det lite “grisigt” när bankmannen så ledigt och positivt pratar om att vår rabatt stiger, och att vi inte behöver förhandla något.
Byter från SBAB till Danske Bank nu. 2 250 000 i lån, ca 70% belåningsgrad. Får rabatt pga medlem i TCO-fack. 2,98% rörlig ränta. Blir tvungen att flytta lönekontot och ha Danskes bankkort för 25 kr/mån men inget annat.
Hade ca 3,4% hos SBAB, men hade troligen kunnat få 3,15% om jag värderat om bostaden. Hade dock hängt på vad värderingen landat på, jag köpte 2021 så jag misstänker att värdet har gått ner; Danske accepterade inköpspriset som värdering.
Danske bank är en sån trött bank och ränta på 2,98 % borde vilken storbank som helst kunna matcha. Det var andra tider 2019 när danske bank körde betydligt mer konkurrenskraftiga erbjudanden exempelvis 1,19 % på på bundna bolån på två år eller vad det var.
Har snackat med SEB och Swedbank tidigare, båda krävde att man flyttade pension osv för bästa erbjudande, men större delen av min tjänstepension ligger hos Avanza och jag vill inte flytta den därifrån. LF var ännu värre, krävde att jag flyttade i princip alla mina ISK-investeringar också. Inte värt det.
Blev erbjuden 2,94% rörlig ränta igår av LF Skåne vid flytt av bankkort och fonder från Avanza till LF. Tycker det låter som ett bra erbjudande med tanke att vi har 85% belåning, 1.980 000kr i lån.
3,14% utan flytt av fonder.
Tänker nog erbjuda att jag startar ett månadssparande hos LF istället för att flytta från Avanza… Global fonderna ligger redan i LF global idag
Handelsbanken
2.5M bolån, 50% amortering
Hade tidigare 1.27% rabatt, men typ för 1 år sen ringde jag och bad om amorteringsunderlag och förklarade att jag har sämre ränta än t.ex. SBAB och Hypoteket just då. Fick direkt ökning av rabatten till 1.39% för att matcha SBAB/Hypoteket. Nu 1 år senare har jag bättre ränta än SBAB/Hypoteket eftersom de inte sänkt lika mycket
2,49 på 1 år lät ju som ett fint erbjudande så länge du inte är intresserad av rörligt bolån. För 3 år sedan hade Ukraina-krisen inte börjat och Trump trulade över att han inte var president. Man har med andra ord ingen aning om vilken ränta vi har 3 år fram i tiden.
Man brukar tänka att man binder bolåneränta för att försäkra sig mot kostnadsförändringar snarare än att spela jag-gissar-ränta-i-framtiden-leken.
Rent allmänt tecknar man ju främst försäkringar om man vill dämpa oro, inte kan klara av kostnadsökningar eller vet något som försäkringsbolaget inte känner till. När det kommer till den sista publiken är det uteslutet när det handlar om bolåneränta. Banken vet inte heller, men deras gissningar är betydligt mer välgrundade än kundernas.
Det är även kostsamt att bryta avtalet och exempelvis flytta under ett bundet bolån. Inom 3 år kan du vara i en livssituation som kräver ett förändrat boende.
Som en extra bonusvariabel gör bankernas bolånestockar att erbjudanden för olika bindningstider kan te sig märkliga. Bankerna kan behöva “fylla upp” lånevolymer i olika bindningstider och därför ha tillfälliga erbjudanden som man eventuellt kan dra fördel av.
Som avslutning fick jag 155 punkteras rabatt från Swedbank på 3 månader. I vanlig ordning möttes jag av en flerhövdad kör av medarbetare som unisont utropade att de inte sett något likadana sedan Dackefejden. I det sammanhanget låter 2,49 bra.
Då var det dags för ränteförhandling igen.
Sitter för närvarande på
Lån: 2 484 475 kr
Belåningsgrad: 81%
Bostadsrätt
Hos
LF Skåne:
Ränta: 2,89%
Rabatt: 1,4%
Motprestation:
Lönekonto med kort
ISK med 6000 kr i månadssparande
Tjänstepension
(Hem- och bilförsäkring) vet inte om de tar hänsyn till det men vi har de där iaf för det var billigast för oss)
Nu erbjöd de 1,3% rabatt efter att jag frågade om jag kunde få fortsätta på 1,4%. Har nu krigat mig igenom (typ) alla banker och det bästa erbjudandet jag kunde få var på
SEB:
Ränta: 2,81%
Rabatt: 1,43%
1 räntefri månad
Motprestation:
Lönekonto med kort
ISK med månadssparande odefinierad summa
Ev tjänstepension i framtiden om de får avtal på ITP1
Motprestation:
Lönekonto med kort
ISK med 6000 kr i månadssparande
Tjänstepension
Efter mer påtryckningar hos min bankkontakt på LF kunde de matcha SEB med 1,43% rabatt (ränta: 2,86%) men ingen räntefri månad.
Till slut landade vi på att jag fick en räntefri månad men bara 1,35% rabatt (ränta: 2.94. Det blir totalt “bara” 3000 kr dyrare än SEBs erbjudande på 1 år (istället för ca 6000 kr som innan) så jag valde att ta det för att slippa byta bank.
Har sålt och köpt ny bostadsrätt och tagit en runda hos bankerna. Är oändligt trött på alla krav hit och dit. När jag vill låna pengar vill jag ha ett erbjudande på räntan, inte prata försäkringar och sparande
Passar inte min personlighet alls. Blir SBAB eller Stabelo. Lutar åt SBAB då jag bufferten där då de har bäst inlåningsränta. Då blir det 2,97 med 56% belåningsgrad.