Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Det var med höjt månadssparande från 500 till 6000 som jag gick från 1,15 till 1,4 i rabatt vid förra förhandlingen.

Har uppdaterat inlägget med finala räntor

2 gillningar

Bra tips, inte tänkt på det. Var det du eller bankman som kom med just 6000kr som siffra?

Det kom lite stegvis. De sa att vi kunde få högre rabatt om vi ökade månadssparandet. Så vi frågade om typ en tusenlapp i taget, hur mycket mer rabatt vi kunde få. När vi kom till 6 k så kunde de inte öka rabatten mer. Nog bra att inte visa alla sina kort på en gång.

1 gillning

Rörligt lån hos Handelsbanken med ca 60% i belåningsgrad ränta 2.7%. Har ett visst sparande hos Handelsbanken men majoriteten ligger hos Lysa, Avanza, samt Revolut.

4 gillningar

Användbart

1 gillning

Banken ringde idag. . kunde inte ge samma ränterabatt som innan men fick 2,9% på mitt rörliga. . 0,1% sämre än innan med förra årets rabatt

kul! den är bra ränta

Jag har 4,24 % hos Nordea som legat bundet på 2 års bindningstid (löper ut i december). Hoppas att få ned den ordentligt när den löper ut!

Danske Bank 3,01 % rörligt med 73 % belåningsgrad. Finns dock olika möjligheter när det kommer till bolåneränta och förhandling. Det är inte alla banker som erbjuder ränteförhandling. Enligt Finansvalp är det egentligen främst storbankerna som har utrymmet för förhandling, men de har också generellt högre listräntor.

3,14 rörligt hos Swedbank. Det är 0,01 från Swedbanks genomsnittsränta i april. Belåningsgrad 81% och rabatt 1,1. Överamorterar för att kunna flytta det till en bank med färdigförhandlat bolån i framtiden. Jag är inte gjord för förhandling.

SBAB 2,92% grönt bolån
Belåning: 65%

2.94%
Skandiabanken

60% skuldsättning

Motprestation : flytta tjänstepension /starta tjänstepension spar

Länsförsäkringar Bank
Lån 3,024 milj.
Nyvärderad bostadsrätt 4.150 milj.
Belåningsgrad 72,8%.
I samma bank har vi: lönekonton givetvis, hem- och barnförsäkring, minst 1500kr/mån regelbundet sparande och huvuddelen av tjänstepensionerna.

Erbjuden att binda på ett år på 2,82% eller 2,96% obunden.
Hade 3.38% i samma bank innan jag gjorde en vända på Lendo och jämförde med Skandia(3,0% obundet) och Danske Bank (2,96 obundet).

0,56% ner för att jag tydligt visade att räntan avgjorde vart jag vill vara kund. 17k/år lägre ränta!

2 gillningar

Skicka ett meddelande i internetbanken och be om amorteringsunderlaget. Allt över 3% är kass ränta.

Svara på telefon inom några dagar och tacka ja till en lägre ränta.

Tar typ 10 minuter sammanlagt.

9 gillningar

2.79% två år

2.89 % rörligt (1.35 punkters rabatt) på Swedbank mot att flytta allt dit. Ca 2,5 milj, typ 77% belånat.

1 gillning

Nordnet PB erbjuder numera Styrränta +0,05-0,15% om du är PB-kund och minimum 30 miljoner kr på deras plattform.

2 gillningar

30 millioner låter som hån . Om jag har 30 millioner jag skulle inte ens ska vara orolig för 0,30-0,50 % mellan olika banker och bara vara kvar där jag är nuvarande kund .

2 gillningar

Jag skulle ta två år. Ett år går fort och det är skönt att veta vilka kostnader man har. Speciellt om det är första boendet med lån.