Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Jag har en ränta på 3,04% hos Stabelo, bundet på 1 är tills mars 2026. Lånet ligger på ca 950 000kr och min belåningsgrad är ca 55%.

Då jag idag nte har något fast jobb så har jag ingen möjlighet att få lån på annat håll. Men kommer kika på det när min jobbsituation ser annorlunda ut i framtiden.

prognosen säger att RB kommer sänka 2 gången till, jag skulle köra med rörligt just nu.

1 gillning

Prognoserna brukar slå fel lika ofta som de slår in. Med andra ord bara gissningar.

Nordea rörlig 2.94 med ränterabatt 1,35. Lån på 3,4m med precis under 80% belåning.

Skönt, då ligger jag bra till med mina 2.33 % rörligt hos en av Sparbankerna, och jag har inte ens i närheten av 30 miljoner på banken :sweat_smile:

Hur fan? Statslåneräntan ligger ju på 2.26%

Den synar jag. Lägg upp en screenshot från bankappen och lär mig sen att förhandla som du :grin:

Blivit erbjuden 3,04% av sparbanken, har pappren hemma för att skriva på… Kan det vara värt att vänta tills efter riksbankens besked nästa vecka? :open_mouth:

1 gillning

1.51% rabatt på rörlig hos Nordea, landar på 2.79% ränta. 2.65mkr lån med 50% belåning

Fick ner räntan lite till. 1,53% rabatt vilket idag blir 4,24% på rörligt. Ca 65% belåning och har flyttat min tjänstepension dit.

1 gillning

Det kan mycket väl bli så att de sänker nästa vecka ja. Men…

Jag hade samma strategi när jag förhandlade med SEB sist och även fast jag svarade på offerten efter deras räntesänkning fick jag den gamla listräntan :face_with_diagonal_mouth:

Det är tydligen offertens räntesats som gäller juridiskt oavsett hur deras listränta ändras under tiden.

Det lät helt horribelt högt? Var då? :open_mouth:

Eller är det via typ Bluestep/Nordax? Felskrivning?

1 gillning

Många tror att han bara troll. Han hade 2,60 på Nordea i slutet av 2024 när RB hade 2,5 i styränta . Sen han påstår att han bytt mot sparbankerna med 2,3 % och bifogat någon konstig screenshot )))

2,98% på SEB, 50% belåning

Haha, en % hit eller dit… Fel av mig, listräntan har jag inte.

2 gillningar

Tar det som en komplimang att jag blir kallad troll för att min ränta är så låg :star_struck:

Var står det Sparbankerna ?

Tror du kan pruta lite till, min visar 1,99%

Det blir dessa låga räntesatser när Sparbankerna (bolån förmedlas via Borgo AB) kör kampanjer med 1-2månader räntefritt och sen slår ut det på den rörliga räntan under året.

4 gillningar

Googla på Borgo så ser du vilka 5 banker de är partners med.