Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Fick 1.40 rabatt och 2,64 på LF.

Är guld kund och 4,85 miljoner lån på två olika fastigheter.

De flesta jag umgås med har 1.5 rabatt eller däromkring så nästa runda av ändring i rörligt blir drygt 2.5 oavsett bank. Kan bara bekräfta seb, swedbank och handelsbanken dock

Provade just att testa det nya regelverket med ränteskillnadssnurran på Ränteskillnadsersättning - beräkna kostnad | Konsumenternas

Matade in ett påhittat exempel om ett bolån som i går bundits på 3 år och som idag löses. Svaret blev att eftersom jämförelseräntan var (minimalt) lägre idag jämfört med igår behöver jag vara beredd på att betala ränteskillnadsersättning.

Utifrån mina exempelsiffror visades följande uträkningsdetaljer och förklaring:

• Jämförelseränta vid bindningstillfället som använts är 2.079%*
  • Jämförelseränta vid lösentillfället som använts är 2.078%*

*Jämförelseräntan för lösentillfället utgår från den genomsnittliga räntan under de 20 handelsdagarna närmast före det att räntebindningen inleddes / förtidsbetalningen skedde. Räntan som används baseras på tre olika instrument beroende på löptiden: swapränta (BID), STIBOR och Riksbankens styrränta. Räntan för STIBOR hämtas med 24-timmars fördröjning och därmed saknas den senaste handelsdagens ränta.

Har varit i kontakt med SEB och Swedbank ingen av dessa kunde ge oss mer än 1.35 i rabatt. Antingen lånar dina vänner ganska mycket pengar eller har de mycket pengar på sin bank. Enda sättet att få upp rabatten var att spara stora summor på samma bank eller ha ett stort lån så att banken tjänar pengar på dig som kund.

1,84% Bundet till 2027 hos SBAB
75% belåningsgrad

2 gillningar

Låter inte som ett nytaget lån, kanske 5-årslån från våren 2022?

2 gillningar

Jag har 2,42 hos Swedbank. Har inget stort sparande och inget enormt lån. Däremot har jag vid något tillfälle spelat ut Swedbank, SEB och LF mot varandra under ett par månaders tid som innebar att jag landade på en rabatt på 1,57.

Bankerna har stora marginaler på våra bolån så det finns pengar att spara in!

Hur länge sedan var detta, dvs hur länge har du lyckats behålla den här bra rabatten utan att behöva göra en ny förhandlingsinsats?

När du säger att du spelade ut bankerna mot varandra under några månader, kan du säga lite mer hur du gjorde praktiskt? Vad tror du gjorde att Swedbank valde att ge dig en bättre rabatt / slutränta än de andra bankerna erbjöd? Valde du någon gång att skarva eller kanske tänja på sanningen, eller lyckades du undvika det under hela processen?

Jag fick 1,55 i rabatt hos SEB i december på 4,1 miljonerslån. Flyttade tjänstepension på 175 000 men inget annat. Men tror de blivit restriktivare på detta halvår.

Jag står i valet mellan LF 1 års bindningstid på 2,59% alternativt SEB rörligt 2,63%.
LF erbjuder rörligt på 2,89% men det känns inte lika lockande.

Har LF just nu och är nöjd med dem samt har villaförsäkring och 2 st bilförsäkringar som förmodligen kommer tappa rabatter på ~2000 kr/år om vi byter.

Lån på cirka 3,5 miljoner och belåning på ~80%.

Några generella råd?

Har de sänkt efter Riksbankens sänkning häromveckan eller är det något som kan ske i närtid?

Ja enligt deras hemsida så sänktes den 2025-06-23.

Några aspekter att fundera på:

• om du väljer att vara kvar hos LF och tror RB sänker ytterligare 0,25 procentenhet under de kommande 12 månadena så verkar deras bundna alternativ att föredra framför deras rörliga
  • om du väljer att byta bank så verkar du behöva räkna med ca 0,08 procentenheters värde av tappade rabatter givet ränteavdraget om jag räknar rätt (tänk också på att bankbyte kräver en del tid och kraft)
  • kolla redan nu hur 1-årsräntan skulle se ut om du bytte bank, givet att låsning på 1 år verkar vara något du funderar på

Lycka till!

1 gillning

Från början fick jag en ränterabatt på 1,50 procent och en räntefri månad. Då gick jag med på att teckna försäkringar (utan bindningstid) via Swedbank och inleda en diskussion om att eventuellt flytta min tjänstepension dit. Försäkringarna sade jag upp efter någon månad eller två. (Dessa tecknade jag enbart för att säljaren säkert får provision för att kränga det, och därmed skulle vara beredd att gå längre i ränteförhandlingen därefter). När vi väl pratade mer konkret om pensionen tyckte jag inte att deras erbjudande höll måttet, så jag valde att behålla den lösning jag redan hade.

Efter några månader ringde jag runt till andra banker, berättade om mina villkor och frågade om de kunde matcha. SEB erbjöd då en rabatt på 1,57. Jag begärde amorteringsunderlag från Swedbank – som snabbt hörde av sig och matchade SEB:s erbjudande.

I våras gick den tidigare ränterabatten ut. Swedbank erbjöd då 1,45 istället. Jag kontaktade SEB igen, som erbjöd 1,55 i rabatt och en räntefri månad om jag flyttade mitt sparande dit. Jag informerade Swedbank – som då förlängde min rabatt på 1,57 i ytterligare nio månader. Nio månader var lite snålt, tycker jag, eftersom de annars alltid förlänger med tolv månader. När jag återigen begärde amorteringsunderlag, valde de att förlänga rabatten i ett helt år.

Man skulle kanske kunna säga att jag har “skarvat” lite – men det har i så fall bankerna också gjort. Jag har fått höra allt från att det är småaktigt att jaga några punkter hit eller dit, till att den typ av rabatt jag har inte ens “existerar” och att banken går back på mig som kund. Det sista får väl i så fall vara deras problem. Själv bedömer jag att jag fortfarande har chans att passera pärleporten.

Mitt medskick är: stå på dig. Banken vill att ränteförhandlingen ska vara en sprint - ett samtal - men låt det inte vara det. Det är ett maratonlopp. Spela ut bankerna mot varandra. Och när du sitter med ett trumfkort, som t.ex. en räntefri månad, börja om förhandlingen månaden efter din ”gratismånad”. För då har faktiskt banken en minuskalkyl i relationen med dig, och är oftast beredd att gå ännu längre.

Banken vill låsa upp dig med massa motkrav, men vad ska de göra om du inte går med på det och det inte står i avtalet? Kasta ut dig som kund? Ja, då finns det andra banker som du kan matcha med något år senare, hota med att flytta ditt bolån, och med stor sannolikhet får du helt enkelt fortsatt bra rabatt.

8 gillningar

Stort tack för ditt utförliga svar!

Ja, precis :slight_smile:
Personbästa ligger på -1,77% men det var ett tag sedan.

1 gillning

Valde bundet på 7 år, våren 2020. :slightly_smiling_face:
Tacksam i efterhand :sweat_smile:

3 gillningar

Tack för bra inputs!
Försöker spekulera lite i om det är dumt att binda idag på 2,59% ifall att det blir en till sänkning i år.
Just nu så är 1 års bindningstid intressant för att det har lägst ränta men skulle lika gärna kunnat ta rörligt.

Folk skriver om 2.40-2.60% rörligt, varför ska du binda till 2.59%? Låter dålig. Förtsätt med rörligt.

Varför pratar alla om rabatt? Det är väll helt oväsentligt? Jag har SBAB rörligt 2,67%

6 gillningar