Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Vad har du för belåningsgrad på det? :slight_smile:

1 gillning

Skandia 2.55%, ca 40% belåningsgrad enligt Skandias automatiska värdering.

Byt bank, du kommer få säkert värst 2.50% rörligt. Alla privata bankerna matchar SBABs höja räntor just nu. Börja med att kräva amorteringsunderlag från SBAB.

Det är rabatten man förhandlar om, inte listräntan. Jag kan få 2,6% hos SBAB, dom har en transparent rabatt.

Mitt mål är att komma under den, jag har just nu 2,71% på Swd, då saknas senaste sänkningen. Har jag högre eller lägre då än SBAB? :slight_smile:

Rabatt minus listränta på banken är ju enda sättet att jämföra.

Detta eftersom jag nu har en ränta som om ca 60 dagar troligen hoppar ner 25 punkter, rörlig ränta kan ju släpa upp till 90 dagar.

Det är ju en jämförelse i rörelse - ju fler tydliga inlägg desto värdefullare blir tråden för de som läser igenom den.

Bank: Handelsbanken
Bindningstid: 3-mån (rörligt)
Listränta 1 juli: 4,04%
Ränterabatt: 1,44%
Ränta: 2,6% (75 dagar till villkorsändring)
Belåningsgrad: 51%
Lånebelopp: 2mkr
”Grönt bolån”: Nej

3 gillningar

Kan det vara så att du har grönt bolån?

Ja det stämmer att jag har grönt bolån. Jag har fjärrvärme och efter att beräkningsmodellen i energideklarationerna gjordes om för några år sedan så att fjärrvärme klassas som mer miljövänligt så kunde jag få energiklass B och därmed extra rabatt på bolånet. Ett tips att undersöka om man sitter på en äldre C-klassning (i lägre delen av förbrukningsspannet gissningsvis) och har just fjärrvärme!

Jag har förvisso även installerat solpaneler men just eftersom jag har fjärrvärme har jag ganska liten elförbrukning så jag hade fått klass B ändå.

1 gillning

Belåningsgraden är 46%

1 gillning

Inför nyköp, blivit erbjuden av SEB:
2,58% ränta
146 pkt ränterabatt (listränta 4,04%)
3mån (8 aug villkorsdag)
84% belåningsgrad
7,4 mkr lånebelopp

Motkrav lönekonto/standardpaket samt 1000 kr/mån ISK-spar hos dom.

Kändes som jag pushade säljaren till bristningsgränsen. Sen ringer farsan & förhandlar om sitt befintliga till 2,55% med minimal diskussion. Dock väsentligt lägre belåningsgrad samt pension hos SEB.

1 gillning

Jag har 2.64% hos LF med lån på 2mkr och 70% belåning. Hade även en räntefri månad så dealen var kanon. Dock löper den ut snart och LF kör en fuling och vill sänka rabatten till sämre än SBAB vilket får mig att vilja byta bara för att.

Någon som tagit del av skandias kanonerbjudande på 2.65%? De vill att jag ska flytta över tjänstepension och när jag läser på så verkar de ha sämre placeringar och högre avgifter.

2 gillningar

Hur lång bindningstid?

Ingen bindningstid, det är rörligt.

Hur gör ni för att få ett erbjudande? Ringer ni eller söker online ? För när jag kollar online så är det som att ansöka om ett lånelöfte - kan det inte vara riskabelt om man gör det hos många banker eftersom de även kommer göra en kreditupplysning ?

I mitt fall har jag en liten klump från en tidigare anställning, och det har räckt för att få deras rabatt.

Intressant! Kan du berätta mer?
I mitt fall guidade de mig in på pensionsvalet och bad mig begära ut info om tjänstepension från samtliga arbetsgivare och att jag ska återkomma när jag fått sammanställningen. Jag antar att de kommer vilja att jag flyttar över framförallt min nuvarande arbetsgivare?

Jag brukar ringa runt. De vill veta bla värdering, lån och inkomst. Sen har de sina marginaler att ge och ökar utifrån hur mycket mer kund du blir, ex försäkringar, sparande och tjänstepension. Det känns lite som lotto om vem du pratar med och om banken vill locka över fler kunder vid det tillfället då det kan skilja sig mycket utifrån precis samma förutsättningar.

Jag har också bolån hos Skandia med rabatt för tjänstepension. Jag hade ett mindre konto som jag kunde flytta. De har (hade då i alla fall) inget krav på att man flyttar ett visst belopp eller att det är en aktiv pension (som tar emot insättningar). Är man flera låntagare räcker det med att en har en pension hos Skandia. Å andra sidan är det 10 punkters rabatt så det är ju inte värt allt för mycket strul.

1 gillning

Har åtminstone haft bolån hos Skandia under 2 perioder, senast för kanske 5 år sedan. Vid båda tillfällena kryssade jag påståendet “Jag har tjänstepension hos Skandia” och fick sedan rabatt utan ytterligare fråga eller kommentar.

Kan vara att de försöker få över så mycket de kan för den som inte har någon tjänstepension alls hos dem :slight_smile: Men eftersom de inte skriver några närmare specifikationer rörande mängden eller andelen tjänstepension, så borde de fortfarande acceptera även en mindre summa för att ge rabatten.

1 gillning

Har 2.52% rörligt hos Handelsbanken med lån på 9msek 80% belåning. Inget sparande där, däremot ville dom gärna sälja in sitt Platinumkort så årsavgiften halverades första två åren :sweat_smile: