Bra rabatt. Har nog att göra med ansenlig lånesumma.
Har frågat en hel del banker.
85% belåning runt 2,5mille
Den bästa hittills är från LF:
1,3% rabatt, 2mån räntefritt.
krav:
*Flytta mitt sparande från avanza till dom. Dvs flytta LF global till dom istället.
*Flytta försäkringar till dom.
Värt?
Ni som skriver att ni får si eller så mycket rabatt, det säger inte så mycket.
Att få en procentenhets rabatt hos en storbank kan vara sämre än att inte få någon rabatt alls hos en ”nätbank”.
Skriv istället var er räntesats är. Tack.
Bankerna kanske kör me att lura folk att gå på räntan som erbjuds genom att prata om den höga rabatten man får från den angivna standard räntan… Är som typ Jysk å XXL som alltid har rabatterade priser, å aldrig den angivna…
skriver man bank kan du ju bara googla listräntan för den banken och räkna ihop. Den ändras ju !
Ganska fräscht:
SEB, flera miljoner, 55%
3m 2.21% (1.38% rabatt)
2 år 3.44%
3 år 3.47%
5 år 3.35% ← nöjd med denna
7 år 3.45%
Den effektiva ränta är lite högre.
Tror inte man är intresserad av vad folk har i ränta framåt utan vill veta vad den är nu.
Jag känner inte för att börja googla varje svar i denna tråd för att få en uppfattning.
Är väl enklare om man skriver vad man har fått för ränta och vid vilken tidpunkt detta gällde (alltså inläggstiden).
Sedan kan man ju såklart skriva även rabatten man har också.
i mitt fall LF, rörligt, 2,24% när jag skrev, idag 2,29%
Hos storbanker är det ju rabatten man förhandlar om, därför är det naturligt för många att skriva denna. Men bäst såklart om man skriver både faktiskt ränta och rabatt.
Kanske är jag en dålig förhandlare, men efter att ha ringt runt till ett antal banker idag är min upplevelse att storbankerna har svårt att mäta sig med nischaktörerna på bundna räntor. Lägsta 3-årsräntan jag har hittat är än så länge SBAB som erbjuder 3,58% (6 MSEK, knappt 60% belåningsgrad, energiklass C). Den rörliga räntan går att förhandla ner till nivåer under de mindre aktörernas men när när bundna räntor kommer på tal försöker de inte ens matcha. Detta trots att jag säger mig vara öppen för att ge dem hela vår ekonomi.
Långa marknadsräntor så som bostadsobligationer har stigit en hel del den senaste månaden och har med nöd och näppe nått nya all time highs för i år. Det skulle nog bli en näst intill obefintlig marginal på just bolånet under 3,58% för bankens del.
Om erbjudandet från SBAB fortfarande står kvar och du ämnar binda skulle jag göra det direkt! De lär höja inom kort p.g.a ovanstånde…
Välkommen till forumet förresten ![]()
1,6% bundet till februari 2027, 85% belåning, Handelsbanken.
Låste direkt vid husköpet i början av året, det är vi glada för 
Har också möjlighet att binda där i närheten, 3.65 % i 3 år via SBAB. Överväger detta p.g.a. kommer troligen få tillökning inom de närmaste åren. Kan det anses vara en bra deal i nuvarande läge?
Att binda boräntan i sig får var och en avgöra utifrån sin egna situation och syfte med bindningen… Över tid har rörligt trots allt lönat sig!
Men det jag killgissar är att SBAB lär höja i närtid då långräntorna stuckit en hel del sedan de senast ändrades (22 augusti), och övriga transparenta bolåneinstitut skyltar redan med räntor runt 4% på 3-åringen.
OBS: Jag är grovt okvalificerad som finansiell rådgivare ![]()
Just nu har jag 124 punkter rabatt, men 85% belåningsgrad. Bolån för 8.800.000Kr. Kanske kan du pusha dem lite mer, beroende på din bolån.
Vi har exakt samma rabatt med Handelsbanken (124 punkter / 1,24%). Jag undrar om det inte är deras bästa möjligt rabatt de kan ge just nu, vad de få från HB corporate som begränsning.
Har de bekräftat till dig att detta rabatt är giltigt ett år? Eller hur länge?
Har Swedbank, 130 punkter rabatt på rörlig ränta. 70% belåningsgrad, lån på 5,180
Liknande situation. Swedbank. 135 punkter. 82% belåningsgrad, 4.75m (lån tillsammans med partner). Förhandlade med att jag är medlem i Sveriges ingenjörer och jämförde med danske banks räntor. Då blev det lite fart iaf, men inte lika lågt som DB.
65% belåningsgrad (lån på 1 025 000)
Ska binda om nu i dagarna
Guldkund hos LF, men urusel rabatt.
Blev erbjuden:
4,08 % 1 år
4,35 % 2 år
4,39% 3-5 år
Detta gav cirka ynka 0,3% i rabatt…
Riktigt besviken men får man bättre någon annanstans just nu?
Du frågade inte på tremånadersränta?