Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

För hur mycket lån fick du den ränta?

jag upplever handelsbanken som lite jobbigt nu. Har endast 1 mkr i lån så det är därför jag inte får bättre än 2,45% efter senaste sänkning därför överväger jag att lämna de för gott!

Är det inte så enkelt att bankernas marginalkostnader för lokaler, personal och admin gör att de inte ”kan” sänka räntan lika mycket ju lägre räntorna går?

Hade vi gått ner till -0,50% styrränta igen och bankerna hade sänkt 25 punkter vid varje sänkning så hade snitträntan blivit runt 0,50%. Så var det aldrig.

De gör såklart fortfarande vinst. Men relativt lägre marginaler när det är lägre styrräntor.

De gör enormt vinst oavsett, kommer ihåg mitt i finanskrisen 2008 och 2013 tilldelade bl Nordea en bonus på typ en miljon/per till sina chefer… Swedbank som ligger sämst i kundnöjdheten går med vinst i gigantiska summor varje år….

Banksektorn är rotten to the core !

1 gillning

Jag tror inte banken kommer fråga om din anställning. Du är redan kund där och dem kommer vilja behålla dig som kund. Om du vill få ner din ränta bör du visa intresse för att bli en större kund med fler av deras produkter, typ tjp, isk konto, försäkringar osv.

650,000kr lån och lönekonto hos SHB

2.45% rörligt som löper ut nästa veckan och blir 2.25% med den sänkning av 20 punkter.

1 gillning

Kund i Handelsbanken sedan jag föddes. Har 2,54 procent efter senaste sänkningen på ett 1,8-miljoners 3-månaders villalån (60 procents belåningsgrad).

2 gillningar

Man får gratulera till de 1137kr/år i besparing efter ränteavdrag. Ska du göra nåt särskilt för pengarna? :grinning_face::partying_face:

1 gillning

Absolut, kommer skicka lite högre bidrag till mina fattiga föräldrar i sydeuropa :slight_smile: de kommer vara jätteglada

3 gillningar

Nu hittade jag äntligen en sida där det går att se den historiska listräntan. Jag kom ihåg rätt att SEB endast sänkte 0,20 i juni men om jag ska ge dem lite mindre skit så berodde det nog på att de sänkte 0,25 i februarI/mars när flera av de andra stora enbart sänkte 0,20.

Danske bank och Swedbank är de enda (av de 6 största bankerna, inte orkat kolla alla) som verkar ha sänkt 0,25 vid varje sänkning av styrräntan (i år). Danske bank ligger 0,15 under de andra och Swedbank 0,05 under de andra just nu.

1 gillning

Hur många chefer fick en miljon i bonus? En miljon i bonus låter nämligen inte så mycket för en bank som gjorde resultat på 2770 MILJONER kr år 2009.

Nej de gjorde inte den senaste av den här veckan. Jag tror det är endast Avanza PB som har fölt RBs takt.

Som någon var inne på minskar bankernas marginal ju lägre räntan blir, högst rimligt att bankerna inte sänker som RB utav den anledningen. Det påslag på styrräntan många har numera är riktigt bra ur ett historiskt perspektiv. Njut, istället för att klaga! :slight_smile:

1 gillning

Bankernas kostnader för lån kommer inte bara från riksbankens styrränta. Bankerna har lägre marginaler nu på bolån än de hade under nollränteperioden, trots att kundernas faktiska ränta är betydligt högre.

Att skillnaden mellan listränta och kundränta har tillåtits skena är inte positivt för någon. Bankerna kommer inte kunna hålla i rabatterna utan kommer behöva sänka dem, vilket leder till förbannade kunder. Det är väldigt svårt för kunder att jämföra banker på ett vettigt sätt när rabatter spelar så stor roll.

Det stora problemet vi kommer se är att bankerna har sänkt kundernas ränta (med 0.20%) på rörligt men det finns en prispress på de längre räntorna som går åt motsatt håll. Bundna lån kommer bli väldigt dyra i jämförelse.

1 gillning

Enligt Compricer låg Danske bank på 4,14 % i juni och nu på 3,89 % och Swedbank på 4,24 % i juni och nu på 3,99 %, stämmer inte det?

Edit: ah sorry, det blir så plottrigt på mobilen när jag hade flera banker ikryssade och försökte kolla flera datum samtidigt men ser nu att Swedbank sänkte till 3,99 i juni och nu 3,79 så det stämmer med 0,20. De har ju dock lägre listränta än många av de andra bankerna så verkar ha sänkt mer tidigare.

De gjorde sina bästa ekonomiska rapporter när räntorna steg under 2022-2024 då. Marginal är en sak, vinst är en annan.

Intressant diskussion! En anledning till det måste ju vara räntenettot, skillnaden mellan in och utlåningsränta. Storbankerna har kunnat konkurera med olika uppstickare tackvare sin inlåning och usla sparräntor.

Ja eller hur… hur uppenbart kan det bli liksom? Sannolikheten att ingen av storbankerna fick för sig att sänka 0,25 istället för att sno kunder, utan någon slags överenskommelse emellan, måste ju vara försvinnande låg…

Frågade tidigare om när det är dags för att börja förhandla igen, fick en pling i Swedbank-appen om att det nu är dags (cirka 1 månad innan innan ränterabatten löper ut). När jag signade på Swedbank så var belåningsgraden 85%, nu ca 83%. Fick då 1,5% ränterabatt + räntefri månad. Deras automatiska tjänst i appen för att hantera bolånet ger nu 1,3% i ränterabatt. Ringde upp de, hon sa att hon inte har mandat att ens ge 1,3% och var förvånad över att hemsidan erbjöd det automatiskt pga sjunkande marginaler (samma snack man hört att många fått här på sistone). Med tanke på Riksbankens senaste sänkning och Swedbanks därefter påföljande sänkning på 0,2% så skulle den nya ränterabatten ge en oförändrad 3-månadersränta på 2,49% för mig vid nästa räntebindningsperiod.

Med nuvarande bolånestorlek, jämfört med aktuell rabatt, går jag miste om cirka 500 kronor före ränteavdrag och 350 kronor efter ränteavdrag per månad vilket skulle äta upp min skattesänkning som det förstärkta jobbskatteavdraget ger nästa år vilket är lite surt.

Samtidigt är jag rätt så nöjd med Swedbank och det är alltid lite jobbigt att byta bank. Ska man begära ut amorteringsunderlaget? Har ändå sett att vissa här fortsatt lyckas få 1,5% i ränterabatt.

Om jag tänker 350 kronor * 12 = 4 200 kronor efter ränteavdrag på ett år, det är nästan 15 arbetade timmar efter skatt (jag har ett jobb där jag kan ta extrapass), arbetsinsatsen för att byta bank borde ta mindre än 15 timmar så rent rationellt så borde jag fortsätta jaga lägre ränta.

Allt under 2.50% just nu låter ganska bra. Optimalt hamnar på 2.25% (Avanza PB).

1 gillning

Tackade till slut ja idag till Nordea rörligt på 2,47%.

Någon som har erfarenhet av att flytta tjäntepension dit? De blir onekligen sura i telefon när jag hellre vill välja själv hur jag placerar än utefter deras rådgivning :sweat_smile:

1 gillning

Begära ut amorteringsunderlaget är ju inte många minuters jobb, ringer de inte och ger dig ett bättre erbjudande så kan du ju ta ställning då till om du vill gå vidare med andra banker.

3 gillningar