Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Sitter som ordförande i en BRF. Vår nya ränta konverteras inatt av SHB och hamnar på 3% rörligt, då är inte novembers styrräntehöjning inkluderad. Längre bindningstider ligger fortfarande mot 4%.

Personligen har jag 1% ränterabatt rörligt hos Swedbank.

1 gillning

SBAB obunden ränta 2,85% prutat och klart. Den gäller i 3 månader sen får vi se, det blir väl en höjning igen. Jag kör på obundet för jag tror inte räntan kommer gå mycket över 4% (som det kostar om jag binder). Bättre spara pengar som jag tjänar på ha obundet och använda dessa till att betala en högre ränta med. Praktiskt att slippa eventuella upplåsningskostnader också.

3 gillningar

Tror rabatten baseras på hur mycket du handlar för i Icabutiker :slight_smile:

2 gillningar

Sista tiden med snabba räntehöjning har varit komplicerad för den som har stått i begrepp att förhandla boränta. Eftersom en flytt av bolån i bästa fall tar ca 5 dagar från ansökan till utbetalning har i många fall helt andra förutsättningar gällt i slutet jämfört med i början av processen. Detta har gjort det svårt att ställa banker mot varandra på ett effektivt sätt.

Med det sagt blev jag erbjuden 135 punkters rabatt på 3 mån hos swedbank efter att ha begärt ut amorteringsunderlag. Över 6 miljoners lån och bra belåningsgrad. Flyttade ändå till ICA i slutändan där vi erbjuds 75 punkter på alla bindningstider pga stora matkostnader sista året och då vi ändå får in lönen där.

Som jag skrev i någon annan tråd verkar storbankerna ha svårt att konkurrera med mindre aktörer på bundna räntor, men kan jobba desto med på tremånaders.

Någon som har Ikano Bank för bolån? Funkar det smidigit?

Jag får 2,85% som 3-månader ränta med dem, som är billigare än vad jag får från Handelsbanken (3,05%).

1 gillning

2,76% 3m ränta på SEB, 50% belåningsgrad, den 27 sept, sedan höjde de 0,45 den 29e enligt hemsidan. står fortsatt 2,76 i appen dock

Svider efter 3 år på 1,20%…

Rörlig ränta, 83 % belåning, 2,8 MSEK lån och sparar 1000kr/mån i ISK hos banken i egna fondval.
1,32 % ränterabatt på listränta (Nordea)

3-månadersränta, 2.81% på Skandiabanken med 0.8% rabatt (sambon fick föra över tjänstepensionen till Skandia för det, men det är det värt utan vidare).

84% belåningsgrad, lån på 6.9 mkr

Uppenbarligen borde jag vara rätt nöjd när jag ser hur högt många andra har.

Belåningsgrad ca 38%
2,55 rörligt på Nordea, 1,34 rabatt

Så, vi valde att stanna hos LF med 1,05% ränterabatt. Listräntan hann sticka iväg fint innan vi skrivit på och skickat in alla papper så det landade på 3,24% i ränta (3-månaders). 69% belåning.

intressant att listräntan nu är i princip lika rakt över samtliga bindningstider. Se Swedbank här:

5 gillningar

https://www.reddit.com/r/oddlysatisfying/ :wink:

Men ja, intressant… Stannar långräntorna här lär nog många bli lockade att binda om ett år när den rörliga blir dyrast.

1 gillning

1,1% i rabatt på swedbanks listränta rörligt med 85% belåning, 3,24% helt ok.

Intressant att listräntan är närmast densamma trots olika bindningstid nu. Undrar om det förhåller sig likadant med ränterabatten eller om de kan göra mer/mindre på nån viss bindningstid? :slight_smile:

1 gillning

2.4% i rörlig ränta, ingen rabatt och 33%belåning (646000kr) Hypoteket.

3.14% rörlig ränta, lån på 1.5MSEK, Blev erbjuden 3.99% ränta bundet på ett år.
Listräntan ligger på 4.29% på den rörliga hos Länsförsäkringar. Ränterabatt på 1.15% på den rörliga.

Har ett ytterligare lån på 1.5 bundet på 1.2% som går ut nästa år, dåligt förhandlingsläget…

Total belåningsgrad 81%

Funderar dock på att amortera ned det rörliga något just nu för att minska risken lite. Ligger utanför marknaden just nu ändå.

0.85% rörlig ränta, Nordea.

Belåningsgrad? Belopp? Låter ju oerhört bra :slightly_smiling_face:

Nämnas bör väl kanske att det inte är i Sverige, utan Finland.
Belopp 60 000€, belåningsgrad ungefär 15%.

Räntan är 3 månaders Euribor + 0.6%, och den sattes 5e augusti.
Nästa ändring sker 5e November.
Euribor 3 månader står nu i 1.25%, så om ändringen skulle ske idag skulle det bli 1.85%

Ställt Swedbank och Länsförsäkringar mot varandra och är nu erbjuden 1.4 % rabatt på rörligt hos båda bankerna. Första erbjudandet var på 1.2, så visst går det att förhandla! :slightly_smiling_face:

80% belåningsgrad, lån på 3.8 miljoner

2 gillningar