Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Hah! Är i typ samma sits - har fått 1,3 rabatt från LF och har möte med Swedbank på måndag där dom bara sagt att de kan ge bättre rabatt!

Hur vanligt är det egentligen med räntefria månader? Det låter spontant väldigt svårslaget. I mitt fall har jag fått erbjudande om 2 räntefria månader vilket i praktiken handlar om 10tusen kronor (i mitt fall). Vilket jag räknar till mer värt än några/någon extrapunkter rabatt på en två-års-period.

Beror ju på vad man får för ränta med räntefria månader vs om man inte får det.

Ja precis, i ett år.

Har också blivit erbjuden det från LF med minst 1 % rabatt och gratis bankvärdering då vi ägt huset 5 år nu… Vet inte om fler banker erbjuder det

Har fått följande erbjudanden:

Swedbank - 1,5% rabatt gentemot listräntan (listränta idag 4,34%) = 2,84% ränta
LF - 1,3% rabatt gentemot listräntan (listränta idag 4,29%) = 2,99% ränta - men även då 2 räntefria månader de två första månaderna.

85% belåning, lånar 2 431 000 kr

När jag räknar själv så blir 2,84% ränta gentemot 2,99% ränta på 24månader en prisskillnad på 7296kr.
2 ränefria månader (2,99% ränta) blir däremot 12114kr ränta som jag inte behöver betala då.

LF matchade Swedbanks ränta.
Så 1,5% rabatt samt 2 räntefria månader.

Leder jag nu eller?

2 gillningar

När du är uppe på 2% rabatt så börjar det närma sig😉

Har ett lån som går ut nu i slutet på oktober. Nordea erbjöd i appen 0,75% mot listräntan (4,29%, rörligt). Jag hörde av mig och sa att det var ett på tok för dåligt erbjudande. Blev då erbjuden 0,89% mot list. Detta tyckte jag också var för dåligt så tjejen i privatrådgivningen lovade att ”ta det högre upp i hierarkin”.
Idag återkom hon med att jag kan få 1,35% rabatt mot listräntan.

Jag tycker att detta börjar kännas mer ok. Till saken hör att resterande lån är bundna till juni 2024 till 1,20%. Dessa vill jag självklart inte avsluta i förtid så jag har ju inget rimligt byta bank-hot att ta till :sweat_smile:

Är det en rimlig nivå tycker ni som orkat läsa? :slight_smile:

1 gillning

Rabatten är bra. Ditt ärende visar också att man inte ska acceptera första, och inte heller andra budet.

2 gillningar

Köpte nyligen bostadsrätt via Fastighetsbyrån.
Blivit erbjuden 1.59% rabatt & 1 mån räntefritt (rörligt) av Swedbank då bankmannen påstod att de numera har hyggliga marginaler och kan erbjuda detta då FB ägs av just Swedbank.

Belåningsgrad 85%, lån 5.78m. Delar 50-50 med sambo. Känns OK i rådande klimat och har inte prutat

4 gillningar

Någon som valt att binda räntan på sistone, vad har ni fått för erbjudande då?

Ni som nämner räntefria månader, är detta ett vanligt tilltag av banker? Hur fungerar det i praktiken vid rörligt 3 månaders lån?

Det verkar inte så vanligt nej. Jag trodde det var en nisch-grej från LF men sen skrev en person ovan att han fick det av Swedbank. När jag träffade swedbank så beskrevs det som en ytterst ovanlighet, på det viset att hon mer var inne på att ge ännu högre rabatt för att slippa ge räntefria månader. I praktiken får man de första månaderna sen bolånet startar räntefria och betalar endast amortering. Vilket är väldigt mycket pengar.

1 gillning

Swedbank

3,75 - 1 år (0,69 rabatt)
3,95 - 2 år (0,65 rabatt)
4,05 - 3 år (0,54 rabatt)
4,10 - 4 år (0,44 rabatt)
4,15 - 5 år (0,34 rabatt)

Fick jag från swedbank. (tackade inte ja)

1 gillning

Jag fick nog en månad räntefritt av Swedbank pga att jag köpte just via Fastighetsbyrån

Från och december 2.89% rörligt 2.6msek. Klarar en ränta upp till 14% innan det börjar svida.

2 gillningar

Jag har själv 1,32% ränterabatt på Nordea vilket tydligen är en rätt bra ränterabatt beaktat att jag har 85% belåning och sparar bara 1000kr i banken. Pratat med en vän som jobbar på SHB som säger att det är en väldigt bra ränta. De som brukar få bättre ränta, har ofta miljoner i banken och de kan gå i förlust på själva bolåneräntan då de har annat engagemang som genererar pengar till banken.

2 gillningar

Undrar lite vad är det för sparande? Om man får fråga😀

Skulle ochså vilja ha 1.35 rörlig ränta så får nog höra av mig till Nordea men helst inte med några andra engagemang.

Avser: Långsiktigt sparande och nu skall jag börja spara 300kr till i “pensionssparande” för att få behålla ränterabatten till nästa år efter juni. Jag har alldeles för bra ränta, beaktat så lågt engagemang i banken. :slight_smile: Valde egna indexfonder och spiltan aktiefond :slight_smile: