Det ser ut som du skulle kunna få bättre ränta hos Skandia, 2,65% (eller 2,55% om du har någon tjänstepension där). Får man fråga vad som gjorde att du valde SBAB?
Intressant för jag har två fastigheter med lån hos SBAB rörlig. Den ena fastigheten är belånad ca 70 % med 2,65 % ränta den andra belånad under 50% med 2,93% ränta. Man undrar ju hur de sätter sina räntor?
Intressant fråga. Jag har laborerat lite på deras hemsida utifrån tankar att amortera extra men då också sett att när min belåningsgrad går ner en bit så höjs räntan jämfört med min nuvarande, för att sen åter sjunka om man lägger in ett ännu lägre lånebelopp.
Det stämmer inte alls på mina två fastigheter båda belånade i SBAB. Jag betalar högre ränta på den lägre belånade fastigheten och det blev dessutom större skillnad i samband med den senaste ”villkorsändringsdagen” (= i princip en förhandling där ny ränta sätts men jag som låntagare är inte inbjuden) som råkade sammanfalla med RBs senaste styrräntesänkning. För mig är det obegripligt men om jag nu måste ha olika räntesatser är det ju bättre för mig att ha högre på det minsta lånet🙄
Eftersom en “rörlig” ränta är fast under tre månader så finns det en tröghet i hur ens egna ränta hänger med vid förändrad räntenivå. Har du lust att berätta storleken på dina två lån, eller själv mata in dina uppgifterna på Bolåneräntor - Här hittar du våra bästa boräntor - SBAB för att se om det blir mer begripligt?
Flyttade båda lånen samtidigt från en annan bank för ett par år sedan och fick redan då olika räntesatser. Så de är tagna samtidigt och har samma ”villkorsändringsdag”. I och med senaste förändringen ökade skillnaden i ränta ännu mer. Har frågat SBAB om varför och de säger luddigt att de sett över sina räntesättningskriterier och att den högre belånade fastigheten med lägre ränta kvalificerade sig för att få en räntesänkning med 0,2 % men den lägre belånade fastigheten klarade inte dessa kriterier och fick därmed en sänkning på endast 0,15% (trots att RB sänkte 0,25!). Innan detta trodde jag på bankernas bludder om att räntan sätts efter den risk de tar där din inkomst, belåningsgrad etc spelar roll. Nu känner jag mig ganska övertygad om att det är bullshit! Bankerna är medvetet luddiga med vilka kriterier som gäller för att du som kund alltid ska ha fel profil (för låg inkomst, för hög/låg belåningsgrad etc) för att få den rimliga räntan utan att du alltid måste ge något för att platsa (flytta tjp, sparande, lönekonto etc).
Så du menar att man ska läsa SBABs text som att ”ju högre fastighetens värde och ju mer du belånar den desto lägre ränta”? Jo då håller jag med dig - då stämmer det!
Bolån på 7,5 miljoner, belåningsgrad precis 50%. Skuldkvot på ca 3%
Är omåttligt förtjust i aktörer där man slipper förhandla en årlig rabatt…
SBAB ger oss 2.55% och Skandia 2.32 (pga viss tjänstepension där). Ej berättigad till grönt bolån pga äldre villa. Kommer tyvärr inte upp i Avanzas PB-bolån (vilket hade gett 2.25%). Övriga aktörer som man kan kolla upp online erbjuder högre ränta.
Är det troligt att någon av storbankerna kommer att matchas Skandia på 2.32%?
Du har förutsättningar som jag gissar storbankerna älskar. Har för närvarande 2.23 rörligt (med lägre lån och högre belåningsgrad dvs sämre förutsättningar) på Swedbank men rabatt sattes för snart ett år sen och osäker på om de vill förlänga på samma rabatt. Ska snart dra igång karusellen igen..