Eftersom för vissa av oss SBAB erbjuder jättedålig ränta. Jag tittar nu på deras webbsidan och gäller 2.93% för min bolån. SHB med endast lönekonto som krav (jag hade lönekonto hos de i allafall) ger mig 2.25%. Det var inte någon förhandling alls, bara en e-mail till de.
Varje låntagare är annorlunda. En bank X som ger bra ränta till en person Y innebär inte att ger bra ränta till person Z också. Därför man måste prata och jämföra med flera aktörer och hitta markandes bästa ränta utan konstiga dyra kräver
Bra att du hittat något som verkar passa dig! Det jag tycker mig märkt de senaste åren är att Skandia nästan alltid har erbjudit aningens lite bättre ränta än SBAB givet att man åtminstone har en skvätt tjänstepension hos dem. Och att ränteskillnaden dem emellan har blivit märkbart större den senaste dryga månaden.
Ni med Icabanken. Hur ligger ni till? Som jag förstått det blev det ingen sänkning sist.
Anonymoose
((Min fattiga barndom har lärt mig mycket))
4085
Jag fick nyss 1års räntan för 2,23% hos Stabelo, tack vare deras kampanj samt grönt bolån. Känns helt OK, framförallt med tanke på att man slipper förhandla om ränterabatten.
Jag är i diskussion med olika banker angående en flytt av mitt existerande bolån.
Vissa aktörer tar samma värde som står på det existerande ammorteringsunderlaget medans vissa sätter en egen värdering.
Min fråga är om det gynnar mig att flytta bolånet till en aktör som ger mig ett fördelaktig värdering.
En av dessa aktörer anser att min lägenhet är värd strax över 5% mer än nuvarande värdering.
Om andra banker accepterar detta gynnar det mig mycket i form av ränterabatt samt tröskeln på amorteringskrav i framtiden.
Som du skriver kan en högre värdering ge dig bättre villkor då du får en lägre belåningsgrad.
Det kan även gynna dig om du skulle vilja göra en utökning på ditt bolån, då du kan låna mer (om du önskar eller har behov för det).
Men om du fått bättre villkor från en annan bank som inte värderar din bostad lika högt kan du alltid skicka in en mäklarvärdering till den banken (tyvärr då mot en kostnad från mäklaren), och på så sätt få ännu mer fördelaktiga villkor från den andra banken
Ännu en gång dags att omförhandla med banken. Har swedbank och ringde dem för att prata om boräntan. Initialt kunde de inte ens erbjuda den rabatt jag själv kunde få genom internetbanken.
Begärde ut amorteringsunderlag och blev efter någon dag uppringd och nämnde att vi hade hört oss för med andra banker. Dagen därpå återkom swedbank med förlängning av befintliga rabatter i ett år till. Lönade sig ännu en gång att begära ut amorteringsunderlag.
Storbankerna har anställda vars enda arbetsuppgift är att ringa upp kunder som beställt amorteringsunderlag och försöka göra en “winback”.
Att enbart beställa ett amorteringsunderlag kan spara er mycket pengar varje månad.
Har ni rörlig bolåneränta kan ni förhandla om räntan var 3:e månad (även om ni har en ränterabatt som löper längre), ni har inget att förlora, men mycket att vinna
Handelsbanken har för närvarande ”mycket tunna marginaler” i sin bolåneverksamhet, enligt bankens finanschef Mårten Bjurman.
– På egen hand är bolånen inte en bra affär, men det är en ingång till kunderna, säger han till nyhetsbyrån.
På en fråga om banken avser att försöka minska de rabatter som brukas lämnas i förhållande till listräntan i samband med bolån, svarade Handelsbankens vd Michael Green att kontoren ”alltid strävar efter att minimera rabatterna”.
“Givet ett osäkert omvärldsläge, marknadens snabba kast i prissättningen av olika marknadsräntor, nyckfulla inflationsutfall och Riksbankens skiftande syn på styrräntebanan är inte räntebindningsbeslutet givet. Rörlig ränta förefaller å ena sidan vara marginellt billigare än de långa bindningstiderna, och kan vara ett rimligt alternativ om man har marginal i sin ekonomi och kan klara en oväntat större ränteuppgång. Å andra sidan förefaller det – givet vår prognos och en osäker omvärld – vara billigt att försäkra sig mot en större ränteuppgång genom att välja exempelvis 3-årig bindningstid. Priset på försäkringen ska ses i relation till osäkerheten, vilken vara fortsatt stor”
Tack för alla tips här, landade med stabelo, 1 års bindningstid, 60 % belåning. 2.33 % i ränta med “kompisrabatt “ helt utan den evighetslånga förhandlingen jag hamnade i med. LF.
Jäklar vad skillnad det kan vara hos Swedbank delvis beroende på belåningsgraden ev. Har knappt 4MSEK i lån med 83% belåningsgrad, lyckades inte få bättre än 2.69% / 1.,1 i ränterabatt…